Ingves höjer styrräntan, är det ett spel för galleriet som drabbar Svensson hårt i svåra tider eller kommer det påverka inflationen överhuvudtaget.

Kriget har lett till bla

A. brist på mat med ökande priser i alla led -> ökade kostnader för alla.

B. Omskakad energimarknad i Europa, extrema priser i vintras som håller i sig,
-ökad kostnader för alla med rörligt avtal, alla med bundna avtal på kortare tid kommer få samma ökning inom kort.

C. Höjda drivmedelspriser,
Ökade kostnader för alla med bil, värst för de som pendlar.

D höjd ränta i en sällan skådad takt
Ökade kostnader för alla med rörliga lån och de som väljer att binda nu.

Som ensamstående 3-barns farsa blir det en helt annan vardag, jag och många med mig behöver fundera om man kan bo kvar och spara in på det mesta eller om man ska flytta till något billigare…

Räntehöjningen kommersen en panikåtgärd mot krigets effekter, energipriserna, matpriser och drivmedelspriser lär ju inte gå ner för att folk blir fattigare när räntan sticker iväg.
 
Inflationen fanns redan innan kriget. Dessvärre hjälpte inte kriget till. Jag anser att riksbanken skulle ha höjt räntan tidigare för att stävja den. Problemet är att om man inte håller koll på inflationen så blir den svår att stoppa den och här har riksbanken inte skött sitt jobb.
 
  • Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
Claes Sörmland
C carlekvist skrev:
Som ensamstående 3-barns farsa blir det en helt annan vardag, jag och många med mig behöver fundera om man kan bo kvar och spara in på det mesta eller om man ska flytta till något billigare…

Räntehöjningen kommersen en panikåtgärd mot krigets effekter, energipriserna, matpriser och drivmedelspriser lär ju inte gå ner för att folk blir fattigare när räntan sticker iväg.
Jo, det är ju det här som är mekanismen för att motverka inflationen genom räntehöjningar. Din minskade köpkraft gör att du vaktar hårdare på dina utgifter och mer aktivt letar efter billigare alternativ. Varje kund som slutar handla på ICA Maxi och flyttar till Willys och Lidl trycker ju ned matpriserna för att ta ett exempel. ICA Maxi måste då hantera det genom att sänka sina priser.
 
Om jag får göra en educated guess, så är den att bara en marginell del av inflationen beror på kriget, jag tror att pandemi, och framförallt pandemi-hanteringen, är den drivande faktorn än så länge...
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om jag får göra en educated guess, så är den att bara en marginell del av inflationen beror på kriget, jag tror att pandemi, och framförallt pandemi-hanteringen, är den drivande faktorn än så länge...
Jag tror att det beror på det gamla vanliga. Det har skapats en enorm massa nya pengar i världen (och Sverige) och till sist måste det innebära att värdet på pengar sjunker.
 
  • Gilla
pjgb och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror att det beror på det gamla vanliga. Det har skapats en enorm massa nya pengar i världen (och Sverige) och till sist måste det innebära att värdet på pengar sjunker.
Jo, definitivt...

En del av mitt jobb går ut på att granska företags ekonomi (vilket jag gör för ett ganska stort antal små och medelstora företag) och det är inte helt ovanligt att omsättningen halverats under 2020, medan vinsten dubblerats, på företag som legat på stabila jämna siffror under många år innan.. Sen är det klart att de pengarna inte nödvändigtvis omsätts direkt, men de finns ju där..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, definitivt...

En del av mitt jobb går ut på att granska företags ekonomi (vilket jag gör för ett ganska stort antal små och medelstora företag) och det är inte helt ovanligt att omsättningen halverats under 2020, medan vinsten dubblerats, på företag som legat på stabila jämna siffror under många år innan.. Sen är det klart att de pengarna inte nödvändigtvis omsätts direkt, men de finns ju där..
menar du i och med tillskjutna medel från staten?
 
Claes Sörmland
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, definitivt...

En del av mitt jobb går ut på att granska företags ekonomi (vilket jag gör för ett ganska stort antal små och medelstora företag) och det är inte helt ovanligt att omsättningen halverats under 2020, medan vinsten dubblerats, på företag som legat på stabila jämna siffror under många år innan.. Sen är det klart att de pengarna inte nödvändigtvis omsätts direkt, men de finns ju där..
Hur gör de detta? Lyckas de höja priserna mot kund så enormt eller handlar det också om att de har skurit ned på lokaler och personal så att kostnaderna kan tryckas ned?
 
Jag tror generellt att den situation med inflationen vi ser idag har o göra med pandemin. Inflationen som kriget kommer föra med sig har vi inte börjat se än.

Vidare tror jag att inflationen beror till stor del på bristsituationer, logistikkedjor som havererat, frakter som blivit bedrövliga etc. Till mindre del alla nytryckta pengar.

Någon får gärna förklara hur man löser det genom att höja räntorna. Nästa års lönerörelse blir intressant.
 
B boohoo skrev:
Jag tror generellt att den situation med inflationen vi ser idag har o göra med pandemin. Inflationen som kriget kommer föra med sig har vi inte börjat se än.

Vidare tror jag att inflationen beror till stor del på bristsituationer, logistikkedjor som havererat, frakter som blivit bedrövliga etc. Till mindre del alla nytryckta pengar.

Någon får gärna förklara hur man löser det genom att höja räntorna. Nästa års lönerörelse blir intressant.
Parter har redan gått ut med att man ej vill se höga löneökningar framöver så jag räknar med max 3 % löneökningar nästa år. Billiga pengar under pandemin är en stor bov i detta.. Ta en Vw Amarok tex som har blivit över 100K dyrare begagnad på 2 år.. Om pengar är gratis och rent av ges ut på skottkärra kommer inflationen öka okontrollerat. Om vi pratar om Sverige så har regeringen bidragit till detta genom att redan nu börja med valfläsk.. Alla skall få gratis pengar.. Kassan är oändlig.. Håll i hatten.. Nu kommer stagflation
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Parter har redan gått ut med att man ej vill se höga löneökningar framöver så jag räknar med max 3 % löneökningar nästa år. Billiga pengar under pandemin är en stor bov i detta.. Ta en Vw Amarok tex som har blivit över 100K dyrare begagnad på 2 år.. Om pengar är gratis och rent av ges ut på skottkärra kommer inflationen öka okontrollerat. Om vi pratar om Sverige så har regeringen bidragit till detta genom att redan nu börja med valfläsk.. Alla skall få gratis pengar.. Kassan är oändlig.. Håll i hatten.. Nu kommer stagflation
Tyvärr är de så kallade parterna helt slut i frågan. Att fack accepterar reallönesänkningar med hänvisning till "den Svenska modellen" etc är bara bisarrt.

Det finns flertalet faktorer, vad som är hönan och ägget i sammanhanget låter jag vara osagt. I exemplet VW amarok kan det även vara så att väntetiden på en ny bil är hutlös, med resultat att begagnade bilar skenar. Det kan även vara så att bonus/malus systemet gjort sitt etcetcetc.

Det jag menar är att orsaken till att inflationen skenar troligtvis inte bara beror på en faktor utan multipla faktorer som nu sammanstrålar. Vad som är den största bidragande orsaken skall jag låta vara osagt, och jag tror inte räntehöjningar kommer lösa problemen.
 
  • Gilla
Tvålen
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Tyvärr är de så kallade parterna helt slut i frågan. Att fack accepterar reallönesänkningar med hänvisning till "den Svenska modellen" etc är bara bisarrt.

Det finns flertalet faktorer, vad som är hönan och ägget i sammanhanget låter jag vara osagt. I exemplet VW amarok kan det även vara så att väntetiden på en ny bil är hutlös, med resultat att begagnade bilar skenar. Det kan även vara så att bonus/malus systemet gjort sitt etcetcetc.

Det jag menar är att orsaken till att inflationen skenar troligtvis inte bara beror på en faktor utan multipla faktorer som nu sammanstrålar. Vad som är den största bidragande orsaken skall jag låta vara osagt, och jag tror inte räntehöjningar kommer lösa problemen.
B boohoo skrev:
Tyvärr är de så kallade parterna helt slut i frågan. Att fack accepterar reallönesänkningar med hänvisning till "den Svenska modellen" etc är bara bisarrt.

Det finns flertalet faktorer, vad som är hönan och ägget i sammanhanget låter jag vara osagt. I exemplet VW amarok kan det även vara så att väntetiden på en ny bil är hutlös, med resultat att begagnade bilar skenar. Det kan även vara så att bonus/malus systemet gjort sitt etcetcetc.

Det jag menar är att orsaken till att inflationen skenar troligtvis inte bara beror på en faktor utan multipla faktorer som nu sammanstrålar. Vad som är den största bidragande orsaken skall jag låta vara osagt, och jag tror inte räntehöjningar kommer lösa problemen.
Att höja ränta "hjälper" definitivt mot inflation så det är konstigt att riksbanken inte höjt räntan tidigare. Självklart är flera faktorer som gör att det är inflation men att låta pengar vara gratis så länge som vi nu har haft gratispengar är inte sunt.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Att höja ränta "hjälper" definitivt mot inflation så det är konstigt att riksbanken inte höjt räntan tidigare. Självklart är flera faktorer som gör att det är inflation men att låta pengar vara gratis så länge som vi nu har haft gratispengar är inte sunt.
Jag är verkligen inte övertygad om att en höjd ränta kommer sänka inflationen vi ser nu, men där verkar vi ha olika åsikter.

Även Ingves stog i nyheterna för ett tag sedan och höll med om att räntehöjningar inte kommer bita på de prisökningar vi ser i många fall.

Ingen vet. Vi är ute på okänt vatten och på sätt o vis gäller det att skademinimera för samtliga.
 
Claes Sörmland
Gammal kunskap:

 
  • Älska
MultiMan
  • Laddar…
Prishöjningarna på grund av råvaubrister (som i sin tur beror på flera och ibland samverkande faktorer, men både krig, klimat och pandemi) är ju svåra att parera med räntan.

Att man för att hålla hjulen i rullning under pandemin (och troligen fortsätter under kriget) öst ut rekordbilliga pengar har gjort att tillgångar som hus och begagnade kapitalvaror ökat kraftigt i pris.

Det råder fortfarande brist på vissa varor som vi inte gärna kan vara utan (tex mat) - dessutom har man redan öst ut massor av pengar.

Det tråkiga nu de som inte kan / vill byta jobb eller som tex har pension... De kommer inte kunna kompensera sig med ökad lön utan får en permanent sämre reallön/pension. Jag undrar om just detta scenario vi ser nu någonsin förut har inträffat. Alla tidigare kriser har haft parametrar som varit väldigt olika denna kris.

Jag skulle tro att det smarta i närtid är att hålla fast vid sitt jobb om det är hyfsat tryggt då det finns risk att vi först får se lite uppsägningar. Men på längre sikt (när det tar fart igen) räkna med att behöva byta jobb då inflationen kommer urholka lönen och det kommer vara svårare att hänga med uppåt i löneglidning om man inte byter arbetsgivare.

Pensionärerna lär vara de stora förlorarna, samtidigt så är många i pensionärsgenerationen oerhört gynnade av att de själva gjorde sin boendekarriär på höginflationstiden och de haft slutlönebaserade pensioner men utan någon inflation att tala om som urholkat den. Så för många pensionärer finns det nog lite att ta av. Men stackarna med bara statlig pension boende i hyresrätt blir det inte kul för...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.