Hej!

Vi bor i ett hus i Göteborg som har ligusterhäck runt om tomten. Vi märker att den har blivit väldigt fin och grön på den övre delen, men på sidorna finns det knappt löv, bara några medeltjocka grenar (se bild). Andra grannar i området har mycket tätare ligusterhäck.

Vi rensar ogräs och lägger kögodsel och blåkorn regelbundet (1-2 gånger/år) och klipper 3 gånger / år.

Var skulle ni rekommendera för åtgärd för att göra den tätare? Helst skulle vi vilja undvika plantera nya häckar. Ska vi beskära dem hårdare inför nästa vår?

Tack!
 
  • Skadad ligusterhäck med gröna toppar och sparsamma löv längs sidorna på en trädgårdstomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nog dags att föryngra den. Den har släppts upp för fort. Ta ner den till 30 cm. Den ser inte så gammal ut men har ett etablerat rotsystem så det tar inte så lång tid (jämfört med nyplantering).

En annan variant är att klippa in sidorna nu, ännu mer, och behålla höjden. Det kanske går lättare :thinking: - Den tätas då med sidogrenarna. Håll tjockleken under 30 cm. Var inte rädd för att vara grym!

Personligen skulle jag dämpa ner gödningen med åtminstone hälften - men vattna vid extrem torka. Liguster är ganska tuff.
 
  • Gilla
Tinrik och 1 till
  • Laddar…
Oavsett vilken av de två föreslagna metoderna ni använder ska sidorna klippas smalare upptill och bredare i basen. Då skuggar inte häcken sig själv.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Då ska jag klippa sidorna hårdare, om det inte funkar så tar jag den ner till 30 cm.

Tycker ni är det är okej att göra en sådant hård beskäring just nu mitt i maj eller ska jag vänta tills nästa år? Vad jag har läst så brukar man göra det precis före våren kommer - undrar om det är för sent nu?
 
Den har väl precis tänt? Jag skulle chansa på att göra det nu, på direkten. Som jag skrev tidigare är inte liguster så ömtålig. Jag brukade klippa mina i maj i Skåne.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.