Hus och badrum är 16 år. Badrummet ligger på bottenplattan. Golvelen har gått sönder så badrum (drygt 5 kvm), litet teknikutrymme (med golvbrunn) (samt ev bastugolv med spygatt) måste rivas. Badrummet är kaklat och klinkat (även golv i bastu och teknikutrymme). Det är ett försäkringsärende men nya golvbrunnar täcks inte av försäkringen. Företaget som gör jobbet på totalentreprenad rekommenderar byte av golvbrunnar. Det är väl OK tycker jag. Men är verkligen 30' skäligt för denna extra åtgärd då golvet ändå måste rivas upp för ny golvvärme?

Vad tycker ni?
 
Redigerat:
Finns ingen röris tillgänglig här i forumet i helgen? Jag behöver lite input!
 
Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Hus och badrum är 16 år. Badrummet ligger på bottenplattan. Golvelen har gått sönder så badrum (drygt 5 kvm), litet teknikutrymme (med golvbrunn) (samt ev bastugolv med spygatt) måste rivas. Badrummet är kaklat och klinkat (även golv i bastu och teknikutrymme). Det är ett försäkringsärende men nya golvbrunnar täcks inte av försäkringen. Företaget som gör jobbet på totalentreprenad rekommenderar byte av golvbrunnar. Det är väl OK tycker jag. Men är verkligen 30' skäligt för denna extra åtgärd då golvet ändå måste rivas upp för ny golvvärme?

Vad tycker ni?
Det låter som ett typiskt ÄTA-pris utan grund i vad en golvbrunn och en spygatt kostar eller arbetet att bila fram dem och montera nya. Vi betalar typ detta för byte av en hel avloppsgroda i BRFen. Å andra sidan har du ju inte så mycket till alternativ. Ta in en annan firma på ett småjobb som detta blir knepigt och din entreprenör lär börja knorra.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
30 papp?!!! för 2 golvbrunnar och en spygatt?!! Som sades så ska väl ändå golvet bli uppbilat?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ska alla golvbrunnar bytas inklusive spygatten i bastun å då jag inte vet om man sätter in spygatter numera så är väl det lite bilning för att kunna koppla insig på något avloppsrör. Å är det dessutom några vattenledninsrör som går i golvet som man måste ta ta hänsyn till så kan ju tiden ticka påen... ja 30000 kr känns i överkant om det bara är att byta golvbrunn(ar)
 
jag skulle bila själv och ringa in vvs företag att koppla in och justera fall och höjd på brunnen. då sparar man 20tkr eller mer
 
Finns inget som säger att du måste byta brunnarna, brunnar tillverkade efter -91 är godkända!
Samtidigt är det inte fel att göra det när du ändå är igång!
30.000 låter väääldigt mycket i överkant om det är enbart för brunnarna!
I timmar motsvarar det ish en vecka, är ju bilandet som kan vara lite tidskrävande, men borde inte ta mer än max en dag! Monteringen av brunnarna när avloppet är framme går ju på en kvart, om det inte är hörnbrunn eller väggnära brunnar! :)
 
Eftersom det är FB's entreprenör är det uteslutet att ta in annan firma för just golvbrunnarna. Det är möjligt att bastugolvet jämte dess spygatt inte behöver rivas.

Tycker också att det är hög kostnad och iofs behöver man nog inte byta golvbrunnarna men eftersom totalarbetet går på ett par 100' och badrummet bör stå ett antal år framöver är jag tveksam. Man kommer inte flytta ingående vatten i teknikutrymmet vilket var godkänt 2006 men inte idag. Men jag förmodar att rören till dusch/handfat/toa ligger kvar och då behövs väl ingen bilning för brunnsbyte? Idag är brunnarna inte väggnära dock toas avlopp och handfat ganska nära vägg.

Behöver bara bolla frågan härinne innan jag tar beslut:thinking:.
 
Redigerat:
T
Som sagt, brunnarna behöv verkligen inte bytas och 30 papp är ju löjeväckande. Firman försöker blåsa dig rent ut sagt, vämjeligt!
 
Har kollat runt lite... och beslutat mig för att ändå byta brunnarna (har fått ner kostnaden något och dessutom blir det ROT på arbetet). Jag resonerar som så: Huset ska inte säljas utan överföras på en dotter inom ett par år. Jag resonerar långsiktigt (skulle vi sälja vore det en annan sak). Halva brunnens livslängd är förbrukad; med nya brunnar klarar det nya badrummet ytterligare 30 år.
 
R Rishlish skrev:
I timmar motsvarar det ish en vecka, är ju bilandet som kan vara lite tidskrävande, men borde inte ta mer än max en dag!
Eftersom jag jobbar hemma och hör bildandet kan jag bara konstatera att det nu tagit 4 dagar att bila ner väggar och golv för ett badrum på 6 kvm. Därefter skall man börja preparera inför kakel/klinker. Jag börjar förstå att badrum kan bli dyrt!
 
  • Gilla
elviskodzic och 1 till
  • Laddar…
det är löjligt. det är 1 dags jobb för 3 killar om det finns ingen asbest. 2 dagar kan det ta att riva ett badrum om det är betongväggar. asbestsanering tar tid att förbereda och täta allt noggrant och kan dröja, vanligtvis måste man anlita en till företag som har tillstånd att hantera asbest.
 
Finns ingen asbest - badrummet är förhållandevis nytt med betongväggar bortsett trån bastu och teknikutrymme. En karl jobbar 08-16. Korta uppehåll. Seriöst större företag som anlitats av försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
ja men för 1 kille kan det vara ett svårt och tungt jobb. på mitt bygge med 3 killar gick det väldigt snabbt. jag kan tänka mig att man tappar viljan också efter 4 dagar av tungt arbete så det går även långsamare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.