V Vindens skrev:
Nästan så man tror att Ingves får provision för ökad skuldsättning
Inte provision. Men han har en hög lön (högre än sin motsvarighet i USA) och handlar med aktier som påverkas av den styrränta han sätter... Han klarar sig
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Vi behöver nog sansa oss angående bostadsmarknad. För att verkligen veta hur priserna kommer röra sig får vi nog vänta minst 6 månader från idag. Allt pekar till en ny räntehöjning i juni och en till därefter. Efter årsskiftet får vi en klar bild hur marknaden mår. Sedan är det ingen argument att lyfta upp ett objekt och peka på att marknade är detsamma. I slutändan är det snittet man kollar på. En vändning av bostadsmarknaden sker inte över några veckor. Rekommenderar sedan att ni går in till husmask.se och följa trenden där.
 
  • Gilla
Evisch
  • Laddar…
Av dessa diskussioner kommer jag osökt att tänka på när min nyrike kollega frågade min gammelrike kollega "Vad har du i ränta?" varpå han försiktigt tittar upp från sitt tangentbord och säger lågmält, "Ränta? Det förutsätter ju att man inte har råd att köpa sin bostad."
 
  • Haha
  • Gilla
Klabbarparn och 9 till
  • Laddar…
J
J jocke31 skrev:
Fick precis reklam från lokal mäklare, en inte speciellt märkvärdig villa nära oss på 157 kvm som gick för 12 Mkr. Upp 13,2% från utrop. Såldes 21/4. Inget speciellt fancy område heller, Saltsjö-Boo i Nacka.
Saltsjö-Boo är ju ett bättre område lite som Mälarhöjden, Alvik, Bromma….
 
V
S SueCia skrev:
Kollade precis och mår nu illa, hur fan kan jag med en helt vanlig arbetarklasslön låna 1,8 Miljoner bara sådär? Det förklarar hur bostadsmarknaden kan vara så sjukt dysfunktionell...

Hur skulle det vara att kräva 50% kontantinsats och maximalt lån på 3x årsinkomst?? :O
Men flytta ut i skogen o bo i ett tält då.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
J Janetgorgis skrev:
Saltsjö-Boo är ju ett bättre område lite som Mälarhöjden, Alvik, Bromma….
Ja, det är ett idylliskt område. Men ligger bra mycket längre från stan än Bromma och Mälarhöjden. Vi har ca 2 mil till stan.
 
G guggen skrev:
Det är inget konstigt att man vill ta mkt lån, det är ofta den enda formen av rejäl investering en svenne kan göra. Man gör en stor investering och med lånet får man en hävstång. Motsvarande går knappast ej att göra på börsen. Det har varit bra för de flesta under en lång tid, de som klarar sig genom stålbadet nu kommer ha en blomstrande tid sen. Precis som 40 talisterns och även 60-70 talisterna. Tillhör själv den senare och varje kris, när bostadspriserna har stannat eller dippat en stund, har inflationen fått lånen att nästan försvinna och värdet skjuta i höjden på sikt. Men man behöver klara sig igenom ett par tuffa år.
fast har du en bostad som säg du köper för 5 milj och 10 år senare är bostaden värd 10 miljoner. Vad skapar det för investeringsvärde. Du har ju samma skuld kvar(om du inte amorterar) och du har inte skapar något värde till någon. Det enda som har hänt är att det skett en rejäl tillgångsinflation. Det roliga är att man tycker man har en tillgång men jag har då nästan aldrig sett någon frigöra tillgången till likvida medel eftersom du vill ju bo de du bor? Möjligtvis finns det några som säljer och flyttar någonstans där de är billigare. Men de absolut flesta ligger och trycker på något utan att aldrig ”njuta” av sin investering.

men det är klart någonstans måste man bo, tycker dock det är synd att staten (riksbank, FI och hela båten) pressat upp tillgångar på det här sättet. Tycker faktiskt staten borde skänka bort mark (sälja billigt stora ytor till stora bostadsprogram för villor etc) för och pressa ner priserna på bostäder. Bara danskar är mer belånade än svenskarna i Europa och det finns absolut inget självändamål till denna lånehysteri.
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
V VetarN skrev:
fast har du en bostad som säg du köper för 5 milj och 10 år senare är bostaden värd 10 miljoner. Vad skapar det för investeringsvärde. Du har ju samma skuld kvar(om du inte amorterar) och du har inte skapar något värde till någon. Det enda som har hänt är att det skett en rejäl tillgångsinflation. Det roliga är att man tycker man har en tillgång men jag har då nästan aldrig sett någon frigöra tillgången till likvida medel eftersom du vill ju bo de du bor? Möjligtvis finns det några som säljer och flyttar någonstans där de är billigare. Men de absolut flesta ligger och trycker på något utan att aldrig ”njuta” av sin investering.

men det är klart någonstans måste man bo, tycker dock det är synd att staten (riksbank, FI och hela båten) pressat upp tillgångar på det här sättet. Tycker faktiskt staten borde skänka bort mark (sälja billigt stora ytor till stora bostadsprogram för villor etc) för och pressa ner priserna på bostäder. Bara danskar är mer belånade än svenskarna i Europa och det finns absolut inget självändamål till denna lånehysteri.
Visst måste man bo. Jag har gjort några fastighetsaffärer de senaste 30 år och de stora uppgångarna har ju varit efter en stor kris och inflation. Men poängen är att för många är det mentalt problematiskt att spara ihop ett kapital under 30 år genom att tex månadspara på börsen för att få en rik senare del av livet (tex relativt låga kostnader för sin bostad). Ett av de få sätt är att belåna sig högt. Säg att man investerar 1milj och lånar 5, om huset dubblerar i värde har man ett kapital om 10 milj men har fortfarande bara investerarnat 1 milj, det kallas hävstång. Det där lånet på 6milj äts upp av inflationen på sikt, det gäller bara att hålla ut i högränte perioder. Man kan se det på två sätt, att det är förknippat med hög risk (mkt högre än att investera den där miljonen på börsen), men på andra sidan är det också en möjlighet för många som aldrig skulle kunna akumulera kapital på annat sätt.
Problemet är väl kanske att många inte gör analysen kring risken och inte förstår att det kan bli tufft på vägen
 
  • Gilla
U72
  • Laddar…
0 kr kunde jag låna när jag kollar på nordeas hemsida och på SBAB får jag meddelandet att dom inte kan hjälpa mig med ett lån, vet inte hur dom räknar
 
Är du pensionär? Eller inga inkomster eller ingen kontantinsats?
 
J jocke31 skrev:
Ja, det är ett idylliskt område. Men ligger bra mycket längre från stan än Bromma och Mälarhöjden. Vi har ca 2 mil till stan.
Var tror du att Saltsjö-Boo ligger?
 
  • Kartskärm med rutt från Stockholms Centralstation till Saltsjö-Boo, markerad med en röd pin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kirre2 skrev:
Var tror du att Saltsjö-Boo ligger?
Det var jocke31 som bodde i saltsjö boo :)

Alvik, som ligger i Bromma, ligger ca 5-6km från centralen med kungsholmen däremellan. Saltsjö boo är som sagt fint men avståndsmässigt mer att jämföra med typ Täby.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Det var jocke31 som bodde i saltsjö boo :)

Alvik, som ligger i Bromma, ligger ca 5-6km från centralen med kungsholmen däremellan. Saltsjö boo är som sagt fint men avståndsmässigt mer att jämföra med typ Täby.
Jaha! Missförstod! Jag bodde tidigare på gränsen mot Värmdö och det är ju ännu lite längre, men jag tyckte det kändes lagom långt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
S
V Villaägarenr1 skrev:
Men flytta ut i skogen o bo i ett tält då.
Varför? Jag har ju ett hus... Är dina lån ett känsligt ämne för dig? :heart:
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Varför? Jag har ju ett hus... Är dina lån ett känsligt ämne för dig? :heart:
Andras kommande hus var känsligt för dig <3

En arbetare klarar lätt av både amortering och räntan på 1,8 miljoner =)

Eller du tycker de ska förpassa sig till sketna billiga hyreslägenheter ? ;)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.