Fråga 1: Har köpt en smal (40 cm) spis till den nya stugan på landet. Den var beg. och kopplad för 220v 1 fas, men jag har sett till att få 3-fas framdraget. Spisen skall gå att koppla om men kopplingsschema saknas och närmsta elektriker är långt bort. Någon som vet hur elementens kablage skall kopplas om för att få 220V 3N?

Fråga 2: Samma spis har ett underligt fel, plattorna funkar bra men när endast ugnen slås på funkar det bra i några minuter tills värmen börjar komma i ugnen. Då löser jfb ut och spisen fortsätter lösa ut jfb tills den svalnat och då kan man börja om igen. Vad kan vara fel?

Hoppas några elektriker jobbar ännu...
 
Vad det gäller ugnen så är det garanterat så att värmeelementet är deffekt, när det blir varmt så kommer värmetråden emot höljet och orsakar ett jordfel, inte helt ovanligt.
Testa att köra enbart övervärme, undervärme och grill så lär du hitta vilket/vilka element som är deffekta och behöver bytas!

Vad det gäller omkopplingen brukar det finnas ett schema vid inkopplingsplinten, där kabeln går in i spisen.
 
Tack för tipset. Nu är det så att det är värme eller inte på denna modell.... Får byta rubbet helt enkelt.

Kopplingsschema finns men gäller bara kablar till spisen, från kopplingsplint till elementen tror jag måste kopplas om också.
 
Jag har aldrig sett en spis där man måste koppla om dom interna ledningarna när man ska ändra från 1fas till 3fas, utan man flyttar bara om byglingar på inkopplingsplinten
 
Wigert skrev:
Tack för tipset. Nu är det så att det är värme eller inte på denna modell.... Får byta rubbet helt enkelt.

Kopplingsschema finns men gäller bara kablar till spisen, från kopplingsplint till elementen tror jag måste kopplas om också.
Då det är en begagnad spis skulle jag tro att det är fukt som ställer till det. Vem vet var/hur den har stått de närmsta åren.
 
Spisen är i princip oanvänd och har stått på ett kontor. Efter köp har den stått i den uppvärmda källaren hemma.

Har gjort en del felsökning:

Kopplade ur undre elementet, slog på, funkade. Efter fem minuter vred jag ner termostaten och då löste jfb ut. Gjorde samma, kopplade ur övre element, slog på funkade. Efter några minuter vred jag ned termostaten igen och samma problem. Kan det vara termostaten eller givaren som är felet?
 
Svarar mig själv:

Ringde närmaste servicebutik och fick tala med en rutinerad herre. Ta bort jordledningen och bränn in ugnen ordentligt. Uppenbarligen är ugnen aldrig använd trots att spisen är 14 år gammal.... Det funkade, nu löser jfb inte ut. Tydligen ett vanligt problem.

Så till inkopplingsproblemet. Såhär ser det ut i kopplingsdosan och på schemat för inkoppling. Någon som kan ge bra tips? (Ursäkta risig bild med mobilkameran)
 
  • spis.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se på bilden men det verkar vara bra kopplingsscheman, bara att kolla vilket som passar dig och koppla/bygla så.

Det som går att se på bilden är vad elmot redan påtalat, att spisen inte ska kopplas om internt.
 
Bilden är för dålig för att det skall gå att ge några kopplingstips, (förstorning ger inget.....).

Fram med en bättre bild så skall du få reda på hur du bör koppla
 
Framdraget till Perilexuttaget är 3 faser, nolla och jord, med 1.5 mm2, säkrat 10 A.
 
  • P06-07-07_20[1].31.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Wigert skrev:
Svarar mig själv:

Ringde närmaste servicebutik och fick tala med en rutinerad herre. Ta bort jordledningen och bränn in ugnen ordentligt. Uppenbarligen är ugnen aldrig använd trots att spisen är 14 år gammal.... Det funkade, nu löser jfb inte ut. Tydligen ett vanligt problem.
Se där. Som jag skrev (mellan raderna) fukt som måste bort.
 
Den längst ner borde det vara, 400V 3fas står det va? svårt att se. Se till att ansluta jorden igen! Om jordfelsbrytaren fortsätter gå efter att du torkat ugnen så är ju inte koppla lös jorden en lösning på problemet. Att jordfelsbrytaren löser ut då innebär ju att ugnen kommer att bli strömförande utan jorden.

Den med 230V 3fas är för norska elsystem :p 230 mellan faser och c:a 130 mot jord.


Egentligen så är det ju en elektriker som ska göra det där...
 
Konstigt att inget internkablage är anslutet till 2:an förresten :confused:
 
megajocke skrev:
Konstigt att inget internkablage är anslutet till 2:an förresten :confused:
Spisen kanske bara använder 2 av de 3 anslutna faserna.
 
roli skrev:
Spisen kanske bara använder 2 av de 3 anslutna faserna.
Samma fundering som jag haft. Nu är denna spis av 220v-modell. Det skall tydligen finnas en 380v-modell också. Denna har begränsningen att om ugnen används spärras bakre plattan. Med 2 faser anslutna borde man kunna ta bort denna begränsning men icke.

Nu är spisen ansluten med 2 faser, nolla och jord. Jordkablen åkte på direkt efter att jag brännt av elementen, och givetvis såg jag till att inte röra spisen utan ansluten jord under tiden. Om det var fukt eller fabrikens rostskyddsmedel lär vi aldrig få veta. Nu funkar det perfekt, ingen jfb som löser ut.

Tack för alla inspel, och visst är det en elektriker som borde göra det.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.