Hej, jag har flyttat till ett liten stuga bredvid föräldrarnas hus. Det finns inte rinnande vatten, just nu använder jag mest pappers tallrikar och sånt, men om jag ska skaffa riktiga grejer att äta på så har jag ju valet att ta in all disk och diska där, eller diska här inne i diskbalja, eller diskmaskin.

Jag googlade och en liten diskmaskin drar mellan 5-10L vatten, så det är ju inte så farligt. Om jag då sätter en bänk diskmaskin på bänken så kan jag ju bara ha 2 dunkar med vatten, en där vattnet tömt och en som fyller på diskmaskinen.

Först och främst, låter det som en fungerande idé eller ska jag bara skrota det? Jag kommer ju behöva fylla på 10L för varje diskning, och det blir ju inte super jobbigt.

Men då min huvud fråga(frågor) , vad för pump behöver jag? Vad för typer finns det? Den måste ju på något sätt känna av när diskmaskinen behöver vatten. Är det bara en pump som kopplas på slangen mellan diskmaskin och vattnet? Eller behövs någonting mer. Jag har självklart el i stugan.
 
EddieHansson
Det finns ju pumpautomat med tryckvakt. Men det blir nog dyrt :(. Du skulle kanske kunna använda självtryck om dunken är högt uppe? Risken är att maskinen inte tycker att det är tillräckligt med tryck.

Men annars är nog handdisk vägen framåt.
 
Ska det vara en temporär lösning och ni ska dra in vatten inom kort eller aldrig dra in ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska det vara en temporär lösning och ni ska dra in vatten inom kort eller aldrig dra in ?
Aldrig dra in tyvärr.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det finns ju pumpautomat med tryckvakt. Men det blir nog dyrt :(. Du skulle kanske kunna använda självtryck om dunken är högt uppe? Risken är att maskinen inte tycker att det är tillräckligt med tryck.

Men annars är nog handdisk vägen framåt.
Vad skulle pumpautomat med tryckvakt kosta då, tror du?
 
B
Som sommarlösning kan man ju dra en pemslang från föräldrarnas hus, en gräva ner 5cm under mark. En sådan är billig. Kan ev anslutas från en vattenutkastare på huset?

En pumpautomat med tryckvakt och hydropress kostar väl från tusenlappen och uppåt. De tål inte att gå torrt speciellt länge, så du skulle egentligen behöva komplettera med en nivåvakt i dunken före, eller köra den helt manuellt.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-731094/
 
  • Gilla
noahsaf
  • Laddar…
Kör en sån lösning i sommarstugan på vintern (har bara sommarvatten). Tror jag hittade tips i nån annan tråd här(?). Använder iaf en 12v pump från biltema, nummer 25-999. Har en bänkdiskmaskin, drar ca 6-7 liter på en disk så kan köra 3 ggr på en 25-liters dunk. Den stänger av sig själv när den inte behöver fylla mer.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Behöver du verkligen en pump till diskmaskin, Räcker det inte att placera dungen så det blir fall?
 
wildeside
Har haft Biltemas 12 volts pump i jakt/sommar stugan till allt vatten disk/tvätt/diskbänk i många år utan problem, kopplad till en 500 liters vattentank.
Har liknande system i båten med.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Behöver du verkligen en pump till diskmaskin, Räcker det inte att placera dungen så det blir fall?
Nej, funkar inte tyvärr, testade det först. Diskmaskinen behöver tryck för att starta.
 
B BSOD skrev:
Som sommarlösning kan man ju dra en pemslang från föräldrarnas hus, en gräva ner 5cm under mark. En sådan är billig. Kan ev anslutas från en vattenutkastare på huset?

En pumpautomat med tryckvakt och hydropress kostar väl från tusenlappen och uppåt. De tål inte att gå torrt speciellt länge, så du skulle egentligen behöva komplettera med en nivåvakt i dunken före, eller köra den helt manuellt.

[länk]
Okej, tack. Jag har googlat lite på hydropress, jag såg på bilderna hur det såg ut. Jag antar att det är så att pumpen inte slås på hela tiden om man bara behöver lite vatten, eftersom det redan är ett tryck på vattnet på grund av lufttrycket ovanför? Som jag förstod det iallafall. Då skulle det väl inte vara ett krav? Men mest bara skönt att ha, så att det inte låter hela tiden i små omgångar antar jag?
 
B
Pumpen startar ju när trycket i hydropressen sjunker (pga att något förbrukar vatten). När det händer måste ju dunken/hinken som pumpen suger vatten ifrån vara tillräckligt full, annars kommer den börja suga lufta och gå sönder relativt snabbt.

Men startar man pumpen manuellt, fyller hydropressen och slår av den när trycket är max (och ser till att pumpen får tillräckligt med vatten) så kan man ju förbruka rätt många liter vatten i tanken, innan det tar slut.
 
  • Gilla
noahsaf
  • Laddar…
wildeside
B BSOD skrev:
Pumpen startar ju när trycket i hydropressen sjunker (pga att något förbrukar vatten). När det händer måste ju dunken/hinken som pumpen suger vatten ifrån vara tillräckligt full, annars kommer den börja suga lufta och gå sönder relativt snabbt.

Men startar man pumpen manuellt, fyller hydropressen och slår av den när trycket är max (och ser till att pumpen får tillräckligt med vatten) så kan man ju förbruka rätt många liter vatten i tanken, innan det tar slut.
Ja eller köper en membranpump som tål torrkörning tex Biltemas 12v pump.
Man kan även ha en nivåbrytare så att pumpen inte kan starta under en viss nivå.
 
  • Gilla
noahsaf
  • Laddar…
Tack för alla svar, verkar finnas några olika lösningar, det är ju inget jag ska göra på direkten så jag får tänka lite på det undet tiden :)

Tack för alla som hjälpt!
 
  • Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.