Z Zlade skrev:
Jag har läst hela tråden och alla inlägg från dig tyder på att du verkar ha mycket svårt att ta kritik och att ha ett logiskt tänkande verkar helt uteslutet.

Vanligtvis har jag utgångspunkten att om man flyttar till ett område som ligger granne med en viss typ av verksamhet (t.ex. flygplats, motorbana osv) så får man tåla lite extra. Men i detta fallet så ser jag ingen anledning till att man ska frångå regler vad gäller ljudnivåer osv.

Om man ska ha kvar verksamheten på samma plats -> ljudisolera och fixa till byggnaden. Det behövs antagligen även sättas upp regler för hur folk ska bete sig. Bara för att något har varit på ett sätt under en längre tid så betyder det inte att det är rätt. Tror du ett ett uteställe/restaurang hade fått behålla serveringstillståndet om man hela tiden hade haft alltför fulla människor utanför och hade spelat så hög musik att det störde hela kvarteret? (ja jag har tittat på kartan och det ligger flera bostadshus i närheten).

Tråden handlar egentligen om allämnt hyffs. TS har inte någonstans skrivit att han vill att verksamheten ska läggas ner, han vill att man tar hänsyn till de bostäder som ligger i anslutning och att man följer de lagar och regler som finns.

Som relevant information så har även jag varit aktiv i bankörningar med mc och där är det stenhårda krav på att alla motorcyklar som körs på banan ska klara av de ljudkrav som gäller för verksamheten. Kommer du dit och inte klarar av ljudmätningen så har du alternativen att fixa det så att du sänker ljudet till tillåten nivå eller så får du åka hem. Varför ska detta vara svårare för er verksamhet?
jag har själv kört banracing och dragracing vet reglerna. men hur många banor som fått stänga för att nån nya flyttar in som börjar klaga så det får stängas ner men varför köper man brevid nåt som stör då dom har legat där sen 1990 så börja klaga nu känns så konstigt i min värld
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag har själv kört banracing och dragracing vet reglerna. men hur många banor som fått stänga för att nån nya flyttar in som börjar klaga så det får stängas ner men varför köper man brevid nåt som stör då dom har legat där sen 1990 så börja klaga nu känns så konstigt i min värld
Då kanske man ska vara glad att man har kommit undan med övertramp sedan 1990? Och inte raljera över hur någon nyinflyttad förstör?
 
  • Gilla
Josel och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag har själv kört banracing och dragracing vet reglerna. men hur många banor som fått stänga för att nån nya flyttar in som börjar klaga så det får stängas ner men varför köper man brevid nåt som stör då dom har legat där sen 1990 så börja klaga nu känns så konstigt i min värld
Hur många banor fick lägga ner i skåne sista 10 åren?

Hur många krogar tror du fått vite för att de gör som denna föreningen?
 
  • Gilla
Josel
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Hur många banor fick lägga ner i skåne sista 10 åren?

Hur många krogar tror du fått vite för att de gör som denna föreningen?
bor inte i skåne så jag vett inte men stockholm har förlorat fler igenom åren

tror ingen krog på södermalm har fåt lägga ner
 
M maria01 skrev:
bor inte i skåne så jag vett inte men stockholm har förlorat fler igenom åren

tror ingen krog på södermalm har fåt lägga ner
Ok.
Sturup och knutstorp har hållt på genom alla år, men de följer alla kraven de har. Om du är odräglig (låter för högt) får du inte vara med innan du har åtgärdat problemet.

Förkastligt att du försvarar störande verksamhet som kan lösa sina problem.

Ja jag ringde på grannar i hyreshus efter jag sa åt de att hålla käften när vi andra sover =) 1 chans helt enkelt.
 
  • Gilla
Josel
  • Laddar…
Sturup ligger ju flyget så att dom skulle få lägga ner är ju liten för planen stör ju mer och Knutstorp ligger i skogen om jag mins rätt inte nån risk en att dom försvinner

tänker mer på crossbanor och enduro vi körde mycket race på tullinge flygplats för men det byggdes nya villa områden brevid så då flyta vi till gatan
 
  • Haha
Josel
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Sturup ligger ju flyget så att dom skulle få lägga ner är ju liten för planen stör ju mer och Knutstorp ligger i skogen om jag mins rätt inte nån risk en att dom försvinner

tänker mer på crossbanor och enduro vi körde mycket race på tullinge flygplats för men det byggdes nya villa områden brevid så då flyta vi till gatan
Knutstorp ligger mindre än 1000 meter från samhället, fågelvägen ännu kortare. Hade de inte haft regler att förpassa sig till hade de med fått flytta.

Crossbana har lagt ner hos oss, men det beror till största del på att föreningen inte sökte rätt tillstånd. Att sen rövhålen i föreningen likt i ts grannars inte kan bete sig och hålla sig till att inte störa eller förstöra ska såklart föreningen stå för.
Ja där är ett par idioter med föreningens logga som kör cross i övriga stigar där de inte har att göra, där andra föreningar tar hand om för vandring och cykling.

De ville lägga crossbanan bredvid ett samhälle med mindre än 200 meter till villakvarter.

Denna förening för ts kan absolut lösa problemet. Tror inte ens ts hade gnällt om de spelat lite musik på dagtid och folk betett sig.
 
  • Gilla
Josel
  • Laddar…
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
frågan är dock vem det är som stör. Är det en inflyttande person som stänger ned en hel verksamhet, för att denne har ”rätten på sin sida”. Eller är det majoriteten av utövare och övriga boende som har en överenskommelse att leva i symbios?

jag personligen kan tycka att det är ganska verklighetsfrånvänt när en person anser att alla andra ska anpassa sig efter det som den anser sig ha rätten till. Helt plötsligt är det ju faktiskt den som stör…

i början på 2000-talet hade vi en fin verksamhet där vi ordnade musikkvällar i en lokal vi fick låna av kommunen. Det var unpluggedkvällar och mycket uppskattat med endast 20kr entré. Huset var k-märkt och jättefint. En äldre kvinna i kommunen hade en man som nyligen blivit rullstolsburen, och hade som föresats att alla offentliga lokaler skulle göras tillgängliga för rullstolsburna.

vi på vårt arrangemang hade burit upp många rullstolar och personer uppför den gamla trappan av trä, under mitt dåvarande mantra ”starka tillsammans”.

Damen närmade sig obönhörligt denna lokal, och eftersom den var K-märkt gick den inte att handikappanpassa. Och eftersom det var kommunen som hade lokalen kunde den inte längre användas som offentlig plats. Den användes ofta som galleri för konst när vi inte framförde musik där.

återigen; bara för att en kan hävda sin rätt, behöver det inte vara rätt…
Vem som stör är väl odiskutabelt. Självklart den som orsakar en olägenhet som ligger utanför de miljö regler som gäller.
ett bra exempel är Banverket, som orsakar massa buller för fastigheter utmed järnvägarna. Där de överskrider gränserna så får de investera STORA belopp för att göra rätt för sig. Utanför oss ahr de fått bygga en rejäl bullervall mellan spår och fastigheter, samt de närmsta husen har fått buller dämpade fönster ditsatta. Motsvarande i sin lilla skala skall förväntas av musikmaffian också. enklast och billigast lär då dock vara att isolera sin egen lokal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.