Jag har en stödmur på 30 meter, 100mm tjock.
Nu vill jag bygga en staket runt min tomt och vill att staketet ska ligga på stödmuren.

Mina alternativ, som jag funderat över, är;

- Stolpskor U-form (borra genom plåt/mur och fästa med kemankare, täta vid hålet genom plåten med nån typ av fog) (Nackdel - stolpskor inte så stabila för just staket där last kan komma från sidan, risk att staketet blir vingligt?)

- Stolpfot fyrkantig som ställs ovanpå stödmuren, borra och sen skruva fast.

- Låta plåtfirman tillverka egna fästen (plattstålet halva på staketstolparna halva i stödmur) Plattstålet skruvas fast på insidan av stödmuren och sedan monteras stolparna med genomgående bult och mutter mot plattstålet (kräver att plåtfirman tillverkar "fästena" åt mig + att jag gräver ur på insidan av muren för att komma åt att borra/skruva) (Nackdel - staketet hamnar på insidan av muren och krymper vår redan lilla tomt samt klart störst jobb av alla alternativ och förmodligen klart dyrast)

Staketet kommer bli ca 100 cm högt byggas av tryckta stolpar 70x70 med tryckta reglar 45x70mm. Stödmuren är totalt ca 30m lång och avstånd mellan stolparna kommer variera mellan ca 115cm till 150cm.
 
  • En 100 mm tjock röd stödmur separerar en gräsmatta från en gata, planterad med buskar, möjlig att bygga staket på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritade skisser av staketmontering på stödmur med U-form, stolpfot och anpassat fäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att borra rakt ner uppifrån tror jag inte kommer gå något vidare, i första fallet så om du inte spräcker den så kommer du väl borra rakt ner i ett armeringsjärn. I andra fallet lär den absolut spricka. Det senare kan väl funka om du gör det lite större så du får plats med två skruvar i båda (annars blir det nog inte någon stabilitet i det).
Om du inte ska ha en väldigt smal buske kommer det bli rätt knepigt att ha ett staket så mitt i buskarna. Det är lite svårt att se på bilden men ligger din gräsmatta lägre än vägen eller är det mur på utsidan med så det blir som en låda? Om jorden ligger i våg med vägen så står ju buskarna lite för nära vägen om du dessutom ska ha ett staket på insida finns det ju inte något utrymme för busken att växa. (Den ska ju inte gärna växa över vägbanan).
 
T TypRätt skrev:
Att borra rakt ner uppifrån tror jag inte kommer gå något vidare, i första fallet så om du inte spräcker den så kommer du väl borra rakt ner i ett armeringsjärn. I andra fallet lär den absolut spricka. Det senare kan väl funka om du gör det lite större så du får plats med två skruvar i båda (annars blir det nog inte någon stabilitet i det).
Om du inte ska ha en väldigt smal buske kommer det bli rätt knepigt att ha ett staket så mitt i buskarna. Det är lite svårt att se på bilden men ligger din gräsmatta lägre än vägen eller är det mur på utsidan med så det blir som en låda? Om jorden ligger i våg med vägen så står ju buskarna lite för nära vägen om du dessutom ska ha ett staket på insida finns det ju inte något utrymme för busken att växa. (Den ska ju inte gärna växa över vägbanan).
M Mirre_80 skrev:
Jag har en stödmur på 30 meter, 100mm tjock.
Nu vill jag bygga en staket runt min tomt och vill att staketet ska ligga på stödmuren.

Mina alternativ, som jag funderat över, är;

- Stolpskor U-form (borra genom plåt/mur och fästa med kemankare, täta vid hålet genom plåten med nån typ av fog) (Nackdel - stolpskor inte så stabila för just staket där last kan komma från sidan, risk att staketet blir vingligt?)

- Stolpfot fyrkantig som ställs ovanpå stödmuren, borra och sen skruva fast.

- Låta plåtfirman tillverka egna fästen (plattstålet halva på staketstolparna halva i stödmur) Plattstålet skruvas fast på insidan av stödmuren och sedan monteras stolparna med genomgående bult och mutter mot plattstålet (kräver att plåtfirman tillverkar "fästena" åt mig + att jag gräver ur på insidan av muren för att komma åt att borra/skruva) (Nackdel - staketet hamnar på insidan av muren och krymper vår redan lilla tomt samt klart störst jobb av alla alternativ och förmodligen klart dyrast)

Staketet kommer bli ca 100 cm högt byggas av tryckta stolpar 70x70 med tryckta reglar 45x70mm. Stödmuren är totalt ca 30m lång och avstånd mellan stolparna kommer variera mellan ca 115cm till 150cm.
 
  • Långsträckt blomsterrabatt med gröna buskar och stenkanter längs en gräsmatta och asfalterad väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyplanterad buske i jordkant framför häck med rödfärgat trähus och motorcykel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TypRätt skrev:
Att borra rakt ner uppifrån tror jag inte kommer gå något vidare, i första fallet så om du inte spräcker den så kommer du väl borra rakt ner i ett armeringsjärn. I andra fallet lär den absolut spricka. Det senare kan väl funka om du gör det lite större så du får plats med två skruvar i båda (annars blir det nog inte någon stabilitet i det).
Om du inte ska ha en väldigt smal buske kommer det bli rätt knepigt att ha ett staket så mitt i buskarna. Det är lite svårt att se på bilden men ligger din gräsmatta lägre än vägen eller är det mur på utsidan med så det blir som en låda? Om jorden ligger i våg med vägen så står ju buskarna lite för nära vägen om du dessutom ska ha ett staket på insida finns det ju inte något utrymme för busken att växa. (Den ska ju inte gärna växa över vägbanan).
jag håller med dig i allt, buskarna kommer få plats, men hur ska jag göra med stolpar?
 
Jag hade nog struntat i staket helt och hållet. När buskarna har fått växa till sig blir det ju mer tätt än staketet. Staketet mår inte bra av att ha buskar som växer genom sig och det blir svårt att klippa buskarna bra längs staketet med. Vad är det som gör att du känner att du vill ha både staket och buskar? Har du hund som du vill inte ska springa ut?
Jag hittade i alla fall 2 trådar här som kan ge lite inspiration:
https://www.byggahus.se/forum/threads/akut-hjaelp-stolphallare-pa-l-stoed.294946/page-2
https://www.byggahus.se/forum/threads/faesta-stolpskor-i-l-stoed.146675/
 
T TypRätt skrev:
Jag hade nog struntat i staket helt och hållet. När buskarna har fått växa till sig blir det ju mer tätt än staketet. Staketet mår inte bra av att ha buskar som växer genom sig och det blir svårt att klippa buskarna bra längs staketet med. Vad är det som gör att du känner att du vill ha både staket och buskar? Har du hund som du vill inte ska springa ut?
Jag hittade i alla fall 2 trådar här som kan ge lite inspiration:
[länk]
[länk]
Mina buskar dör… Varje år måste jag ersätta runt 10 st. De bara torkar ner.
Det är måbär och dessa borde klara allt.
Jag gödslar, vattnar, beskär men inget hjälper.
Efter varje vinter måste jag köpa nya och därför funderar jag på att dra upp alla buskar och bygga staket istället.
börjar bli riktig trött
Men tack för all hjälp, verkligen uppskattar det.
 
Jag gissar på att det är på tok för lite jord för dem där? Alltså om det inte är typ en meter jord nedåt och du har en droppslang så lär de torka ut om du inte vattnar två gånger om dagen.
 
T TypRätt skrev:
Jag gissar på att det är på tok för lite jord för dem där? Alltså om det inte är typ en meter jord nedåt och du har en droppslang så lär de torka ut om du inte vattnar två gånger om dagen.
Det tror jag också tyvärr.
När jag byte ut dom mot nya, upptäckte jag att det är knappt något jord alls, utan grus, Sten och annan skit
 
  • Grävd mark med stenar och lite jord, betongstenar och en leksakskratta på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det där var ju inte mycket att växa i.. jag skulle skippa fler försök på buskar där och du kanske kan göra en snygg blomrabatt istället, finns en del olika sorters grästuvor och annat som kan bli rätt snyggt i en smal uppsättning och ger rätt lågt underhåll även om det säker kommer krävas ett par vändor för att dra maskrosor o annat som är svårt att slippa i längden.
 
Gruset och skiten är antagligen det som håller (höll?) muren på plats och dränerar bort vatten. Vilket leder till frågan om muren tål ett staket och dessutom ett så tungt som du vill ha?

Enklaste sättet att fästa något är troligen med två plattjärn och genomgående bultar. 10x10 stolpe är smidigt men för 70x70 är det antingen att bocks plattjärnen eller lägga till 30 mm material längst ner.

Min arbetsgång skulle antagligen vara att borra hål och sen fixa överdelen på muren och ev borrskador på en gång.
 
H
M Mirre_80 skrev:
Jag har en stödmur på 30 meter, 100mm tjock.
Nu vill jag bygga en staket runt min tomt och vill att staketet ska ligga på stödmuren.

Mina alternativ, som jag funderat över, är;

- Stolpskor U-form (borra genom plåt/mur och fästa med kemankare, täta vid hålet genom plåten med nån typ av fog) (Nackdel - stolpskor inte så stabila för just staket där last kan komma från sidan, risk att staketet blir vingligt?)

- Stolpfot fyrkantig som ställs ovanpå stödmuren, borra och sen skruva fast.

- Låta plåtfirman tillverka egna fästen (plattstålet halva på staketstolparna halva i stödmur) Plattstålet skruvas fast på insidan av stödmuren och sedan monteras stolparna med genomgående bult och mutter mot plattstålet (kräver att plåtfirman tillverkar "fästena" åt mig + att jag gräver ur på insidan av muren för att komma åt att borra/skruva) (Nackdel - staketet hamnar på insidan av muren och krymper vår redan lilla tomt samt klart störst jobb av alla alternativ och förmodligen klart dyrast)

Staketet kommer bli ca 100 cm högt byggas av tryckta stolpar 70x70 med tryckta reglar 45x70mm. Stödmuren är totalt ca 30m lång och avstånd mellan stolparna kommer variera mellan ca 115cm till 150cm.
Kolla bara med kommunen hur högt staketet får vara utan bygglov, muren räknas också in i höjden.
 
T TypRätt skrev:
Ja det där var ju inte mycket att växa i.. jag skulle skippa fler försök på buskar där och du kanske kan göra en snygg blomrabatt istället, finns en del olika sorters grästuvor och annat som kan bli rätt snyggt i en smal uppsättning och ger rätt lågt underhåll även om det säker kommer krävas ett par vändor för att dra maskrosor o annat som är svårt att slippa i längden.
Jag får inte plantera något annat än måbär enligt föreningen. :( Så istället att jag köper nya buskar varje år, tänkte jag dra ut alla buskar, lägga typ lite finare sten (med belysning i eller?) och sen staket.
Kanske överdriver jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.