Prisvärt och funktionellt för hemmabyggare. För riktigt höga höjder och för fasad,fönster underhåll har jag även ett äldre saxbord på hjul med arbetshöjd ca 8.5 meter .utan drift kostade mig ca 15000 beg.
 
G
J Jehu skrev:
Villapaketet Monzon 9x6m + gaveltopp har gått upp 15% cirka [länk] 36000 nu
+ moms.
Jag köpte min begagnade ramställning i stål för 35' privat på blocket. 3 våningar a 3 m + gaveltopp
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Jag har en Burton/Malmqvist som jag köpte av en ställningsbyggare som sålde ut gamla delar. 10 000 för tre sektioner, ungefär 10 meter långt och 6 meter högt. Räcker till en sida av huset i taget.
 
  • Staplar med begagnade ställningsdelar och plankor bredvid ett hus, med en del material lutat mot husväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni kollat på Ebay? Jag köpte 240m2 aluram med beg plank från Tyskland. Tror jag betalade ca 100k för 4år sedan inkl moms och frakt.
 
R Robert-san01 skrev:
Har ni kollat på Ebay? Jag köpte 240m2 aluram med beg plank från Tyskland. Tror jag betalade ca 100k för 4år sedan inkl moms och frakt.
Har skickat till en på ebay men seg att svara.
Tittade på plats hos assco idag.
Kändes bra att kika är ju rätt mycket pengar som ska ut
 
Hur gör folk med förankring?, vi har ett putsat hus och svärfar tegelhus så ingen av oss är speciellt intresserade av att fästa i väggen
 
D Danne142 skrev:
Hur gör folk med förankring?, vi har ett putsat hus och svärfar tegelhus så ingen av oss är speciellt intresserade av att fästa i väggen
Ja man måste ju förankra i fasaden...
Jag satt mina öglor där fodren kommer man jag har ju träfasad
 
C
nino nino skrev:
Ja man måste ju förankra i fasaden...
Man kan bygga upp till 3 x bredden utan förankring.
Vi har byggt 2 meter brett av bland annat denna anledning. Men det blir ju ett mer komplicerat bygge.
Man kan potentiellt sett även komma undan med någon sorts stag om tillverkaren tycker att det ryms inom typgodkännandet eller om man har gjort ett beräkningsunderlag.

Om ställningen skall vara godkänd alltså. Bygger man den bara för egen del kan man ju göra som man vill.
 
C cpalm skrev:
Man kan bygga upp till 3 x bredden utan förankring.
Vi har byggt 2 meter brett av bland annat denna anledning. Men det blir ju ett mer komplicerat bygge.
Man kan potentiellt sett även komma undan med någon sorts stag om tillverkaren tycker att det ryms inom typgodkännandet eller om man har gjort ett beräkningsunderlag.

Om ställningen skall vara godkänd alltså. Bygger man den bara för egen del kan man ju göra som man vill.
Sett ställning som inte behöver förankras i vägg utan använder sig av snedstöttor ut "bakåt" från väggen så att säga men verkar inte vara många som har detta. Tänker de måste ju finnas mängder med putsade/tegel hus ‍♂️
 
D Danne142 skrev:
Sett ställning som inte behöver förankras i vägg utan använder sig av snedstöttor ut "bakåt" från väggen så att säga men verkar inte vara många som har detta. Tänker de måste ju finnas mängder med putsade/tegel hus ‍♂️
Du kan sätta öglor i takfoten. Bygger du runt hela huset behöver du inte heller förankring. Det går även att bygga ställningen som ett U med två "ben" utåt som stöttor.

Tänk på att om någon i anställning på något sätt skall jobba på ställningen måste den vara byggd av behörig person och ha "gröna lappen". Kursen går det göra på nätet och är billig. Skall bara du själv jobba där behövs ingen utbildning osv.
 
R Robert-san01 skrev:
Du kan sätta öglor i takfoten. Bygger du runt hela huset behöver du inte heller förankring. Det går även att bygga ställningen som ett U med två "ben" utåt som stöttor.

Tänk på att om någon i anställning på något sätt skall jobba på ställningen måste den vara byggd av behörig person och ha "gröna lappen". Kursen går det göra på nätet och är billig. Skall bara du själv jobba där behövs ingen utbildning osv.
Saken är den att vi funderar på att köpa en ställning ihop dels för att det är bra att ha då vi har 4 fastigheter men även främst just nu för vi ska renovera fönster på vårat 1 1/2 plans så är främst på gavlarna vi behöver den:thinking:
 
D Danne142 skrev:
Saken är den att vi funderar på att köpa en ställning ihop dels för att det är bra att ha då vi har 4 fastigheter men även främst just nu för vi ska renovera fönster på vårat 1 1/2 plans så är främst på gavlarna vi behöver den:thinking:
Skall du inte byta fönster själv måste ställningen vara byggd/besiktad av certifierad.
 
D Danne142 skrev:
Hur gör folk med förankring?, vi har ett putsat hus och svärfar tegelhus så ingen av oss är speciellt intresserade av att fästa i väggen
Jag har fäst i vindskivorna p.g.a. just puts. Placeringen av fästpunkterna är då inte helt enligt boken, men jag betraktar det som en rimlig kompromiss. Haki-ställning.
 
C
B bakterie skrev:
Placeringen av fästpunkterna är då inte helt enligt boken, men jag betraktar det som en rimlig kompromiss.
Kanske självklart, men det bör dock understrykas att förankringen är viktigare än vad man kanske spontant kan luras att tro om inte ställningen stabiliseras på annat sätt.

Så gör man några McGyver-lösningar är det på sin plats med en god dos omdöme och kunskap om vilka formella krav som ställs enligt monteringsanvisningen. Inte så kul om ställningen välter om man lutar sig mot räcket på översta bomlaget. Vindskivor och sånt är ju inte nödvändigtvis de mest robusta byggnadsdelarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.