jag håller som bäst på att planera bygget av en vinkällare under stugan på landet,
dvs ett fristående, isolerat utrymme med kylaggregat/klimatanläggning placerad i krypgrunden ovanpå ett lager av singel (den planerade vinkällarboxens mått b 200x d 300x h 120).

har sökt på forumet och hittat svar på några funderingar men skulle fortafrande behöva veta följande innan jag sätter igång.

1) behöver man ett kylaggregat som klarar minusgrader? är osäker på om temperaturen i krypgrunden sjunker under noll på vintern.

2) vilket yttervägsmaterial är bäst lämpat för vinkällaren för att undvika fuktbildning under huset?

3) förslag på plastfolie eller liknande att lägga under singellagret

mange tack
 
I
Om du har stugan uppvärmd vintertid dygnet runt blir det inte minusgrader i husgrunden, förutsatt att bjälklaget är isolerat på brukligt sätt och inte tokisolerat så att värmeläckage genom bottenbjälklaget är totalt förhindrat. Då behöver du inget kylaggregat som klarar minusgrader, men även det går att gardera sig emot genom att bygga in det i en isolerad trälåda med luftöppningar. Då får du antagligen plocka bort en sida på låddan sommartid oxå för att det inte ska bli överhettning i det istället.

Det är större risk sommartid för kondensbildning när varm luft sommartid kommer i kontakt med kall luft inom krypgrunden. (Därför gjorda man fel i gamla hus när man täppte till kattgluggarna vintertid för att slippa kalla golv.)

Det går att lägga vanlig plastfolie/UV-stabiliserad byggfolie på backen, men det har den nackdelen att den måste täckas med grus för att inte lyfta när vinden ligger på och drar in genom kattgluggarna. Den ska oxå läggas med minst 5 cm höjning mitt i, till noll runt om, så att eventuellt kondensvatten kan rinna av och av samma orsak ska den helst sluta 5 cm innanför ytterväggarnas insida så att vattnet kan rinna ner i marken. Istället för grus är troligen markduk ett alternativ som du kan belasta med stor sten längs kanterna och lätt få bort när du vill inspektera under plastfolien.

Väggarna till vinkylen förslagsvis av Leca som tål fukt. Bygger du sen rummet på cellplast har du ett bra underlag för att slippa få upp markfukt i rummet även om cellplast inte är ett icke hygroskopiskt material (det tar vatten till sig på lång sikt).

Men det blir ett jäkla jobb att krypa in under huset för att hämta flarrorna så varför inte bygga en jordkällare utomhus istället i marknivå eller lite högre? Några stora cementrör liggande och jord över. En dubbel trädörr i ena änden och igenmurat och tillfyllt i andra?
________________
Byggaren
 
tack för snabbt svar.
stugan är endast uppvärmd sommartid så det blir nog till att skaffa ett aggregat som tål vinterklimat.

jag tänkte endast lägga singel under vinkällaren, då denna del blir nersänkt djupare i jorden, men det kanske är bättre med cellplast? leca låter som ett bra material utvändigt, är det knepigt att mura?

en jordkällare skulle vara ett bra alternativ om det fanns plats på tomten.
är det inte också ganska svårt att hålla en konstant temp på 12 grader i sådan?
eller tänte du dig ett kylaggregat i dörren?

alf
 
Vintertid, är det då inte risk för att det blir för kallt i vinkällaren? Eller har du tänkt dig någon typ av uppvärmning då.
 
I
alf skrev:
tack för snabbt svar.
stugan är endast uppvärmd sommartid så det blir nog till att skaffa ett aggregat som tål vinterklimat.

jag tänkte endast lägga singel under vinkällaren, då denna del blir nersänkt djupare i jorden, men det kanske är bättre med cellplast? leca låter som ett bra material utvändigt, är det knepigt att mura?

en jordkällare skulle vara ett bra alternativ om det fanns plats på tomten.
är det inte också ganska svårt att hålla en konstant temp på 12 grader i sådan?
eller tänte du dig ett kylaggregat i dörren?

alf
Singel i.s.f. cellplast är oxå okej.

Nej. Leca är lätt att mura. Bruket fäster utmärkt i den skrovliga ytan. Samma gäller puts på lodrät väggyta.

Tror inte du får några större problem att hålla temperaturen i jordkällare. Jord är värmetrögt och fungerar utmärkt som isolering, även utan kylaggregat. Brukar ligga runt +4C som lägst och +15C som högst. Särskilt om kullen skuggas av några träd eller buskar i ÖSV.

Lite OT om vin, men...

Man har inga kylaggregat i vinkällarna utomlands där det är mycket mer varmt längre tid på året än här i Sverige. I Portugal lagrar man t.o.m. vin ovan jord i s.k. soleror.

All jäsning i vin (även den malolaktiska) avstannar runt +10C. Det är alltså större risk att vin inte vinner på lagring vid för låg temperatur än för hög. Lagring bör dock ske vid samma temperatur hela året om. Det är alltså viktigare med jämn temperatur än låg dito, även om den är högre än den rekommenderade.

Vin mår heller inte bra av vibrationer från ett kylaggregat. De vinkylare som säljs i handeln som speciella kylskåp är alltså direkt olämpliga för ändamålet. Samma gäller vin som är köpt ombord på ett fartyg (även om det är tullfritt). Förklaringen är att molekylerna i vinet inte finner ro så att vinet mognar på rätt sätt, vilket medför smakförändring till det sämre.
_________________
Byggaren
 
då blir det nog leca. är det bäst att köra leca även golv och tak också? visst säljs leca hos de flesta byggvaruhus?

visst är det viktigare med en jämn temperatur, håller absolut med. kommer nog välja en klimatanläggning som är tyst och anpassad för ändamålet. i och med att vinkällaren är tänkt för lagring snarare än häng med kompisar vill jag att förutssätningarna ska vara optimala.

tack. alf
 
Nja, snarare är det så att vinet inte utvecklas vid för låga temperaturer (under ca 8 grader), däremot blir det ju inte dåligt av det (sålänge det inte fryser givetvis) men lite av poängen försvinner ju förstås.

Jag tycker dock att det låter lite overkill att bygga en låda med kylaggregat. En väl nedgrävd jordkällare bör hålla temperaturen bra. Det är faktiskt inte viktigt att temperaturen är precis 12 grader året om. Det viktigaste är att temperaturspannet hålls inom 10-18 grader året om (inga problem för en normal jordkällare) och att temperaturen inom detta spann inte svänger för snabbt. De gör således inte så mycket om man har 12 grader på vintern och 16 på sommaren, bara det inte plötsligt svänger för mycket.

Vad gäller vibrationer så tvistar de lärde. Jag tycker man bör undvika det, men en del menar att svaga, kontinuerliga vibrationer t.o.m. kan leda till att vissa viner mognar snabbare.
 
imported_Byggaren skrev:
Väggarna till vinkylen förslagsvis av Leca som tål fukt. Bygger du sen rummet på cellplast har du ett bra underlag för att slippa få upp markfukt i rummet även om cellplast inte är ett icke hygroskopiskt material (det tar vatten till sig på lång sikt).
________________
Byggaren
Att få upp markfukt i en vinkällare är snarare en fördel än en nackdel. Enda problemet kan vara att etiketterna trillar av alt blir sköra, vilket jag har för mig skyddas med exvis hårspray innan lagring. Fördelen är (rätta mig om jag har fel någon vinguru) att korkarna "mår bättre/lever längre" om det inte är för torrt klimat. Exakt vilken luftfuktighet man bör ha i en vinkällare har jag glömt. Men det finns nånstans på nätet.

Eller menade Byggaren risken att få markfukt upp till rummet ovanför vinkällaren, vilket är mindre bra :)
 
I
Nonex skrev:
----
Eller menade Byggaren risken att få markfukt upp till rummet ovanför vinkällaren, vilket är mindre bra :)

Nej. Jag menade den fukt som kan komma upp i vinkällaren. Fukt är inte alls bra. Det finns inte mycket fukt i ett vinlager utomlands under jord. De är så pass välventilerade. Det är en myt att det ska vara fuktigt för att korken ska hålla bättre. Däremot ska det inte vara torrt, men det är lixom en skillnad där :)
_________________
Byggaren
 
Ursäkta att jag ger mig in i diskussionen, men blir lite nyfiken...

Spelar det verkligen någon roll om luftfuktigheten är hög? Jag menar flaskorna är av glas, korkarna är vattentäta.. Jo, etiketterna kan trilla av kanske.. Eller missar jag nåt?:p
 
Det är inte bra om luftfuktigheten är för hög. Dels blir etiketterna fula, (smaksak om det är en fördel eller en nackdel), dels så möglar korken på utsidan om det är för fuktigt. Det senare förkortar livslängden på korken och är inte heller så trevligt.

Glöm inte att byta korkarna minst vart 25e år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.