Jag köpte en bänkdiskmaskin på Elgiganten, en sådan blå maskin som man fyller på med vatten med vattenkanna, om man inte har tillgång till trycksatt vattenledning.

Jag fyllde på så mycket att maskinen pep, vilket man ska göra. Problemet är att min fru inte visste om att jag hade fyllt på den och fyllde på ännu mer senare. Vattnet svämmade över och felmeddelande E4 visades på skärmen. Felmeddelandet ska betyda att tanken läcker, men här är det helt självklart en fråga om att jag fyllde på för mycket vatten.

Någon som vet hur man kan tömma ut detta överflöd? Själva tanken är redan tömd. Nu står maskinen och brummar och försöker tömma tanken trots att den är tom. E4 visas i skärmen.

Hur tömmer jag ”översvämningsvattnet”?
 
  • Blå bänkdiskmaskin fylld med disk, öppen lucka, felmeddelande E4 i displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Nu vet jag inte hur det ser ut i just den diskmaskinen, men ofta sitter det en svamp som håller upp en mikrobrytare, när svampen blir blöt så sjunker den ihop och mikrobrytaren sluter/öppnar en strömkrets.

För att åtgärda felet får man eventuellt skruva bort bakstycke/sidoplåt/etc så att man kan ta bort svampen. Om svampen har hunnit torka så får man blöta den igen å låta den ligga luftigt och torka. När svampen är torr och man har torkat upp vattnet på bottenplåten så sätter man tillbaka svampen mellan bottenplåten & mikrobrytaren.

Svamp:
https://www.nettoparts.se/shop/svamp-till-overlop-14588p.html

Mikrobrytare:
https://reservdelarvitvaror.se/shop/switch-1667p.html
 
  • Gilla
MarcusBjork
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu vet jag inte hur det ser ut i just den diskmaskinen, men ofta sitter det en svamp som håller upp en mikrobrytare, när svampen blir blöt så sjunker den ihop och mikrobrytaren sluter/öppnar en strömkrets.

För att åtgärda felet får man eventuellt skruva bort bakstycke/sidoplåt/etc så att man kan ta bort svampen. Om svampen har hunnit torka så får man blöta den igen å låta den ligga luftigt och torka. När svampen är torr och man har torkat upp vattnet på bottenplåten så sätter man tillbaka svampen mellan bottenplåten & mikrobrytaren.

Svamp:
[länk]

Mikrobrytare:
[länk]
Mycket riktigt! I det här fallet är det dock en frigolitbit som börjar ”flyta” och trycker in en switch som dödar maskinen. Tack, det här ska nog lösa sig!
 
  • Interno av vitvaror med frigolitstycke nära en strömbrytare som kan stänga av maskinen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ooh yes!
 
  • Diskmaskin full med disk inklusive tallrikar och glas på en köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Måste bara flika in här. Hade samma problem med en annan Logik bänkdiskmaskin, E4 felkod. Startade ej bara pumpen som gick en stund sen stanna och pep och visade E4. Kopplade loss den och tiltade den bak så det rann ut lite vatten sen gick den igen. Tips bara för andra med samma problem som inte vill skruva sönder den.
 
Jag köpte en begagnad logik diskmaskin för några dagar sedan som jag inte får att funka. Sätter på maskinen, fyllt på med vatten tills den pep och sedan tryckt på start. Det enda som händer är att vatten töms ut och sedan får jag felkod E2. Vad göra?
 
B BeA64 skrev:
Jag köpte en begagnad logik diskmaskin för några dagar sedan som jag inte får att funka. Sätter på maskinen, fyllt på med vatten tills den pep och sedan tryckt på start. Det enda som händer är att vatten töms ut och sedan får jag felkod E2. Vad göra?
”E2
Draining exceed pre-set time. If the drain pump has been running for 4 minutes but the water level pressure switch hasn’t reset, E2 would occur. When E2 occurs, drain pump will keep working for 2 minutes and appliance will stop all the other components immediately. At the same time, the buzzer will alarm for 30 seconds and error 2 will be shown.”
https://finderrorcode.com/logik-dishwasher-error-codes.html/amp

Med ovanstående skulle jag säga antingen fel på tryckvakten, eller så är det stopp i ledningen till tryckvakten.
Jag skulle börja med en (grundlig) rengöring av maskinens innanmäte.
 
Den var rengjord av säljaren och i fint skick vad jag kunde se. Jag har lyft på både "saltlocket" och filtret. Armen ser inte heller ut vara smutsig eller igensatt
 
Nu vet jag inte hur den där diskmaskinen är byggd, å var tryckvakten sitter mm.
Men i våran diskmaskin så ser man inte kanalen till tryckvakten utan bara lite innanför mynningen, däremot så kan man känna en bit in i kanalen men inte ända in till tryckvakten.

Se följande inlägg,
[URL]https://www.byggahus.se/forum/threads/cylinda-diskmaskin-felkod-f7-trots-ordentligt-rensat.332422/page-2#post-3344976
https://www.byggahus.se/forum/threads/cylinda-dm-felkod-f-7.434444/#post-4464183[/URL]
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu vet jag inte hur den där diskmaskinen är byggd, å var tryckvakten sitter mm.
Men i våran diskmaskin så ser man inte kanalen till tryckvakten utan bara lite innanför mynningen, däremot så kan man känna en bit in i kanalen men inte ända in till tryckvakten.

Se följande inlägg,
[länk]
[länk]
Det sitter en skiva under maskinen som går att skruva loss, får se hur det ser ut innanför den...
 
A
du har väl skit i tömningspumpen

annars kan du ju skicka tillbaka den till tillverkaren med varma hälsningar i PRC
 
M MarcusBjork skrev:
Mycket riktigt! I det här fallet är det dock en frigolitbit som börjar ”flyta” och trycker in en switch som dödar maskinen. Tack, det här ska nog lösa sig!
Hej
Hur gjorde du för att ta bort botten och få rätt på frigoliten?
 
SnattensGräv SnattensGräv skrev:
Måste bara flika in här. Hade samma problem med en annan Logik bänkdiskmaskin, E4 felkod. Startade ej bara pumpen som gick en stund sen stanna och pep och visade E4. Kopplade loss den och tiltade den bak så det rann ut lite vatten sen gick den igen. Tips bara för andra med samma problem som inte vill skruva sönder den.
Hur gör man när man tittar en diskmaskin
 
Annika Ekman Annika Ekman skrev:
Hur gör man när man tittar en diskmaskin
Välkommen till forumet.

Menar du tittar eller tiltar?

I den text du citerar står det inget om tittar utan tiltar.
Tiltar = lutar
 
A
Annika Ekman Annika Ekman skrev:
Hur gör man när man tittar en diskmaskin
Mha brunögat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.