Hej

Köpt en ny markis av ett företag och nu har markisen glidit av ena kuggen? Har ni sett något liknande innan ? Att den rullar snett har gjort att elmotorn har dragit med sig elkabeln med så den gått sönder . Hur kan detta hända ?
 
  • Skadad elkabel med blottade och trasiga ledningar hållen av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av markis som glidit ur kuggmekanism, synlig sladdskada och sned rullning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad elkabel i förstörd isolering vid glidande komponent av en markis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Felmonterad?

Vem har monterat?

Lågpris eller premiummarkis?

Det skiljer väldigt mycket i kvalitet (och pris) på markiser.
 
På bild två ser det ut som insatsen inte är intryckt i röret som markistyget är rullad runt. Ska inte den vita delen vara helt intryckt i röret som markistyget är rullad på.
Kan ju ha fel och det är en annan konstruktion som vår.
 
A AndersS skrev:
På bild två ser det ut som insatsen inte är intryckt i röret som markistyget är rullad runt. Ska inte den vita delen vara helt intryckt i röret som markistyget är rullad på.
Kan ju ha fel och det är en annan konstruktion som vår.
B Boende45 skrev:
Felmonterad?

Vem har monterat?

Lågpris eller premiummarkis?

Det skiljer väldigt mycket i kvalitet (och pris) på markiser.
Den var bara att hänga upp så inte det som är problemet … det är ingen premium markis direkt nej .. den vita rullen sitter ju inte fast i nåt så i princip kan ju markisen ramla rätt ner i marken .
 
tommib
Som sagt, vem monterade?
Är det en kassettmarkis (dvs den monteras som en färdig enhet) eller är montaget mer som en rullgardin där du sätter upp ändfästen separat och trycker markisen på plats mellan dem (aldrig sett en sådan, men varför inte)?

Det ser också konstigt ut med tyget. Jag har aldrig sett en markis som är hängd bakvänt, dvs att tyget kommer ut på väggsidan av rullen.

Det där ska i normalfallet inte kunna hända. Det verkar vara för långt mellan fästpunkterna. Alternativet är att fästena har böjts sönder av att duken rullade snett men det verkar långsökt, markisfästen borde vara betydligt kraftigare än så.

Bilder på hela montaget? Modell?
 
Det ser ut som en mycket enkel ”Kina-markis”, inget ont i det men har man otur fungerar det inte alls.

Jag tror att ni själva känner om denna produkt är av riktigt låg kvalitet. Ni har ju garanti så begär en ny produkt så fort som möjligt, innan företaget inte finns längre.
 
tommib tommib skrev:
Som sagt, vem monterade?
Är det en kassettmarkis (dvs den monteras som en färdig enhet) eller är montaget mer som en rullgardin där du sätter upp ändfästen separat och trycker markisen på plats mellan dem (aldrig sett en sådan, men varför inte)?


Det ser också konstigt ut med tyget. Jag har aldrig sett en markis som är hängd bakvänt, dvs att tyget kommer ut på väggsidan av rullen.

Det där ska i normalfallet inte kunna hända. Det verkar vara för långt mellan fästpunkterna. Alternativet är att fästena har böjts sönder av att duken rullade snett men det verkar långsökt, markisfästen borde vara betydligt kraftigare än så.

Bilder på hela montaget? Modell?
De är en kina modell men de kvittar tycker jag , man köper en fungerande vara , det är en vertikal markis och jag har självt hängt upp den . Går bara att hänga upp på de sättet då allt var färdig monterat
 
Peter48 Peter48 skrev:
De är en kina modell men de kvittar tycker jag , man köper en fungerande vara , det är en vertikal markis och jag har självt hängt upp den . Går bara att hänga upp på de sättet då allt var färdig monterat
Vertikal markis, hur fungerar den för jag har bara erfarenhet av horisontella?
 
Peter48 Peter48 skrev:
Den var bara att hänga upp så inte det som är problemet … det är ingen premium markis direkt nej .. den vita rullen sitter ju inte fast i nåt så i princip kan ju markisen ramla rätt ner i marken .
Och låter som den inte är riktigt monterad om den inte sitter fast, men jag har aldrig sett en stående markis.
 
tommib
En vertikalmarkis är som en rullgardin fast utomhus. Förekommer mest på kommersiella byggnader för att minska solinstrålningen och därmed kylbehovet. De som jag har sett brukar dock gå i skenor längs fönstret, denna verkar inte ha sådana. Eller är det ett skenfäste man ser där i andra bilden, den silvriga vinkeln längst ner på gaveln?

Peter48 Peter48 skrev:
De är en kina modell men de kvittar tycker jag
Det tycker inte jag. Beroende på var du har köpt den så skulle jag vara mer eller mindre misstänksam mot den och dess installationsanvisning.

Peter48 Peter48 skrev:
man köper en fungerande vara
För all del men samtidigt så får man ofta vad man betalar för.

Det som verkar ha hänt är som sagt att markisen på något sätt varit felmonterad. Antingen var den så från fabrik eller så satte du upp den fel. Den där vita "ändpluppen" eller vad man ska kalla det ska aldrig kunna glida ut ur röret eftersom den hålls ihop av monteringsbeslagen. Man kan också tänka sig att markisväven på något sätt är defekt och att den blivit sned. Då måste det varit så från början. Har det någonsin fungerat eller hände detta direkt när du satte upp den?

Utan att se bilder på helheten samt också gärna länk till var du köpte den är det omöjligt att komma vidare med något. Det enda rådet som går att ge är att du ska reklamera markisen till där du köpte den. Om du vill ha råd om hur du ska lösa problemet så behövs mer information.
 
nikasp
Du borde länka till produkten samt lägga in översiktsbild. Jättesvårt att se på detaljbilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.