Har ett gammalt garage från jag vet inte när, men huset är strax över 100 år så garaget har säkert anor från den tiden. Tror chauffören hade bilen parkerad däri en gång i tiden när T-Ford var populära. Det är fuktigt och allmänt oschysst i det nuförtiden. Har mest använt det för att köra in trädgårdsgrejer och allmänt skrot i det. Garaget är gjutet i betong; golvet, väggar och tak. Garaget är delvis inbyggt i sluttande slänt som man kan se på bilderna.

Gammalt betonggarage med öppna dörrar visar rörigt inre och fuktigt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt betonggarage fyllt med diverse trädgårdsredskap, skrot och färgavflagning på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt garage med skadat och flagnande tak, elledningar längs väggen, och diverse trädgårdsredskap samt verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt i tak, tappat färg.

Fuktigt och smutsigt betonggolv i gammalt garage med skräp och kartonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktigt betonggolv.
Ett gammalt garage med fukt och färglossning på betongväggarna, kartong och redskap på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt och färglossning på väggar


Eftersom jag precis fått el indraget till det tänkte nu ta tag i det och fräscha upp, hyllor, lampor, etc.

Ovanpå garagetaket tänker jag riva bort gammalt räfflat plåttak för att lägga upp något nytt så det blir tätt, dvs inte kommer in fukt därifrån. Har fortfarande väggarna som till största delen ligger mot jord/sten (eller vad det nu kan vara i slänten). Dvs utsatta för fukt.

Gammalt garage delvis inbyggt i slänt med räfflat plåttak och synliga fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garaget är ungefär 3 meter bred, 5 meter djup och 2,2 meter hög inuti.

Vad kan och bör jag göra åt fukten? Jag tänker mig så här...
1. Skrapa bort gammal färg.
2. Installera en fläkt, exempelvis pax som blåser utåt genom ett öppet hål i sidan av väggen.
3. Lägga på någon form av massa på betongen som skyddar mot fukt
4. Måla
5. In med inredning så jag kan hänga upp och lägga undan all skit utefter väggarna.

Frågor jag har är;
  • Jag funderar på vilken typ av fuktskydd och färg jag bör använda... eller är det rentav fel att fuktskydda, ska betongen "andas"?
  • Är en paxfläkt en någorlunda vettig ventilationslösning mot fukten, tänker det kanske är helt bortkastat. Vill inte gärna lägga in värme på något sätt givet dessa elpriser.
  • Bör jag göra något åt golvet? Ren betong. Exempelvis lägga något ovanpå.


Fuktskadade betongväggar och tak i gammalt garage med flagnande färg och öppet hål för framtida ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i vägg mot tak där jag funderar på att sätta paxfläkt.
 
Redigerat:
Hej
Ja det där såg trist ut.
Riv bort hela taket ner till betongen och inspektera.
Hoppas det räcker med ett nytt tak utanpå som säkrar att det inte kommer in fukt den vägen.
Gräv lite runt garaget och se om det finns någon igensatt dränering.
Rensa ut ALLT och sätt in en avfuktare, det kanske räcker.
Sätt upp hyllor på väggen och se till att hålla golvet helt rent från jox, har du tur räcker det så.
Annars får du gräva upp runt och dränera och sätta dit platon eller annat.

Lycka till
 
fläkten är tveksam - är det kallare där inne så kommer du bara dra in varm fuktig luft som kondenserar.
Stäng till och sätt avfuktare istället.
 
Avfuktaren låter ju som en bra idé. Ska titta på det.

Gräva upp runt för att sätta platon mot väggarna och dränera är nog inte aktuellt. Det är en alldeles för besvärlig och dyrt att utföra givet att det med stor sannolikhet är en bergsknalle bakom, Skulle förmodligen behövas sprängas/knäckas.
 
Lägg ett dräneringsdike i slänten ovanför, alltid får du bort några liter vatten.
Samma sak vid de sidor du kommer åt utan alltför mycket jobb t o m en grop fylld med dränerande material kan torka upp marken om det är rätt jord och inte stående vatten.
Sätt hängrännor och stuprör på taket och led bort vattnet från huset. Något så enkelt som ett större överhäng av taket skyddar också en del, förslagsvis ett rejält tak ut åt sidan för mer förvaring när du ändå håller på.
 
Då börjar jag med att riva plåttaket och det andra som kan tänkas ligga ovanpå betongen så får vi se hur läget är på den fronten.
 
Hur har det gått? Vi har i stort sett exakt samma typ av garage och situation, men har enbart platt betong på taket. Tror vi ska skrapa färg och få på ett tak som första steg.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Det sket sig. Min fru bestämde att vi ville ha pool istället.
 
  • Haha
preben89
  • Laddar…
Hur tänker hon att ni ska förvara vinterdäck och stege i en pool?:surprised:
 
M Mellanbarn skrev:
Hur tänker hon att ni ska förvara vinterdäck och stege i en pool?:surprised:
Vinterhjulen flyter och stegen är bra för att ta sig i och ur.
 
  • Gilla
mickeforsberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.