Har nu suttit ned och funderat ett extra varv på hur vi bäst löser förvaring och bil-täckning överlag

Först var jag inne på en "enkel" dubbel carport, men insåg sedan att jag troligen även behöver bygga till ett litet förråd för allehanda saker; däck, högtryckstvätt, gräsklippare, verktyg, ja ni vet allt man behöver ha nära till hands)

Idag kom jag på tanken.. varför inte bygga ett dubbelgarage istället?

Vi skulle kunna få in 1-2 bilar eller 1 bil + lite allmän förvaring

Om man dessutom bygger ett litet carport-tak utanför så skulle man vintertid ha bilarna täckta men ändå kunna ha båt + utemöber osv i garaget var min tanke!

För att dra grundpremisserna något.. tanken är att garaget skall byggas bredvid huset, dvs mot fasaden men ändå fristående. Vet inte om detta påverkar något men husets bakre kant ligger ca 15m från gatan och det skulle innebära att garagets främre del hamnar ca 9m från gatan (på ett ungefär)

Ytan som är tilltänkt är dessutom sänkt i förhållande till enda grannen, en sänkning på totalt ca 120-140cm - och om man då tänker sig en totalhöjd på 260cm på ett garage så skulle det innebära att byggnaden "sticker upp" ca 120cm över hans gräsmattenivå.

Vet som sagt inte om detta har någon betydelse men jag antar ju att ju mindre skrymmande och iögonfallande en byggnad är för andra - desto bättre?

Bygglov skall undersökas snarast dvs.

Sedan kommer frågan till att gjuta platta, vad får man egentligen räkna med för pris per m2?
Gissningsvis blir ytan ca 6 x 6m (dvs 36m2)

Om vi sedan bygger ett litet carport-tak i utkant så får ju denna helt enkelt ha grusbädd under sig

Skulle man kunna ha grusbädd istället för gjuten platta också i garaget?
Här spånar jag vilt.. för och nackdelar kontra pris och mervärde?

Har även tittat lite på portar och lutar då mot en dubbelport (dvs 5m bredd)
Det verkar som mest praktiskt, och priset blir nästan lägre än för 2st separat motordrivna rullportar

Tar emot alla tips och råd tacksamt, det finns säkert de som varit i samma sits som jag :)

/Hugo
 
Större=bättre
Högre=bättre.
Om det inte ser konstigt ut från ert håll, och om ni har råd, skulle jag fundera på att bygga högre . Grannen ser annars bara ett tak vilket oftast är ganska så tråkigt om det inte är växtbaserat. Ni får möjlighet för ett rejält förråd, verkstad, gästrum eller t o m en lägenhet.
 
Hej! Vi byggde en carport för två bilar och den är ungefär 6x6 meter, jag tycker det är fullt schå med att få in bilarna i den, så mycket mer ryms inte, jag hade gärna lagt till en meter på bredden så här i efterhand. Tilläggas bör att jag inte är skicklig på att parkera… en annan komplikation är att jag inte tänkte hela vägen på höjden, en normal Kia har bytts mot en Volvo xc40 - jag vill helst inte tänka på hur många gånger jag varit på väg in med takboxen på, den går INTE in kan jag lova, nu minns jag inte höjden exakt men kolla det behovet! Vi har även ett garage med en 2,5m port och en 3m, när vi spände upp fjädrarna på 3-metersporten var jag glad att den inte var större, det är mäktiga krafter och det var inte helt enkelt att få den i balans, men det kanske inte är ett problem om man lejer bort momentet. Slutsats - instämmer med föregående talare: bygg gärna lite större än du tror ni behöver, jag har aldrig hört någon klaga på att garaget är för stort. Lycka till!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Större=bättre
Högre=bättre.
Om det inte ser konstigt ut från ert håll, och om ni har råd, skulle jag fundera på att bygga högre . Grannen ser annars bara ett tak vilket oftast är ganska så tråkigt om det inte är växtbaserat. Ni får möjlighet för ett rejält förråd, verkstad, gästrum eller t o m en lägenhet.
faktum är att han har buskage och liknande mot vår tomt..

så räknar jag från grusbädden och upp till överkant på häcken så är det säkert ca 2m eller strax över!
 
M Mseli skrev:
Hej! Vi byggde en carport för två bilar och den är ungefär 6x6 meter, jag tycker det är fullt schå med att få in bilarna i den, så mycket mer ryms inte, jag hade gärna lagt till en meter på bredden så här i efterhand. Tilläggas bör att jag inte är skicklig på att parkera… en annan komplikation är att jag inte tänkte hela vägen på höjden, en normal Kia har bytts mot en Volvo xc40 - jag vill helst inte tänka på hur många gånger jag varit på väg in med takboxen på, den går INTE in kan jag lova, nu minns jag inte höjden exakt men kolla det behovet! Vi har även ett garage med en 2,5m port och en 3m, när vi spände upp fjädrarna på 3-metersporten var jag glad att den inte var större, det är mäktiga krafter och det var inte helt enkelt att få den i balans, men det kanske inte är ett problem om man lejer bort momentet. Slutsats - instämmer med föregående talare: bygg gärna lite större än du tror ni behöver, jag har aldrig hört någon klaga på att garaget är för stort. Lycka till!
Nej tanken är god.. har lite samma känslan av att man bör ta till större på en gång

nu är vi bägge hyfsat duktiga på att parkera tight, och om garaget är 6m bredd med en port på 5m så får man lätt in en Mustang + en 4.10 aluminiumbåt och lite utemöbler/verktyg osv vintertid..

sedan skulle jag bygga lika mycket för att öka värdet på fastigheten också,
kommer göra exakt allt själv utom eldragningen nämligen + möjligen takläggningen
 
Har också en carport på 6*6 meter och den är i minsta laget för två bilar. Fungerar ändå bra men då bygger det på att en sidan är i stort sett helt öppen så man kan parkera nära den sidan och ändå öppna dörrarna. Utan det hade carporten definitivt varit för smal för två bilar. Hade gärna byggt dubbelgarage också men det fick vi inte bygglov för så det blev en friggebod till förvaring istället.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Har också en carport på 6*6 meter och den är i minsta laget för två bilar. Fungerar ändå bra men då bygger det på att en sidan är i stort sett helt öppen så man kan parkera nära den sidan och ändå öppna dörrarna. Utan det hade carporten definitivt varit för smal för två bilar. Hade gärna byggt dubbelgarage också men det fick vi inte bygglov för så det blev en friggebod till förvaring istället.

/Krille
vi tänkte mest att ha garaget som förvaring för allt annat, därmed bygga carporttak på yttersidan så att man kan ha två bilar ståendes där.. om jag räknar ett djup på 6m för garage + 6m för carport så kommer ändå inte carporten att nå hela vägen till framkanten på huset :)
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Tänkte du att ha carporten i linje med garagedörrarna så brukar det vara 6 m från tomtgränsen som gäller. Så du får med grundplanenen en carport som är 3 m lång. Det kan gå att få undantag men det är upp till kommunen.
 
Z z_bumbi skrev:
Tänkte du att ha carporten i linje med garagedörrarna så brukar det vara 6 m från tomtgränsen som gäller. Så du får med grundplanenen en carport som är 3 m lång. Det kan gå att få undantag men det är upp till kommunen.
Ja alltså om jag sätter upp ett garage i bakkant på tomten, dvs fortfarande med 15m till tomtens bakre gräns kvar, så skulle garaget kunna vara 6m i djup + carport-tak på 6m djup

Sedan skulle vi ändå ha ca 8-9m fram till gatan, dvs till tomtens främre gräns
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.