Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Sökarn
Vi höll på att köpa ett renoverat objekt och var nära att skriva på.

Förra ägaren berättade att han pålade tretton pålar vid utbyggnad, huset skakar och vibrerar när bussen åker förbi, grannar klagar och en har bekräftat att det även gäller bilar.
Nu berättade säljaren inte detta, om han visste om det vet vi inte än, men det måste nog vara ett dolt fel som ska sänka priset?
 
Om ni fått reda på det innan köp är det inte ett dolt fel. Dolda fel sänker alldrig ett pris - då är det per definition inte dolt!

Det kan alldrig vara dolt om säljaren vetat om det heller - men då kanske det kan anses ingå i uåpplysningsplikten. Tyvärr är upplysningsplikten inte så omfattande och säljare måste bara upplysa om väsentliga saker. Det är till syvene o sist en domstol som avgör.

Om huset ligger nära en väg så tror jag att det akn bli svårt att få igenom detta som ett fel över huvudet taget. Men nu när ni fick reda på det kanske ni inte öpte huset?
 
Finns rättsfall där säljaren underlåtit att berätta om närbelägen crossbana, vilken förde REJÄLT oväsen under ex helger. Detta är något som inte märktes eller kunde konstateras under visning etc. Säljaren åkte dit på det.

Jämförelsen haltar, förmodligen, iom att man får anta att bussarna och bilarna åker relativt nära husen. Går det ens att bevisa att det beror på just pålningen... finns det en väg, så finns det trafik, finns trafik så bullrar det.
 
Sökarn
Säljaren har ett fast pris utan att tala om denna olägenhet, som kanske inte har med pålning att göra, men om det skakar på pålar kan man tänka sig att pålarna skadas och huset sjunker ner.

Förra ägaren sa att det skakar med bussen, som går förbi 2 per timma när det brukar vara visning. Att en köpare skulle råka märka det just då är en liten risk.

Nu när vi vet är det inte dolt längre, men vi har ett avtalat pris utan detta fel. Hur allvarligt det är vet vi inte än, men många där har klagat inkl. bekanta till oss i huset intill.
Nu bör alla köpare få veta detta och vi erbjudas ett lägre pris att överväga med en ny riskanalys anser jag.
 
Eller så behöver ni ju inte köpa huset?
 
Sökarn
Nu är saken nästan utredd, säljaren vill ha över 4 miljoner för ett hus som skakar när bussar och ibland bilar åker förbi, men vet det sannolikt inte för han har aldrig bott där. Fast han har hyrt ut.

Förra ägaren har tigit om vad han vet och inser nu vad han gjort, "jag trodde det var fixat för dom byggde om där då" säger han som skydd!

En grannes hus skakar än idag men tycker att det är naturligt där det är trafik.
Jag har aldrig märkt det i något hus, bara att rutor kan skallra av tung trafik, eller att det skakar när någon spränger. Fast det påstås att jag bott i ett en vecka på semester, det kanske är en nervsak att märka det.

Eftersom "alla grannar klagat" är det tydligen inte en vanesak de kan ignorera.

Nu väntas bara svar från en granne vilka skador de fått om några. Vi hoppar nog över detta men anser att priset bör sänkas rejält, köparen en finsk byggspekulant gav drygt 3 för 1½ år sedan och tjänar nästan en miljon på priset nu. Jag tänkte bjuda vad han gett plus hans kostnader så han inte går med förlust, så kan vi prova själva och kanske sälja om utan förlust.
Med huset hängande skakande på pålar som lär gå sönder med tiden, ska nog en riktig expert yttra sig.
 
Har ni köpt huset? Jag förstår inte riktigt, men tror inte att något som man kan se med ögat kan bli ett dolt fel. Man ser vägen och är det en stor väg kan det väl skaka när tung trafik åker förbi. Det ligger väl i undersökningsplikten?

Priset är helt ointressant för dolda fel. Om huset ligger i stockholm är 4 miljoner kanske billigt? En tomt i danderyd kostar 3?

??
 
Sökarn skrev:
Förra ägaren sa att det skakar med bussen, som går förbi 2 per timma när det brukar vara visning. Att en köpare skulle råka märka det just då är en liten risk.
Normal är väl husvisningar påå ca 1h? Eller 45minuteri i alla fall? Eller överlåtelsebesiktningen, den MÅSTE ju tagit mer än 1h?
 
Sökarn
Åsa76 skrev:
Har ni köpt huset? Jag förstår inte riktigt, men tror inte att något som man kan se med ögat kan bli ett dolt fel. Man ser vägen och är det en stor väg kan det väl skaka när tung trafik åker förbi. Det ligger väl i undersökningsplikten?
Priset är helt ointressant för dolda fel. Om huset ligger i stockholm är 4 miljoner kanske billigt? En tomt i danderyd kostar 3?
??
Jag ser att du har startat en ny tråd om samma sak.
Vi hade bestämt avtal men inte skrivit än, efter uppenbarades ett fel som inte ingår i fullt pris, då sänker man priset eller häver köpet i alla normala affärer.
Nej det är ingen stor väg, nästan ingen trafik alls ibland och mest i rusningstrafik, men en genomfartsväg och bussväg. Vägen skakar bara för att det är gammal sjöbotten under och marken är instabil. Jag har bott med c:a 6000 fordon/dygn utanför inkl. tung trafik, det var på berg under och skakde inte, men luktade illa och rutorna kunde vibrera lite ibland.
Sthlm är väldigt olika i pris, Danderyd ligger nästan i topp, Djursholm är ännu dyrare, 4 är i överkant söder om Sthlm, www.hemnet.se
Huset är osålt till begärt pris sedan veckor så vi hann först.
 
Sökarn
Åsa76 skrev:
Normal är väl husvisningar påå ca 1h? Eller 45minuteri i alla fall? Eller överlåtelsebesiktningen, den MÅSTE ju tagit mer än 1h?
Det är hållplats utanför och skakar kanske mest då dom inte stannar som dom gjorde då. Ingen har känt att det skakar på visning då man har annat att tänka på, vem tänker på sånt då?
Jag har varit där flera ggr men tror inte att förra ägaren och grannarna ljuger om att det skakar ibland, kanske inte just när vi är där. Känner inte till en bes. och vet inte att de väntar på om huset ska skaka. Jag har köpt och sålt flera hus, skakiga är något nytt. :eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.