Hej!
Jag har just rivit ett badrum helt och hållet, dvs rubbet. Även väggarna. Har nu istället ett mycket större rum där det kommer byggas ett kök. Håller på att sätta takgips men vet inte vad jag ska göra med den takfläkt som satt i gamla badrummet. Jag har tagit bort själva fläkten. Nu är det ett hål med ett lock i som öppnas och stängs av sig självt beroende på väder. Ovanför taket går ett rör bort till skorstensstocken. Vad bör jag göra? Ska jag sätta dit en ny fläkt som är typ fuktstyrd? Ska ju ändå va ett kök i rummet. (Men kommer såklart ha en annan köksfläkt)
Eller ska jag sätta igen det på något sätt? Antar att jag inte bara kan sätta gips över, känns inte som en bra idé med drag innanför ett innertak?
 
  • Tak med träpanel och ett öppet ventileringshål med självstängande lock under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur skall du göra med köksfläkt i det nya köket? Tänker du ha enbart kolfilterfläkt eller vill du ha imkanal ut? Var hamnar den då?

Känns som för lite information för att kunna säga varken bu eller bä.
 
Bort med röret på vinden och bygg för hålet från båda håll bara.
 
  • Gilla
Emmazk
  • Laddar…
Du bör fundera på vad för ventilation du skall ha framöver i huset, frånluftdon har man i ”smutsiga” rum dvs toalett tvättstuga kök klädkammare i resten gäller tilluft, med det sagt om du tänker ta tag i det senare så kan du proppa denna ventilation och bara gipsa över eller så använder du detta rör om placeringen känns ok.
Vill du använda det kan du sätta en fläkt på vinden och en snurrtallrik i röret pax fläkt används framförallt i badrum
 
  • Gilla
Emmazk
  • Laddar…
E Emmazk skrev:
Hej!
Jag har just rivit ett badrum helt och hållet, dvs rubbet. Även väggarna. Har nu istället ett mycket större rum där det kommer byggas ett kök. Håller på att sätta takgips men vet inte vad jag ska göra med den takfläkt som satt i gamla badrummet. Jag har tagit bort själva fläkten. Nu är det ett hål med ett lock i som öppnas och stängs av sig självt beroende på väder. Ovanför taket går ett rör bort till skorstensstocken. Vad bör jag göra? Ska jag sätta dit en ny fläkt som är typ fuktstyrd? Ska ju ändå va ett kök i rummet. (Men kommer såklart ha en annan köksfläkt)
Eller ska jag sätta igen det på något sätt? Antar att jag inte bara kan sätta gips över, känns inte som en bra idé med drag innanför ett innertak?
tensiden tensiden skrev:
Hur skall du göra med köksfläkt i det nya köket? Tänker du ha enbart kolfilterfläkt eller vill du ha imkanal ut? Var hamnar den då?

Känns som för lite information för att kunna säga varken bu eller bä.

Nya köksfläkten ska nog ha en ny kanal ut genom ytterväggen. Har inte riktigt bestämt mig, det beror på vad jag får lära mig här. :)

Det finns förutom den gamla badrumsfläkten även ett hål upp i skorstenen där förra köksfläkten var ansluten med ett rör.
Som det ser ut nu är det ca 65kvm öppen planlösning där det kommer finnas kök och vardagsrum men även ytterdörrar åt två håll och trappor upp och ned till en övervåning och en källarvåning.

Röda ringen är gamla badrumsfläkten och blå är gamla köksfläkten.

Det finns en övervåning och röret till badrumsfläkten går mellan våningarna så jag kommer inte åt ända in till skorstenen om jag inte vill riva upp golvet på övervåningen. Den syns dock lite i ett rum där jag drar nya rör. Lägger in bild på det också!

Det finns ingen annan tilluftsventil på denna våning i det öppna rummet. Men det finns i sovrummet på samma våning.
 
  • Renoveringsprojekt med öppen planlösning, röd ring markerar gammal badrumsfläkt, blå ring gammal köksfläktsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör synligt genom öppet golv med isoleringsmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bort med röret på vinden och bygg för hålet från båda håll bara.
Det går tyvärr under golvet på övervåningen så jag kommer inte åt det borta vid skorsstensstocken utan att bryta upp golvet.
 
C
nika777 nika777 skrev:
Моё СЕКС фото [länk]
Är det den fruktade ryska cyberattacken som inletts här, eller? :rofl:
 
Ignorera användare fungerar bra i detta fall.
 
E Emmazk skrev:
Det går tyvärr under golvet på övervåningen så jag kommer inte åt det borta vid skorsstensstocken utan att bryta upp golvet.
Öppna underifrån och plugga igen hålet i murstocken.
 
V Vante skrev:
Öppna underifrån och plugga igen hålet i murstocken.
haha ibland behöver man verkligen bara en annan person som tänker åt en! Tack! :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.