En fundering är om inte det bästa för miljön är att köpa massodlade/massproducerade grönsaker istället för att bygga ett växthus. I alla fall de närmaste 10-15 åren då den stora livsstilsomställningen/utsläppsminskningen ska ske.

Kanske kompletteringsodla på friland, kan inte tänka mig annat än att frilandsodling är ganska miljövänligt.

/PM
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C Cygni skrev:
Hoppas färgskrapet samlades upp och togs om hand på rätt sätt på en återvinningsstation. Gammal färg är giftig och innehåller ofta bly.
Hade Annika inte återanvänt fönstren hade de med största sannolikhet hamnat på en deponi istället (soptipp eller sopberg, som det brukar kallas i dagligt tal).
Däremot är sannolikheten för att fönstren på bilden är målade med färg med blyvitt pigment låg, de är alldeles för nya.

Det är lite typiskt, när någon försöker göra något bra, i det här fallet återbruka byggmaterial (och dessutom själv berätta om det) - kommer det alltid någon gnällspik och beklagar sig över en irrelevant detalj, så hela resonemanget landar i att återbrukaren egentligen är en miljöbov pga denna detalj, medan gnällspiken själv, som köper nytt istället, är en ren miljöhjälte!

Jag säger heja Annika!
 
  • Gilla
Jiji och 13 till
  • Laddar…
P Project Mellangården skrev:
En fundering är om inte det bästa för miljön är att köpa massodlade/massproducerade grönsaker istället för att bygga ett växthus. I alla fall de närmaste 10-15 åren då den stora livsstilsomställningen/utsläppsminskningen ska ske.

Kanske kompletteringsodla på friland, kan inte tänka mig annat än att frilandsodling är ganska miljövänligt.

/PM
Det absolut bästa som kan göras är förstås ingenting. Den bästa elen är den som aldrig tillverkas t ex. Så på så sätt har du rätt! Men om man nu vill skapa något - vad som helst - är det bra att bli inspirerad av att göra det med så mycket second hand som möjligt.
 
  • Gilla
Jiji och 6 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hade Annika inte återanvänt fönstren hade de med största sannolikhet hamnat på en deponi istället (soptipp eller sopberg, som det brukar kallas i dagligt tal).
Däremot är sannolikheten för att fönstren på bilden är målade med färg med blyvitt pigment låg, de är alldeles för nya.

Det är lite typiskt, när någon försöker göra något bra, i det här fallet återbruka byggmaterial (och dessutom själv berätta om det) - kommer det alltid någon gnällspik och beklagar sig över en irrelevant detalj, så hela resonemanget landar i att återbrukaren egentligen är en miljöbov pga denna detalj, medan gnällspiken själv, som köper nytt istället, är en ren miljöhjälte!

Jag säger heja Annika!
Tack för det :) Det är faktiskt inte sällan det blir så att det är den som försöker som blir ifrågasatt (då pratar jag generellt). Det är lite tokigt.
 
  • Gilla
Per29 och 5 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hade Annika inte återanvänt fönstren hade de med största sannolikhet hamnat på en deponi istället (soptipp eller sopberg, som det brukar kallas i dagligt tal).
Däremot är sannolikheten för att fönstren på bilden är målade med färg med blyvitt pigment låg, de är alldeles för nya.

Det är lite typiskt, när någon försöker göra något bra, i det här fallet återbruka byggmaterial (och dessutom själv berätta om det) - kommer det alltid någon gnällspik och beklagar sig över en irrelevant detalj, så hela resonemanget landar i att återbrukaren egentligen är en miljöbov pga denna detalj, medan gnällspiken själv, som köper nytt istället, är en ren miljöhjälte!

Jag säger heja Annika!
Tyvärr har jag sett så mycket som folk gör i sin miljöiver utan att tänka hela vägen. Återbruk är bra, men man ska tänka igenom vad och hur man återbrukar. Återbruka med hjärnan och inte med känslor.
 
C Cygni skrev:
Tyvärr har jag sett så mycket som folk gör i sin miljöiver utan att tänka hela vägen. Återbruk är bra, men man ska tänka igenom vad och hur man återbrukar. Återbruka med hjärnan och inte med känslor.
Det finns saker som inte bör återbrukas, t ex sådant som innehåller miljögifter. Men jag har inte uppfattningen att det är speciellt vanligt.
Har du exempel på olämpligt, och vanligt förekommande återbruk?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det finns saker som inte bör återbrukas, t ex sådant som innehåller miljögifter. Men jag har inte uppfattningen att det är speciellt vanligt.
Har du exempel på olämpligt, och vanligt förekommande återbruk?
Lätt, kanyler kring plattan. Sjukt olämpligt och vanligt. ;)

Älskar också återbruk och blir lätt mörkrädd när jag ser allt som slängs på åvc.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Lätt, kanyler kring plattan. Sjukt olämpligt och vanligt. ;)

Älskar också återbruk och blir lätt mörkrädd när jag ser allt som slängs på åvc.
jag skulle nog säga att vi svenskar är en dom länder som återbrukar minst. finns en del återbruks företag men dom har med tiden förvandlats till inrednings butiker. annat är det i england frankrike där det är otroligt vanligt lite har ju med byggnads sättet att göra vi har ju överflöd av skog och dom flesta hus är byggda i trä
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.