A Arnodt skrev:
Här ser man i urklipp från montageanvisningen, där text framgår som säger att stickproppsanslutningen inte är strömförsörjning av sensorboxen.

Men jordfelsbrytare behövs väl inte för avsäkringen av anslutningen av sensorboxen?

Givetvis, kan en senare ny ägare av huset får för sig att använda 230 Volts uttagen för någon maskin, och då är väl jordfelsbrytare nödvändig.

Själva laddboxen för elbil är redan monterad för ca halvår sedan och funkar bra. Den får sin ström från elcentralen som sitter på annan plats i huset, den är även avsäkrad med 3x16A och med jordfelsbrytare.

Detta med sensorboxen och strömsensorerna är till för när man vill styra laddboxen så den endast laddar med strömmen från solcellerna på taket. Och det är inget som behövs för en fungerade laddbox.

Det är en väggladdbox från holländska Ratio.
Ja men söte rara, den engelskspråkiga informationstexten måste vara uppåt väggarna.
Strömtransformatorerna används för att mäta strömmen inklusive dess riktning men apparaten i sig måste ha någon ström för sin egen del - alltså stickproppen. Ev kan den vara så pass smart så att den även kan klura ut vilken strömtransformator som mäter den fas som den är matad med.
 
230 Volts sladden till sensorbox är inte strömförsöjning av sensorboxen.
Sensorboxen får sin strömförsörjning av datakabeln +12 och jord, vilket har angivits flera gånger i tråden. 230Volts sladden ger däremot sensorboxen riktfasen L1, precis som GK100 även nämner.

Ja den engelsk texten är korrekt.

Men det är en onödigt krångligt sätt att ge sensorboxen riktfasen genom 230Volts-uttag och sladd med stickpropp och apparatkontakt C8.
 
--
230 Volts sladden till sensorbox är inte strömförsöjning av sensorboxen.
Sensorboxen får sin strömförsörjning av datakabeln +12 och jord, vilket har angivits flera gånger i tråden. 230Volts sladden ger däremot sensorboxen riktfasen L1, precis som GK100 även nämner.
--

Det har inte varit jättetydligt att boxen har en datakabel (Ethernet/CANbus?) till en central låda och att samma kabel används för att driva den självt. I själva verket är det enda som eventuellt skulle kunna säga detta att
det inte sägs i informationen hur lådan självt får sin egen ström, kan tänka att det saknas ett 'only'.

--
Denna laddbox Ratio 37831 400 V, 32A Typ2, med styrning genom övervakning av ström genom serviskabeln om export eller import, är också avsedd att monteras i Sverige.
-
Export/import ..... det var en ny variant av den betydelsen....
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En tvåpolig dvärg är kanske inte så dumt då man troligen behöver en separat radplint för att ansluta anslutningssladden.
Nope, en personskyddsautomat blir mer perfekt.

edit:
Eller tja... om det blir fast anslutning så kanske inte ...
 
Redigerat:
Om man går vägen via ett uttag så skulle jag nog föredra en PSA mest för att någon i framtiden kanske kommer koppla in en grästrimmer eller annat som bör skyddas av en jordfelsbrytare.

Jag sökte efter någon DIN-produkt som har en form av fästband men jag hittade inget som såg lämpligt ut. Så man kanske får nöja sig med ett par spännband direkt mot DIN-skenan. Då borde man kunna få in enheten bakom blindlocken.
 
Panor82
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Visst, man kan diskutera ifall JFB krävs för detta uttag. De nya föreskrifterna tar bort bostäder ur ekvationen, men de träder ikraft först 1 Dec... Du kommer även runt JFB med fast anslutning. Och det kanske finns andra boxar som är mer lämpade för Sverige...
Men dom säger väl även att:
"Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses anläggningen vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas."

Och svenskstandard säger väl egentligen att uttag upp till och med 32 A för allmänbruk och som används av lekmän ska föregås av JFB 30mA?
Så där har det väl blivit hårdare krav om man följer den? Den särskilda kraven i 2008:1 gällde ju bara uttag upp till 16A?

Ursäkta offtopic och du får gärna PM:a mig svar om du inte tycker att det passar här, är genuint intresserad och vet att du har mycket kunskap och erfarenhet i dessa frågor.
 
Mikael_L
M merbanan skrev:
Om man går vägen via ett uttag så skulle jag nog föredra en PSA mest för att någon i framtiden kanske kommer koppla in en grästrimmer eller annat som bör skyddas av en jordfelsbrytare.

Jag sökte efter någon DIN-produkt som har en form av fästband men jag hittade inget som såg lämpligt ut. Så man kanske får nöja sig med ett par spännband direkt mot DIN-skenan. Då borde man kunna få in enheten bakom blindlocken.
Man MÅSTE ha JFB eller PSA om man sätter ett uttag där, ifall man ska följa elsäkerhetsreglerna.
Och har man inte tänkt ha mer saker där sen så är en tvåpolig PSA det bästa, smartaste och billigaste.
Så t.ex. denna kombo
https://www.elbutik.se/product.html/din-uttag-schuko-230v-jordat
https://www.elbutik.se/product.html/persskbr-resi9-c16a-30ma-a-6ka-schneider?category_id=1817
Och lite kabel, man kan köra med 2,5 mm2, då kabeln mellan matningsplint och PSA bara behöver klara uppvärmning den korta tid det är innan föregående skydd löser vid en jordslutning.
 
Mikael_L
Panor82 Panor82 skrev:
Men dom säger väl även att:
"Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses anläggningen vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas."

Och svenskstandard säger väl egentligen att uttag upp till och med 32 A för allmänbruk och som används av lekmän ska föregås av JFB 30mA?
Så där har det väl blivit hårdare krav om man följer den? Den särskilda kraven i 2008:1 gällde ju bara uttag upp till 16A?

Ursäkta offtopic och du får gärna PM:a mig svar om du inte tycker att det passar här, är genuint intresserad och vet att du har mycket kunskap och erfarenhet i dessa frågor.
Det man kan slingra sig runt med är kanske det att det sitter i ett stängt skåp för elmaterial och kan sägas inte vara för allmänbruk.
Men jag tycker inte man behöver hålla på och tjafsa och glida på gråskalan här, det behövs ju en säkring, lika bara att ta en PSA, så sover man tryggt och uttaget kan med gott samvete användas till annat också.

Om det satt i fördelningen i en industri, en kommersiell fastighet osv, då kan man lättare motivera att det endast kommer användas för detta unika bruk och aldrig kommer bli ett allmänuttag.
Men jag som sätter upp eller grejar i olika apparatskåp varenda vecka, de har som regel en belysning och ett uttag och de är alltid skyddade av JFB, ty det är ingen som konstruerar dessa som är sugen på att tänja på reglerna.
 
  • Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
Jag tror inte det i denna tråd har motiverats för 230 Volts-uttag i fasad-elskåpet varför 2-polig automatsäkring och inte en 1-polig? Man skulle tycka att 1-polig automatsäkring skulle räcka, givetvis att då fasen bryts.
Alltså om man samtidigt väljer en separat jordfelsbrytare.
 
Mikael_L
A Arnodt skrev:
Jag tror inte det i denna tråd har motiverats för 230 Volts-uttag i fasad-elskåpet varför 2-polig automatsäkring och inte en 1-polig? Man skulle tycka att 1-polig automatsäkring skulle räcka, givetvis att då fasen bryts.
Alltså om man samtidigt väljer en separat jordfelsbrytare.
En tanke var att det ändå skulle behövas en plint för nollan annars, så då kunde man välja tvåpolig säkring istället.
Men jag skulle valt enplig säkring och två radplintar istället då, en plint för N och en för PE, då löser man inkoppling av PE bra också.
Men som sagt, jag skulle ändå välja PSA och ev en radplint för PE.


Eller en fast inkoppling av prylen ifråga.
Då har man förvisso ett sladdmonterat uttag av C8-typ där sen, som kan användas till annat.
Behöver det JFB-skyddas?
Nej, då det endast finns dubbelisolerad utrustning som går att koppla in.
Däremot skulle jag gärna välja en 6A automatsäkring, det går ju iofs att ha 10A också, då det är ansluten utrustning som lovar en max belastning, men jag skulle ändå överväga att välja en klenare säkring, kanske i alla fall.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.