1 16386 skrev:
Är du pensionär? Eller inga inkomster eller ingen kontantinsats?
Jag äger för många hus verkar det som.
 
J
Kanske inte gör något för köpare att möjlig storlek på lån går ner, nu verkar ändå försäljningarna helt klappat ihop.

Massor till försäljning men inte många som lyckas sälja just nu.
 
Redigerat:
J Jerald Stuartson skrev:
Kanske inte gör något för köpare att möjlig storlek på lån går ner, nu verkar ändå priserna helt klappat ihop.

Massor till försäljning men inte många som lyckas sälja just nu.
Vilket område?

I norra skåne (Hässleholm) har hittills 12 villor sålts i maj. 10 st med budgivning, varav ett hade 85% upp från utgånspris. Ett hus ligger i en by där ingen förstår vad som hände, Renoveringsobjekt gick för 1,6 om jag minns rätt. Ingen vill bo där.

Det dyraste objektet är hittills 3,6 miljoner i skogen. (3,6 miljoner är typ 20 miljoners villa i sthlm)
 
J
R Rkarlsson skrev:
Vilket område?

I norra skåne (Hässleholm) har hittills 12 villor sålts i maj. 10 st med budgivning, varav ett hade 85% upp från utgånspris. Ett hus ligger i en by där ingen förstår vad som hände, Renoveringsobjekt gick för 1,6 om jag minns rätt. Ingen vill bo där.

Det dyraste objektet är hittills 3,6 miljoner i skogen. (3,6 miljoner är typ 20 miljoners villa i sthlm)
Norra tokholm.

Bara sprutar ut objekt på hemnet men inte många som säljs.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Norra tokholm.

Bara sprutar ut objekt på hemnet men inte många som säljs.
Ah jag kollade runt lite nu. Upplands väsby har inte de stigit något jävulskt sedan 2019? Kusinen köpte en radhusenhet där då för om jag minns rätt för 4,5 mille.
När han kom ner här så insåg han att en nästan likadan där jag bor kostade bara 700 :D (ja olika läge såklart.)

Men sen var de inte jättebilligt nånstans ovanför sthlm city =) Kan nog dämpa sig där. Här nere verkar köpkraften ändå ligga kvar någorlunda.
 
J
R Rkarlsson skrev:
Ah jag kollade runt lite nu. Upplands väsby har inte de stigit något jävulskt sedan 2019? Kusinen köpte en radhusenhet där då för om jag minns rätt för 4,5 mille.
När han kom ner här så insåg han att en nästan likadan där jag bor kostade bara 700 :D (ja olika läge såklart.)

Men sen var de inte jättebilligt nånstans ovanför sthlm city =) Kan nog dämpa sig där. Här nere verkar köpkraften ändå ligga kvar någorlunda.
Raset ska börja någonstans, men tror inte något kommer undan denna gång.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Raset ska börja någonstans, men tror inte något kommer undan denna gång.
Vi får se. Vi brukar inte hänga med på sthlm så jävligt.

Jag hoppas i för sig på något hus. Ska köpa ett till om 3-4 år så då är de kanske första gången i livet man timar en bra affär.
 
V VetarN skrev:
Vi har bra inkomster kan låna väldigt mycket på grund av det. Men aldrig skulle jag låna så mycket jag får. Fattar inte självändamålet att maxbelåna. Vad är det för människor som gör det? Inser man vad för samhälle man skapar?
Om inflationen blir tillräckligt hög kan det vara smart att låna. Inflationen äter upp lånet. En förutsättning är förstås att lönerna hänger med.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Idag finns inte borgenslån längre. Iallafall inte på Hb, swedbank eller LF. Nu heter de medlånare. Jag fick tillrättavisning av bankerna när jag sa borgen.
Mina föräldrar kunde inte få hjälp av familj, det var 80 talet. Men det blev toppen ändå =)

Farsan fick vara min medlånare, och han är pensionär. Men han är inte med i lånet längre såklart.
Ja, numera heter det medlåntagare.
Skulle jag vara medlåntagare om min son skall köpa en bostad så sitter jag med ansvaret att betala ränta om sonen inte gör det. Precis som med borgenslån förr.

Har ni med en pensionär som medlåntagare har ni inte stort lån. Dom får inte låna mycket. Eller så har han en jättelik pension.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Ja, numera heter det medlåntagare.
Skulle jag vara medlåntagare om min son skall köpa en bostad så sitter jag med ansvaret att betala ränta om sonen inte gör det. Precis som med borgenslån förr.

Har ni med en pensionär som medlåntagare har ni inte stort lån. Dom får inte låna mycket. Eller så har han en jättelik pension.
Vad är definitionen på jättelik pension?
Är en seriös fråga och vad är normal pension?
 
D daVinci skrev:
Ja, numera heter det medlåntagare.
Skulle jag vara medlåntagare om min son skall köpa en bostad så sitter jag med ansvaret att betala ränta om sonen inte gör det. Precis som med borgenslån förr.

Har ni med en pensionär som medlåntagare har ni inte stort lån. Dom får inte låna mycket. Eller så har han en jättelik pension.
total 1,1 mille blev det. Han har en vettig pension. Har ju ändå jobbat som murare hela livet ;)
Så han har normal pension i förhållande till vad han jobbat med.

Han är inte med längre. Han ville köpa en jänk så jag gjorde om lånet och står helt själv för lånet idag.
 
A AndersS skrev:
Vad är definitionen på jättelik pension?
Är en seriös fråga och vad är normal pension?
Snittpension nu bland de som går i pension tror jag ligger runt 23 k/månad. (Den allmänna pensionen är maximerad lägre).
Med den inkomsten får man kanske låna 1 MSEK.

Men har man en rejäl tjänstepension så kommer man kanske upp i 60k/månad.
Och då får man nog låna 3 MSEK iaf.
 
D daVinci skrev:
Snittpension nu bland de som går i pension tror jag ligger runt 23 k/månad. (Den allmänna pensionen är maximerad lägre).
Med den inkomsten får man kanske låna 1 MSEK.

Men har man en rejäl tjänstepension så kommer man kanske upp i 60k/månad.
Och då får man nog låna 3 MSEK iaf.
Som jag sa murare (inte nån halvdan). Han och hans kollegor ligger på drygt 28-29 innan skatt.

Snittpriserna på husen här är 1-1,5. Han fick vara med upp till 1,5 då. Inte för jag egentligen behövde. Men banken ville det som förstagångsbolånare.
När jag "lånade upp" efter jag kastat ut honom så ville jag typ bara låna 60, men de försökte trycka på mig betydligt mycket mer. Jag ville bara inte ta ut börspengar :D
 
D daVinci skrev:
Snittpension nu bland de som går i pension tror jag ligger runt 23 k/månad. (Den allmänna pensionen är maximerad lägre).
Med den inkomsten får man kanske låna 1 MSEK.

Men har man en rejäl tjänstepension så kommer man kanske upp i 60k/månad.
Och då får man nog låna 3 MSEK iaf.
Och om man är gift så lägger man samman? Har aldrig funderat, men blev nyfiken.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag fick tillrättavisning av bankerna när jag sa borgen.
Du kanske sa borgenär? För i så fall har det alltid varit ett felaktigt ord att använda när man avser en borgensman.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.