Håller på och tilläggsisolera mitt hus, använder 50x50mm reglar liggande. Men hur gör man i husgaveln? Ska jag fortsätta lägga liggande ända i mot inner tak, eller ska jag sätta en efter taklutningen?

MVH Anders
 
I
Som jag tolkar din fråga ska du tilläggsisolera gavelspetsen förbi vindsbjälklaget och undrar om du kan sätta gavelpanelen längre ner än takfoten utan att det ser konstigt ut?

Givetvis kan du det om du accepterar det nya avslutet (som antagligen kommer längre ner än det nuv.) Men jag är frågande till varför? Du tilläggsisolerar väl långfasaderna och ska så göra med gavelfasaderna oxå? Varför då inte dra upp den tilläggsisoleringen högre på gavelspetsen och behålla nuvarande avslut på gavelspetsarna?
______________________
Byggaren
 
fattar inte riktigt hur du menar. Men jag menade hur man brukar sätta reglarna i gaveln. jag tilläggs isolerar hela huset, alltså inte bara gaveln.

MVH Anders
 
I
Då förstår jag inte riktigt din fråga, för det är väl bara att spika fast den där det går och passar m.h.t. den nya fasadbeklädnaden?

Inget hus är det andra likt och vad man gör i ena fallet brukar sällan stämma med nästa. Problemen får man s.a.s. lösa på plats.

Tillägg: Eller menar du att det är änden på de liggande reglarna som du vill avsluta med en under takbeklädnaden liggande regel i samma lutning som taket? I så fall är det korrekt.
______________________
Byggaren
 
Ska du slå på ytterligare ett lager med regel och isolering så tycker jag att det låter onödigt att lägga en regel utmed taket (om du inte behöver den för att fästa något i den).

Jag har liggande panel och satte en spikregel utmed taklutningen för att ha något att fästa paneländarna i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.