Hej!
Tänker att jag skriver här då det verkar finnas en hel del människor här som kan betydligt mer om allt detta än mig.

Vi köpte en kåk för några år sedan och vi har 2 altaner och en balkong som tillsammans är ungefär 90kvm stor yta.

Virket är gammalt och jag har ingen aning, men om jag får gissa så tippar jag på att tidigare ägare la trallen för ca 15 år sedan.
Det är grått och slitet och lill tjejen hade hela ändan full med sticker första sommaren när hon satte sig på den.

Så jag har vacklat fram och tillbaka i hur jag ska göra, men nu har jag nog bestämt mig att jag behöver slipa den. Det ska tilläggas att vi inte har råd att riva loss och lägga nytt i dagsläget även om det kanske hade vart det bästa.

Jag ska försöka hyra en sån Edge slipmaskin som jag läst att en amatör som mig ska kunna våga sig på.

Så min första fråga är om det är någon som har erfarenhet av gammal trall och lite lärdomar att dela med sig av?

Och min andra fråga är då efter att den är slipad så tänkte jag olja den…
Jag har ingen aning om vad det är för träslag, men den ser väldigt ”standard” ut om det är till någon hjälp? Har fattat det som att man väljer olja efter träslag? Den ser ganska obehandlad ut sen innan om jag får gissa.
En förstå-sig-påare berättade för mig att man måste köra med pensel, en planka i taget? Stämmer detta? Och varför då isåfall?
Har sett att det finns någon bredare grej (terrassdyna) med skaft. Är detta något att hänga i granen?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få! Har börjat bli en riktig ångestmacka så behöver få det överstökat.
 
Hej har själv slipat gammal trall. Kört med en vanlig ocilerande slipmaskin, inget jättejobb. Därefter har jag valt att stryka det 2 ggr. med lasyr. Givetvis kan du även ha pigmenterad olja, beror på vilken färg du vill ha såklart. Dyna eller rulle anser jag "slösar" med oljan/lasyren. Fördrar pensel. Lasyr blir fin yta, men är ett lite dyrare alt.
 
  • Gilla
2MS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.