Bor i ett hus från 1937 med självdrag och som har ett radonvärde strax under 200 men skulle vilja sänka det ytterligare. Gissar att det kommer huvudsakligen från marken men möjligen till viss del från konstruktionen. Vill också ha allmänt fräschare luft i huset samt värmeåtervinning.

Som ett alternativ till FTX har jag stött på en nyhet, Fresh Flow FDX, som inte kräver kanaldragning och som onekligen blir billgare och smidigare. Men hittar inte en enda recension online.

Någon som har testat detta eller vet mer?
 
Hej, den du hittat är en s.k "Mini-ftx" och det finns olika varianter.

Jag har installerat mini ftx av mitsubishis VL maskiner och även Alnor som är en polsk tillverkare av högstandard.

Om du vill ha genomgående bättre luft i hela huset så kommer du behöva installera en mini ftx enhet i varje rum.
Mini ftx:ns verkningsgrad på värmeåtervinningen är dessutom enl tillverkarna ca 60-70%. Det skulle jag ta med en nypa salt, det är lite av en B lösning och den keramiska värmeväxlaren i en mini ftx har alldeles för kort sträcka för att kunna få en så hög verkningsgrad på värmeåtervinningen.

Vi brukar installera mini ftx i enskilda rum, t ex så hade vi en kund som hade ett kontor nere i källaren. Rördragningar var svåra och det mest kostnadseffektiva var antingen en ventil ut eller en mini ftx. Just i det fallet blev det mini ftx.

Om du känner att du vill ha bättre luft i hela huset så skulle jag definitivt satsa på FTX-System.
 
  • Gilla
rectororbis
  • Laddar…
Tack för bra svar. Är främst intresserad av att förbättra ventilationen på nedervåningen i två sovrum som idag har självdrag och radonvärden strax under 200. Även om jag behöver en radonsug då det främst handlar om markradon gissar jag att två mini-ftx:er ytterligare skulle sänka radonvärdet till vad som är lägst möjligt för huset. Framförallt på sommaren då ju självdraget funkar rätt dåligt.
 
  • Gilla
tonysdays89 och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun
först bör du nog göra en ordentlig undersökning av radonet

gjorde långtidsmätning i ett hus, källare och blåbetong uppe.
gav värde på 350-400 på många ställen i huset.. riktvärdet är under 200

när vi hade visning av huset rådde lite osäkerhet hos köparen så jag tog dit en mätexpert. han konstaterade efter ca 2 timmar att det var läckage från marken i matkällaren. bara tegel på grus ingen gjuten platta där (60-talshus). mätvärde matkällare var 1000.

fick en skriftlig åtgärdsplan och köparen kände sig trygg. De gjöt golv i matkällaren och tätade på några ställen.

blåbetong kan ha höga värden men det beror på var den producerades.
 
  • Gilla
tonysdays89
  • Laddar…
2011 gjordes en långtidsmätning på 175, med 190 på nedervåningen. När vi köpte huset 2016 gjorde vi en korttidsmätning i Mars som visade 230 på nedervåningen och 150 på övervåningen. Uteslutande markradon. Då satte vi in friskluftsventiler men mätte inte igen. Nu mäter jag själv med en Airthings och har i sovrummet på nedervåningen 172 senaste 10 dagarna. Men värdena brukar ofta ligga lägre under vår/sommar.

Visst, gränsvärdet är 200 i Sverige men andra länder har lägre. T.ex USA har ca 150, tror Norge har 100 och WHO säger 100. Anledningen till att man inte sänker ytterligare i Sverige är ju att det skulle kosta mer att sanera än det är värt i sparade lungcancerfall men gränsen 200 är enligt Boverket högre än vad man jämförelsevis tillåter för andra "miljögifter".

Finns ingen "safe" gräns för radon så varje fastighetsägare får ju ta ställning till om det är värt att pressa ned radonvärdet så lågt som möjligt.
 
PeterFalun
ok, men den mätning man gjorde hos oss, efter att vi använt "puckar" var med en "sniffare" så att man kunde peka på var exakt det läckte.
tex är det vanligt där el kommer in i huset och ev andra rör.

med dessa tätade kan man göra nya mätningar
 
H Henke99 skrev:
Bor i ett hus från 1937 med självdrag och som har ett radonvärde strax under 200 men skulle vilja sänka det ytterligare. Gissar att det kommer huvudsakligen från marken men möjligen till viss del från konstruktionen. Vill också ha allmänt fräschare luft i huset samt värmeåtervinning.

Som ett alternativ till FTX har jag stött på en nyhet, Fresh Flow FDX, som inte kräver kanaldragning och som onekligen blir billgare och smidigare. Men hittar inte en enda recension online.

Någon som har testat detta eller vet mer?
Återupplivar denna tråd. :) Valde du denna lösning någongång?
Jag tittar själv på Fresh Flow FDX och gillar verkligen idén men saknar också recensioner.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.