Hej!
Villan är vitputsad och jag skulle vilja liva upp åtminstone ytterdörren och kanske fönstren genom att putsa detaljer runt de. Vilket material ska jag använda för att "komma" ut ifrån fasaden? Tänker mig 5-10mm.
Någon som försökt sig på något liknande?
Mvh¨
Tor
 
U
R radia_Tor skrev:
Hej!
Villan är vitputsad och jag skulle vilja liva upp åtminstone ytterdörren och kanske fönstren genom att putsa detaljer runt de. Vilket material ska jag använda för att "komma" ut ifrån fasaden? Tänker mig 5-10mm.
Någon som försökt sig på något liknande?
Mvh¨
Tor
vad är det för puts på huset? vanligast när man vill ha ”snickarglädje” på ett putsat hus så är det ju sprut- eller spritputsat med slätputsade knutar och mönster runt fönster/dörrar.
 
  • Grov spritputs på fasaden av ett hus med träfönster, dekorativa fönsteromfattningar och takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Du kanske tänker på listdragning?
Här kan du se hur det går till. Värt att nämna är väl att det knappast är ett nybörjarprojekt.
 
N
Går att köpa i gips eller likvärdigt.
 
Tack för alla svar! Jag inser att det förmodligen inte är det lättaste men om jag håller mig till raka kanter istället tex som på bilden längs med långsidorna längs dörren. Jag tänker att jag fäster distanser, tex frigolit(?) på fasaden som jag sen putsar över. Skulle det funka tro?
 
  • Fasad av hus med slät puts, fönster med putsad inramning, dörr med överstycke och vita staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Träullit, lättbetong eller leca. Spiktegel om du kan få tag på det. Limma med stenlim, spika, skruva eller bulta fast. Träullit o lättbetong finns ner till 25 mm tjocklek. Om det bara är döyta du vill fylla ut. Överkantsbleck kan vara en god ide så inte väggen står o suger regn.

frigolit hade jag undvikit, om inte annat för att det inte är stumt, och du har de där förvaskade plastkulorna överallt såfort man rör det.
 
Tack än en gång för svar. Gick igenom era förslag och fastnade för lättbetong/multiplatta om 25mm. Träullit lätt också trevligt, men funderar på om det är vettigt att putsa in organiska material?

Tror ni de funkar med endast stenlim för att fästa på fasaden?
 
D
Beroende på vilken stomme du har, lättbetong mot lättbetong kan man ta tunnfogsbruk/lim, komplettera med nån skruv. Blir starkt. Illbrucks stenlim funkar annars till det mesta sålänge det är hyffsat slätt, du kan mura en lecavägg från taket med den om man nu är intresserad av det.
 
C
R radia_Tor skrev:
Träullit lätt också trevligt, men funderar på om det är vettigt att putsa in organiska material?
Träullit är välbeprövat som putsbärare utomhus, men tillverkarens påstående att det skulle vara helt okänsligt för fukt skall man ta med en stor nypa salt. Lättbetong låter väl bra, lätt att bearbeta också.
 
N
R radia_Tor skrev:
Tack för alla svar! Jag inser att det förmodligen inte är det lättaste men om jag håller mig till raka kanter istället tex som på bilden längs med långsidorna längs dörren. Jag tänker att jag fäster distanser, tex frigolit(?) på fasaden som jag sen putsar över. Skulle det funka tro?
Du kan ju putsa på frigolit med ef bruk, dock är det tunnputs, så man drar ju inte på så tjockt.
Och glasfibernät i första vändan.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...ndemedel-bruk/fasadputs/putsbruk-therm-261-ef
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.