Sen beror det ju lite på, en 120 bred haki som är typ 3m den välter man nog inte så lätt, en som min 73cm breda och 7m höga skulle jag inte sätta min fot på utan fasad förankring
 
R Robert-san01 skrev:
Skall du inte byta fönster själv måste ställningen vara byggd/besiktad av certifierad.
Vi ska inte byta fönster utan renovera dom, och ja vi kommer göra det själva annars hade hantverkaren fått stå för ställningen
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Jag har fäst i vindskivorna p.g.a. just puts. Placeringen av fästpunkterna är då inte helt enligt boken, men jag betraktar det som en rimlig kompromiss. Haki-ställning.
Jo haft den tanken jag med men som cpalm skriver under så är det ju inte det mest stöddiga på huset direkt
 
nino nino skrev:
Sen beror det ju lite på, en 120 bred haki som är typ 3m den välter man nog inte så lätt, en som min 73cm breda och 7m höga skulle jag inte sätta min fot på utan fasad förankring
Så är det ju, och vi ska väl upp runt 4 meter kanske förutom på långsidan där vi har takkupa och garagenedfart men där går det kanske sätta i takfoten:thinking:. Jag själv som höjdrädd är inte jättevän med att den inte har nån typ av stöd men tycker det är märkligt att inte fler tillverkare erbjuder snedstöttor, menar sätter man fast stöttan i överkant på andra plan t.ex lär ju inte ställningen kunna välta:thinking:
 
Snailman
Jag har en ställning som jag jobbar själv på, i aluminium och har inte förankrat i fasaden.

Jag har några extra diagonalstöttor som jag använder för att stödja ställningen, sätter dem i 45° mot marken, sedan har jag betongtegel på taket, så jag flyttar några pannor och fäster rep/spännband från ställningen till tegelläkten.

Jag behöver då inte göra några förstörande ingrepp i fasaden.

Jag kan inte tänka mig att detta skulle vara godkänt på något sätt, men jag är nöjd med att hindra ställningen från att falla.

Köpte från ställning.se. Kan tillägga att min ställning mer ser ut som den de idag kallar 'kopia'. Så idag baktalar de tydligen konkurrenter som säljer samma ställningar som de själva sålde för 10-12 år sedan.
 
C
D Danne142 skrev:
märkligt att inte fler tillverkare erbjuder snedstöttor
Nä, det är ju standardutrustning på rullställningar, så varför inte...
 
Jag skulle nog hellre satsa på en bred rullställning.
Lätt att flytta, stabil och du slipper fasadfästen
 
nino nino skrev:
Jag skulle nog hellre satsa på en bred rullställning.
Lätt att flytta, stabil och du slipper fasadfästen
Tillställningen är ju nästan lika begränsad som skylift. Dvs arbete enbart bör ske från ställningen och inte frångå denna. Skulle någon komma nerhasandes från taket så kommer ställningens snedstöttor att ge vika. Över lag så är detta med sneda stöttor enbart till för att stabilisera ställningen där den inte har en höjd på mer än högst ett våningsplan. OM marken är plan dvs. Det är inte utan grund att fasta ställningar förankras i vägg. Och priset för att återställa hålen efter förankringarna är definitivt värt alternativet efter en olycka pga snålhet eller estetisk aspekt.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Tillställningen är ju nästan lika begränsad som skylift. Dvs arbete enbart bör ske från ställningen och inte frångå denna. Skulle någon komma nerhasandes från taket så kommer ställningens snedstöttor att ge vika. Över lag så är detta med sneda stöttor enbart till för att stabilisera ställningen där den inte har en höjd på mer än högst ett våningsplan. OM marken är plan dvs. Det är inte utan grund att fasta ställningar förankras i vägg. Och priset för att återställa hålen efter förankringarna är definitivt värt alternativet efter en olycka pga snålhet eller estetisk aspekt.
Nu var det väl fönsterrenovering som skulle utföras, då skulle jag satsa på rullställning
 
C
Noramasen Noramasen skrev:
Över lag så är detta med sneda stöttor enbart till för att stabilisera ställningen där den inte har en höjd på mer än högst ett våningsplan.
Nej, en vanlig Instant rullställning t.ex. kan byggas upp till 8 m plattformshöjd utan infästningar, beroende på vilken storlek på stödbenen man använder. Och upp till 2 m helt utan stödben.
Dock lite vanskligt att flytta en högre rullställning om inte underlaget är plant.
 
Redigerat:
Rullställningen är dock det dubbla priset för något som inte kommer användas super mycket eftersom underhållet är lågt på våra hus, men annars är det väll smidigare tackvare snedstöttorna
 
C
D Danne142 skrev:
Rullställningen är dock det dubbla priset
Ja, om du jämför rullställningen med att köpa ett enstaka fack "vanlig" ställning blir den dyrare.
Men det är ju å andra sidan betydligt smidigare att rulla vidare rullställningen till nästa fönster än att riva den fasta ställningen och bygga upp den igen vid nästa arbetsställe. För ditt ändamål kanske inte någon stor grej, men det är väl lite så man får se det.
 
nino nino skrev:
Nu var det väl fönsterrenovering som skulle utföras, då skulle jag satsa på rullställning
Noramasen Noramasen skrev:
Tillställningen
Förbannade mobilrättstavningsprogram:crysmile:
Ursäkta att jag kom in fel i ämnet, men helt rätt och absolut att rullställning är lämpligt vid fasadarbete. Jag snöade in på ett ämne som jag läste i en annan tråd och blandade ihop dessa ämnen.:crysmile:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Sen beror det ju lite på, en 120 bred haki som är typ 3m den välter man nog inte så lätt,
Det är mycket riktigt en 120 djup haki jag har. Utan väggfäste rör den sig lite otäckt när man är uppe på 6 meter, men jag har svårt att föreställa mig att den skulle välta med mindre än att den typ blir påkörd. Med förankring i vindskivorna blir den så gott som stum, och känns väldigt trygg på alla nivåer.

Edit: Den är då byggd 9 meter lång.
Edit igen: Den är 160 djup, inte 120. Trallen är 2m.
 
Redigerat:
Även om den inte välter är det obehagligt och olämpligt att jobba på en ej förankrad byggnadsställning.
I minst två punkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.