Hej!
Jag har lite trassel med slipmaskinen (rondell).
Pappret släpper från kardborren efter en stund och vägrar stanna kvar, luddet på baksidan blir liksom bortslitet långt innan sandpappret är nött, bifogar film på hur den beter sig och bilder.
Har tagit bort gammalt ludd från kardborren men det hjälpte inte.

Noterar att papper med finare grän (320) inte alls beter sig som t ex 60 och 80, men då tar det ju istället 7 tuzn år innan trallen blir slipad.

Vad beror det på och kan jag göra annat än att dö tråkdöden genom att använda fint papper?
 
  • Rondellslipmaskin utan sandpapper i knäet på användare med trädäck i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipmaskin med slitet kardborrfäste på trädäck visande att sandpappret inte fäster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand med skyddshandske håller ett sliprondell med slitet kardborreludd och ett fäst sandpapper ovanpå en trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller ett slitet slipmaskinspapper med kardborrfäste, synlig trätrall i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lassebo och 3 till
  • Laddar…
Byt kardborreplatta på slipmaskinen. Den brukar finnas som reservdel.

Sedan är det bara att köra försiktigt framöver. Det är värme som brukar döda kardborreplattorna då de består av tunna plasttrådar. Slipar man med slitet papper och trycker hårt för att kompensera så smälter kardborren och pappret sitter sedan sämre.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vanligtvis sätter man ett rondellskydd för att skydda maskinens slipplatta. Lite sent som det är nu dock.
 
Jag har varit med om att papper har släppt från maskinen pga uppslitten platta på maskinen. Men i de fall det hänt mig har inte någon del av pappret suttit kvar på maskinen, det är liksom det som är grejen, plattan tappar förmågan att greppa. Här tycker jag snarare det känns som pappret fallerar. Vad är det för papper du använder? Har de funkat tidigare och plötsligt börjat bete sig så här? Är det en ny förpackning?
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
C
Ser ut som att allt ludd har lossnat från pappret (och sitter kvar på slipplattan). Om det inte är värme, som någon var inne på, är det nog tyvärr ett fall av undermåliga Kina-grejor som inte duger till uppgiften.

Har också en billig rondellmaskin som med jämna mellanrum beslutar sig att skicka iväg rondellen som en projektil. Det är då 50/50 att den landar med kardborresidan i slipdammet och då är rondellen körd och gör inte ens en antydan till att fastna igen. Mycket frustrerande. :mad:

Satsa några tusenlappar på en annan maskin av proffsmodell är mitt tips. Det gör sliparbetet så mycket enklare. Och tycker man det är mycket pengar så kan man sälja den för en hyfsad slant när man är klar.
 
S
Är nog fel på slippappret.

Köp inte billigaste.
 
Jag köpte en grön Bosch och nått dyrare sandpapper men det gick inte heller. Köpte Bosch orginal papper och då satt det som berget fast jag slipade varmt. Kan vara värt att prova lite olik papper kanske?
 
P
nattsyster nattsyster skrev:
Hej!
Jag har lite trassel med slipmaskinen (rondell).
Pappret släpper från kardborren efter en stund och vägrar stanna kvar, luddet på baksidan blir liksom bortslitet långt innan sandpappret är nött, bifogar film på hur den beter sig och bilder.
Har tagit bort gammalt ludd från kardborren men det hjälpte inte.

Noterar att papper med finare grän (320) inte alls beter sig som t ex 60 och 80, men då tar det ju istället 7 tuzn år innan trallen blir slipad.

Vad beror det på och kan jag göra annat än att dö tråkdöden genom att använda fint papper?
Slippapper är gårdagens teknik.
Använd slipnät i stället, sätts nästan aldrig igen, och fastnar trät eller färgen du slipar, är det bara att ta loss nätet och enkelt göra rent det.
Dessutom finns det speciella mellanläggsplattor för slipmaskiner med kardborre på båda sidor för att spara på maskinens kardborre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
X xxx.maws skrev:
Vanligtvis sätter man ett rondellskydd för att skydda maskinens slipplatta. Lite sent som det är nu dock.
aha, ja, det är pappas och han har ju haft den ett tag
 
P pyro skrev:
Jag har varit med om att papper har släppt från maskinen pga uppslitten platta på maskinen. Men i de fall det hänt mig har inte någon del av pappret suttit kvar på maskinen, det är liksom det som är grejen, plattan tappar förmågan att greppa. Här tycker jag snarare det känns som pappret fallerar. Vad är det för papper du använder? Har de funkat tidigare och plötsligt börjat bete sig så här? Är det en ny förpackning?
Märket är från Jula, de är typ 9 månader gamla kanske? Använde sist när jag slipade pappas altan i somras. Det är pappas maskin och han kommer inte ihåg att det brukar vara såhär
 
McWigg McWigg skrev:
Jag köpte en grön Bosch och nått dyrare sandpapper men det gick inte heller. Köpte Bosch orginal papper och då satt det som berget fast jag slipade varmt. Kan vara värt att prova lite olik papper kanske?
Köpte bosch plattor nu på Clas, har inte testat än :)
 
  • Gilla
McWigg
  • Laddar…
Jag har exakt samma problem.
Bosch original på både slippapper o maskin.
Det jag konstaterat är att rondellen blir full av slipdamm och att det är därför den släpper. Varje gång som dammuppsamlaren börjar bli full händer det. Åtgärd, töm dammuppsamlaren oftare eller skaffa dammsugare.
Det skulle även förklara varför ett grövre slippapper krånglar mer, mer damm helt enkelt. Kan tänka mig att maskinens egna fläkt inte orkar med.
Dammsugare ska jag prova nästa gång.
 
Bosch egna plattor var betydligt bättre än Julas! Klart mindre suckande och svärande för min del :)
 
  • Gilla
McWigg och 1 till
  • Laddar…
T
Använd nätprodukter och pad savers.
 
Även proffsmaskinen Festool ETS EC 125/3 EQ råkar ut för samma sak. Otroligt frustrerande när man ska sätta igång.

Jag provar nu att spola hett vatten på rondellen och drar lite med en smal spårskruvmejsel. Osäker på om det kommer funka.
 
  • En hand använder en spårskruvmejsel för att rengöra en slipmaskins rondell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en sliprondell under rinnande kran med varmt vatten i ett handfat för att rensa den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Festool ETS EC 125/3 EQ slipmaskin med öppen rondell och verktyg på arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.