S
R Rkarlsson skrev:
Andras kommande hus var känsligt för dig <3

En arbetare klarar lätt av både amortering och räntan på 1,8 miljoner =)

Eller du tycker de ska förpassa sig till sketna billiga hyreslägenheter ? ;)
du tror bostadspriserna skulle stanna på skyhöga nivåer ifall man begränsade låntagares möjligheter att låna t.ex 1,8M med en månadslön på 34 000? Till att istället maxa kunna låna 900 000? Om du inte tror det skulle påverka bostadens pris är du lite naiv :)
 
S SueCia skrev:
du tror bostadspriserna skulle stanna på skyhöga nivåer ifall man begränsade låntagares möjligheter att låna t.ex 1,8M med en månadslön på 34 000? Till att istället maxa kunna låna 900 000? Om du inte tror det skulle påverka bostadens pris är du lite naiv :)
Det hade istället blivit så som att de som har pengar får bo i hus och vi andra ska som fattiglappar förpassa oss till betongbunkrar.

Nu hade jag bara 100% belåning på 1,1 mille på mitt hus 2018. Men en kostnad på max 7-8000 för lån med amortering. Varför skulle jag inte kunna låna 1,8 då :p
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
du tror bostadspriserna skulle stanna på skyhöga nivåer ifall man begränsade låntagares möjligheter att låna t.ex 1,8M med en månadslön på 34 000? Till att istället maxa kunna låna 900 000? Om du inte tror det skulle påverka bostadens pris är du lite naiv :)
Det är klart att bostadspriserna skulle gå ner om vi begränsar människors frihet, lite DDR över det. Men lever vi i en fri värld kostar det fortfarande 5-6 miljoner att bygga ett hus med en tomt i närheten av en stad och det är ganska få som kan spara ihop den summan. Men det är klart, vi kan ju i ditt nya ddr-sverige sänks lönerna för alla hantverkare, beslagta skogen och sågverken, och bygga billigt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Var tror du att Saltsjö-Boo ligger?
Jag vet exakt var det ligger eftersom jag bor där.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Det var jocke31 som bodde i saltsjö boo :)

Alvik, som ligger i Bromma, ligger ca 5-6km från centralen med kungsholmen däremellan. Saltsjö boo är som sagt fint men avståndsmässigt mer att jämföra med typ Täby.
Precis så.
 
K Kirre2 skrev:
Jaha! Missförstod! Jag bodde tidigare på gränsen mot Värmdö och det är ju ännu lite längre, men jag tyckte det kändes lagom långt.
Ja, vi bor mitt emellan Orminge och Gustavsberg, så längst ut i Nacka. Tycker också det är lagom långt. Men för många Stockholmare så är det ute på landet, ingen spårtrafik. Det visar sig även på huspriserna.
Saltsjö-Duvnäs och Saltsjöbaden är mer av statusområden om vi pratar om Nacka. Där får man å andra sidan betala från 20 Mkr och uppåt för en kåk.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Ja, vi bor mitt emellan Orminge och Gustavsberg, så längst ut i Nacka. Tycker också det är lagom långt. Men för många Stockholmare så är det ute på landet, ingen spårtrafik. Det visar sig även på huspriserna.
Saltsjö-Duvnäs och Saltsjöbaden är mer av statusområden om vi pratar om Nacka. Där får man å andra sidan betala från 20 Mkr och uppåt för en kåk.
Åh! Nu fick jag "hemlängtan"!
 
  • Haha
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Ja, vi bor mitt emellan Orminge och Gustavsberg, så längst ut i Nacka. Tycker också det är lagom långt.
Och jag bor i Linköping och tycker det är lite väl nära Stockholm :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
plåtrickard och 4 till
  • Laddar…
J
J jocke31 skrev:
Ja, det är ett idylliskt område. Men ligger bra mycket längre från stan än Bromma och Mälarhöjden. Vi har ca 2 mil till stan.
fortfarande ett bättre område med högre medelinkomst… hus kostar inte över 10 milj om det inte är ett bättre område.
 
V Vindens skrev:
Nästan 6,5 mkr på SBAB.
Lite ironiskt att den statliga banken beviljar mest lån till folket.
Det är tvärtom helt logiskt.
Den statliga banken har inga ägare som bromsar.
Om SBAB får stora kreditförluster skickar man bara ut fogden och tar av folket och rekapitaliserar banken. Så gick det till med Nordbanken där staten var storägare.

V Vindens skrev:
Nästan så man tror att Ingves får provision för ökad skuldsättning :rolleyes:
Nu har du missförstått saker. Ingves har inget med SBAB att göra.
 
Ser ut som Nordea har en kalkylränta på 8%.
Den har dom nog höjt på senare tid. Borde ha varit 7% tidigare.
Det borde inte i sig motivera skillnaden som TS nämner. Troligen har inte TS fyllt i exakt lika båda gångerna.
 
R Rkarlsson skrev:
De följer ju sig lite.

Inte kunde mina föräldrar köpa sitt hus utan att ta lån till största delen trots de kosta bara 140 eller vad de kostade när de köpte sitt :p

Det du önskar lider mot misär. Det vill vi ju inte ha. Lagom takt är bäst.
Det kunde faktiskt mina. Under 30 år gamla, på 50-talet.
När semestern kom hade dom bara pengar så dom kunde åka hem till föräldrarna och bo och äta där tills nästa löning kom.
Så var det förr.
Borgenslån för all del.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Problemet är ju att de är ju vi som tänker efter som får betala när FI etc tar bort amorteringskrav etc! Varför ska vi hålla på med det här.
Hur menar du här? Vilka är ni som får betala??

V VetarN skrev:
Är det inte bättre att folk lugnar sig. Varför binda upp hela sitt liv till lån
Man binder väl inte upp sig hela livet. Lånen löses när man säljer bostaden.

Den som bor i HR betalar ju också ränta. Hela livet. Utan undantag.
Fastighetsbolagets ränta tas ut på hyran.
 
V VetarN skrev:
tycker dock det är synd att staten (riksbank, FI och hela båten) pressat upp tillgångar på det här sättet.
Hur har dom gjort det?

V VetarN skrev:
Tycker faktiskt staten borde skänka bort mark (sälja billigt stora ytor till stora bostadsprogram för villor etc) för och pressa ner priserna på bostäder.
Det är för väl att dom inte gör det. Det är förskingring.
Kommunen får inte sälja kommuninvånarnas tillgångar under marknadspris. Dvs man får inte skänka tillgångar till enskilda individer.
Är nog samma för staten men jag är lite osäker på lagstiftningen där.
 
  • Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det kunde faktiskt mina. Under 30 år gamla, på 50-talet.
När semestern kom hade dom bara pengar så dom kunde åka hem till föräldrarna och bo och äta där tills nästa löning kom.
Så var det förr.
Borgenslån för all del.
Idag finns inte borgenslån längre. Iallafall inte på Hb, swedbank eller LF. Nu heter de medlånare. Jag fick tillrättavisning av bankerna när jag sa borgen.
Mina föräldrar kunde inte få hjälp av familj, det var 80 talet. Men det blev toppen ändå =)

Farsan fick vara min medlånare, och han är pensionär. Men han är inte med i lånet längre såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.