Vi har hittat ett hus i Spanien som är i extremt renoveringsbehov. Taket läcker in och har nog gjort det ett tag, och fönster är inte heller speciellt täta. Främst på övervåningen är det en hel del mögel (tror vi, eller är det bara smuts/slitet?)

Såklart är planen om vi slår till på huset att lägga nytt tak och byta fönster så att det blir tätt, och sedan in med en luftavfuktare som får vara på ett tag. Vi kommer även ordna med bra ventilation i kåken.

Om man gör detta, går det då att sanera bort befintligt mögel med tex. ättika eller dylikt medel, eller kan det vara så att ett mögelangrepp helt enkelt gått för långt och satt sig inne i väggarna och rivning är ända alternativet?

Om man får huset tätt så ingen nytt vatten kommer in, tvättar bort allt ytligt mögel, och sedan sätter på en luftavfuktare några veckor, dör då möglet inne i väggarna och blir ofarligt?

Mögel- och vattenskadade väggar med flagnande färg runt ett gammalt fönster i ett renoveringsbehovande hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mögel måste "saneras" men det ser ut som svartmögel så då kan du gå på med klorin och sen slipa bort ytan.
Dock måste du fundera på varför det blir mögel, det vill säga varför det blir hög luftfuktighet.

Många hus i medelhavsområdet har ingen ventilation alls utan man förlitar sig på att det "vädras" men om man bommar igen huset under vintern stiger luftfuktigheten, både via väggar och golv (och förstås läckande tak).

Ofta kan det löna sig att ta lite lärdom från vår kalla nord... Installera mekanisk ventilation och tilluft, alternativt ett A/C agregat som kan ta in luft utifrån och styras på luftfuktighet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vad är det för material i väggarna?
Vi bygger ju ofta i trä, eller olyckliga kombinationer med betong och trä.
Vattenläckor eller fuktvandring får stora konsekvenser.

Ett betonghus i Spanien där tvättar man väl bara bort möglet så gott det går och målar ett nytt lager kalkfärg?
Behovet av fläktar och värmeelement är vl heller inte så stort…?
 
Tack för svar! Väggarna är troligtvis av betong och/eller tegelblock.

Värmeelement behövs nog inte nej, men bra ventilation är nog inte helt tokigt att fixa! Ska till huset på torsdag med en arkitekt från området, får ta reda lite lite mer om risker med möglet då.
 
J jannesspånodamm skrev:
Släpp det!!
Vill du utveckla?
 
Hur mycket är i väggar och tak, kanske golv. Ytligt går det nog bort men risken att det kryper fram igen är stor. Jag förstår att det är billigt och lockande men det är förmodligen massvis med arbete och kostnader. Om man skaffar ett hus där så förmodar jag att det inte är för att jaga mögel. Om det fortfarande är lockande så måste det till en ordentlig undersökning så man vet vad man ger sig in på. Har haft hjälp här med några sådana undersökningar ( på arbete) och man blir förvånad vad det kan dra iväg.
 
J jannesspånodamm skrev:
Hur mycket är i väggar och tak, kanske golv. Ytligt går det nog bort men risken att det kryper fram igen är stor. Jag förstår att det är billigt och lockande men det är förmodligen massvis med arbete och kostnader. Om man skaffar ett hus där så förmodar jag att det inte är för att jaga mögel. Om det fortfarande är lockande så måste det till en ordentlig undersökning så man vet vad man ger sig in på. Har haft hjälp här med några sådana undersökningar ( på arbete) och man blir förvånad vad det kan dra iväg.
Ok tack!
Då vi kommer göra om hela taket (alltså inte bara byta pannorna) och även byta ut alla fönster samt ordentlig ventilation så är jag inte så orolig för mer mögeltillväxt.

Något köp innan vi fått pris på hela renoveringen blir det inte, så får se till att friman har koll på vad som måste göras med det befintliga möglet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.