M Mrgsxr77 skrev:
Jag har en sticka hemma till min midea (har flera pumpar). Hade en tanke på om det gick att köpa någon form av sticka sedan bara kopiera filerna på lindras via datorns usb port....men jag är nog helt ute och cyklar då?
Ja, tyvärr så är det punktering på den cykeln... Original Midea sticka bygger på en helt annan mikrokontroller än den som används i hemmabyggda alternativ. Så det är tyvärr en no-go.

Broadlink IR blaster, som du hänvisar till, löser nog problemet med att kunna fjärrstyra pumpen men den saknar förmågan att veta om pumpen för tillfället är på/av, vilken temperatur den är inställd på, vilken temperatur det är i rummet och vilken mode pumpen just nu är i (värme/kyla etc). Den är alltså helt enkelriktad i sin kommunikation mot pumpen då den bara agerar fjärrkontroll.

För mig är var det en vital funktion att veta pumpens aktuella status men om det i ditt fall räcker att kunna starta och stoppa pumpen "i blindo" eller endast söker automatiserande funktioner så funkar den nog.
 
it-snubben it-snubben skrev:
Ja, tyvärr så är det punktering på den cykeln... Original Midea sticka bygger på en helt annan mikrokontroller än den som används i hemmabyggda alternativ. Så det är tyvärr en no-go.

Broadlink IR blaster, som du hänvisar till, löser nog problemet med att kunna fjärrstyra pumpen men den saknar förmågan att veta om pumpen för tillfället är på/av, vilken temperatur den är inställd på, vilken temperatur det är i rummet och vilken mode pumpen just nu är i (värme/kyla etc). Den är alltså helt enkelriktad i sin kommunikation mot pumpen då den bara agerar fjärrkontroll.

För mig är var det en vital funktion att veta pumpens aktuella status men om det i ditt fall räcker att kunna starta och stoppa pumpen "i blindo" eller endast söker automatiserande funktioner så funkar den nog.
Har en kamera riktad mot en annan jag har så på så vis har jag kontroll. Men det är ju inte så det skall vara....
 
Hej! Jag återupplivar denna tråden lite!

Jag fick en Qlima S-JA2519 i inflyttningspresent och vi trodde att den skulle ha Wifi i sig men nä, den är ju bara förberedd. Wifistickan får man ju köpa till, men jula har slutat sälja dem. Funderar på om det fungerar med Samsungs sticka:
https://www.samsung.com/se/home-appliance-accessories/wifi-dongle-hd39j1230gw-hd39j1230gw/

Eller finns det något annat bra smart man kan köpa. Vill gärna ha något som bara fungerar så priset på 500kr är ju ok om det bara fungerar.

Eller fungerar vilken wifi dongel som helst?
 
Det är nog säkert så att det beror på fabrikat och modell för att en WiFi-sticka ska passa. Hör med Qlima i Danmark som åtminstone förut hade ansvaret för reservdelar i Norden. Annars Qlima i Holland borde veta om den går att få tag på.
 
  • Gilla
Huslighet
  • Laddar…
Köp Sensibo Sky istället. Vill du ha billigare men lite mer begränsad lösning så funkar en Broadlink också :)
 
J Josth skrev:
Det är nog säkert så att det beror på fabrikat och modell för att en WiFi-sticka ska passa. Hör med Qlima i Danmark som åtminstone förut hade ansvaret för reservdelar i Norden. Annars Qlima i Holland borde veta om den går att få tag på.
Menar du den fysiska stickan eller mjukvaran? Jag har försökt förstå vad det är som den stickan qlima brukade göra som inte en vanlig wifi sticka gör, men jag ska höra av mig till qlima i Danmark.
 
Huslighet Huslighet skrev:
Menar du den fysiska stickan eller mjukvaran? Jag har försökt förstå vad det är som den stickan qlima brukade göra som inte en vanlig wifi sticka gör, men jag ska höra av mig till qlima i Danmark.
Qlima kommer säkerligen inte ge några vettiga svar

Vad stickan gör kan jag svara på. Jag har byggt min egen sticka.

Qlima-stickan är för det första ingen vanlig USB-sticka. Faktum är att den inte ens är ÄR en USB. De använder bara en modifierad USB-kontakt.

Qlima-stickan är en liten mikrokontroller med wifi-stöd som kommunicerar med luftvärmepumpen via ett helt vanligt seriellt protokoll och som via det kan fråga status och ge kommandon till luftvärmepumpen.

Det är alltså mikrokontrollern i stickan som själv kommunicerar med Qlimas servrar, fattar beslut och skickar kommandon till pumpen. Pumpen har ingen koll på internet och/eller nätverk överhuvudtaget.

En normal USB-sticka, som man stoppar i datorns USB-port, är bara ett wifi-nätverkskort. Det är datorns operativsystem som väljer vad den ska ansluta till och vad den ska skicka för data.

Kort sagt; Qlima-stickan ser bara ut som en USB-sticka.
 
  • Gilla
Huslighet
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Qlima kommer säkerligen inte ge några vettiga svar

Vad stickan gör kan jag svara på. Jag har byggt min egen sticka.

Qlima-stickan är för det första ingen vanlig USB-sticka. Faktum är att den inte ens är ÄR en USB. De använder bara en modifierad USB-kontakt.

Qlima-stickan är en liten mikrokontroller med wifi-stöd som kommunicerar med luftvärmepumpen via ett helt vanligt seriellt protokoll och som via det kan fråga status och ge kommandon till luftvärmepumpen.

Det är alltså mikrokontrollern i stickan som själv kommunicerar med Qlimas servrar, fattar beslut och skickar kommandon till pumpen. Pumpen har ingen koll på internet och/eller nätverk överhuvudtaget.

En normal USB-sticka, som man stoppar i datorns USB-port, är bara ett wifi-nätverkskort. Det är datorns operativsystem som väljer vad den ska ansluta till och vad den ska skicka för data.

Kort sagt; Qlima-stickan ser bara ut som en USB-sticka.
Det här är ett toppensvar! Får man fråga hur du byggde en egen?
 
Huslighet Huslighet skrev:
Det här är ett toppensvar! Får man fråga hur du byggde en egen?
Själva stickan är inte så avancerad. Jag designade ett kretskort för den och fick den tillverkad i Kina.

Det som är det luriga är att få till ett program i den. Mycket letande på nätet efter andra som gjort samma sak.

Sedan ska detta kombineras till en lösning som fungerar för den som ska använda stickan. Att använda Qlimas app är bara att glömma. Det är egna lösningar eller diverse smart-home lösningar som gäller. Som jag skrivit tidigare i tråden så är det där problemet ligger.

Vad är dina behov? starta/stoppa på distans eller är det något annat? Det skulle vara kul att testa få ihop något som passar andra än mig själv.
 
  • Egendesignat kretskort med ESP-modul och USB-kontakt på textilbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Själva stickan är inte så avancerad. Jag designade ett kretskort för den och fick den tillverkad i Kina.

Det som är det luriga är att få till ett program i den. Mycket letande på nätet efter andra som gjort samma sak.

Sedan ska detta kombineras till en lösning som fungerar för den som ska använda stickan. Att använda Qlimas app är bara att glömma. Det är egna lösningar eller diverse smart-home lösningar som gäller. Som jag skrivit tidigare i tråden så är det där problemet ligger.

Vad är dina behov? starta/stoppa på distans eller är det något annat? Det skulle vara kul att testa få ihop något som passar andra än mig själv.
Som Mjukvaruutvecklare har jag varken problem att göra en egen app eller mjukvara på en server. Jag behöver all den funktionen som luftvärmepumpen har och är varför jag inte bara köper en sensibo sky.

Det är en fin sticka du gjort! Hur skiljer den sig från t.ex. de zwave stickorna man kan köpa? Specs?
 
Huslighet Huslighet skrev:
Som Mjukvaruutvecklare har jag varken problem att göra en egen app eller mjukvara på en server. Jag behöver all den funktionen som luftvärmepumpen har och är varför jag inte bara köper en sensibo sky.

Det är en fin sticka du gjort! Hur skiljer den sig från t.ex. de zwave stickorna man kan köpa? Specs?
Ja, jag håller med, en Sensibo, och liknande produkter, är alldeles för "simpla". Framförallt för att de bara är fjärrkontrollerade fjärrkontroller utan förmåga att känna av luftvärmepumpen på något sätt.

Hur den här stickan skiljer sig från tex zwave? Det finns inte några zwave-stickor att jämföra med. Qlima- stickan och denna är bägge renodlad wifi. zwave resp wifi är bara vilken teknologi kommunikationen inom hemmet sker med. Inte vad kommunikationen består av.

Vad man vill uppå är det väsentliga. Vad är problemet? Vill du styra en luftvärmepump 25 mil bort eller vill du höja/sänka värmen olika tider under dagen i ditt hem baserat på närvaro. Helt skilda behov, som bägge kan lösas med lämplig kod i stickan, men som behöver defineras.

Hör gärna av dig via PM så kan vi diskutera vidare.
 
  • Gilla
Huslighet
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Ja, jag håller med, en Sensibo, och liknande produkter, är alldeles för "simpla". Framförallt för att de bara är fjärrkontrollerade fjärrkontroller utan förmåga att känna av luftvärmepumpen på något sätt.

Hur den här stickan skiljer sig från tex zwave? Det finns inte några zwave-stickor att jämföra med. Qlima- stickan och denna är bägge renodlad wifi. zwave resp wifi är bara vilken teknologi kommunikationen inom hemmet sker med. Inte vad kommunikationen består av.

Vad man vill uppå är det väsentliga. Vad är problemet? Vill du styra en luftvärmepump 25 mil bort eller vill du höja/sänka värmen olika tider under dagen i ditt hem baserat på närvaro. Helt skilda behov, som bägge kan lösas med lämplig kod i stickan, men som behöver defineras.

Hör gärna av dig via PM så kan vi diskutera vidare.
Snygg sticka! Detta låter intressant. Jag har 2 Qlima pumpar som jag skulle vilja kunna styra framöver. Mitt önskemål är att kunna dra ner och upp temp samt kunna stänga av och sätta på dem beroende på vilkor som jag sätter i någon hemautomation som jag heller inte byggt ännu... Jag har en äkta Qlima sticka också som jag inte kopplat in ännu. Vet inte ens vad den kan göra. Teoretiskt sett skulle jag väl kunna bygga en analyzer-kabel att ha emellan för att snappa upp kommandon, men är så många projekt så frågan är när det finns tid :) Eller finns lista på dessa kommandon redan? I princip skulle jag väl vilja ha en krypterad trådlös överföring från pumpen till hemautomationen som får utföra allt. Så Wifi är väl enklast, men vill slippa gå via Qlima då jag vill köra ett helt eget internt nät för detta.
 
E
@it-snubben Börja sälja dina stickor online. Tror det finns en marknad av allt att döma här i tråden ;)
 
  • Gilla
Huslighet
  • Laddar…
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
jag har 2 qlima maskiner hemma, en i garaget och en i en stuga. jag har gått från den som kom med den ena maskinen till en som denna(inte den jag har) [länk] . Har sedan flashat den med esphome och kör dom via home assistant. Fungerar superbra.
Den som Qlima har tagit fram brukade koppla ner sig efter någon månad. omstart av maskinen var ett behov då
Det här var ju ett dunderbra tips! Säljaren är ju från Ukraina också så då stöttar man ju lite iaf. Köpte två stickor, få se om de kommer fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.