Som rubriken säger så går jag och funderar på om detta går att lösa. Gräsmattorna är på 150, 100 och 85 kvadrat med nivåskillnad 60-100 cm mellan nivåerna.Min tanke är att ha laddstationen på övre eller nedre gräsmattan och lyfta klipparen emellan de olika planen, men jag antar att den inte orkar klippa färdigt på en laddning och då blir det besvärligt.
Nästa fråga som uppstår är avgränsningstråden, måste den vara ansluten till laddstationen ? Måste avgrånsningstråden vara en sluten slinga ?
Som ni märker finns många funderingar, tacksam för svar om detta öht. är möjligt att genomföra och i så fall hur.
 
Ja, allt måste vara en slinga. Lite att tänka men fullt görbart. Vi la vår slinga i vp-slang(elrör) mellan de 2 nivåerna vi har.
Sen kör man klipparen enl schema på ett ställe och så får man komma ihåg att flytta den när den är "ledig" på normalytan. Den går en och en halv timme på biyta och klipper nog 100 m2 på den tiden. Vid kraftig tillväxt får den nog gå 2 laddningar på samma yta för att klippa klart. 2 ggr/vecka.
Ju oftare du orkar flytta klipparen desto kraftigare och finare blir gräsmattan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
V Vincenzo skrev:
jag antar att den inte orkar klippa färdigt på en laddning och då blir det besvärligt.
Något att tänka på är att åtminstone de robotar med rakbladsknivar aldrig klipper färdigt i traditionell bemärkelse om man jämför med manuell klippning. Bäst resultat blir det när den nöter på kontinuerligt dag ut och dag in. Så som @Jan_G skriver blir det bäst om man flyttar den ofta. Så inte helt optimalt.

Det går inte att ordna någon sorts ramp den kan köra upp och ner på?
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara gräs.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Håller med om tidigare kommentarer. En meters höjdskillnad är inte så hopplöst som @cpalm är inne på. Lägg in en drägligt skalenlig skiss eller bild så kan du nog få lite tips.

Kan tillägga att det är bäst att ha laddaren på den största ytan. Detta vare sig om det går att få ihop ytorna till en med ramper eller om du behöver bära runt klipparen.

Jag skulle för övrigt gå full Husqvarna med ramplösningen. De har lite bättre backtagningsförmåga än Gardena och oavsett behöver du en klippare med guidekabel. Automower 305 eller 310 är nog lämplig storlek.
 
  • Gilla
Vincenzo
  • Laddar…
Jag hade tänktmig en Robomov 1000 men efter kontakt med generalagenten säger dom att jag visserligen kan göra som jag har tänkt men att klipparen efter varje förflyttning mellan zonerna måste paras ihop med slingan den jobbar i.
Detta gör ju att hela idén faller, fungerar Husqvarna/Gardena på samma sätt eller är det bara att lyfta den till nästa zon och så börjar den jobba där utan någon handpåläggning?
Anledningen till att jag fastnade för Robomow är att den har klippaggregatet förskjutet i sidled så att den klipper nästan utan att lämna någon oklippt yta t.ex längs med en mur.
 
Redigerat:
C
V Vincenzo skrev:
fungerar Husqvarna/Gardena på samma sätt eller är det bara att lyfta den till nästa zon och så börjar den jobba där utan någon handpåläggning?
De funkar inte alls om inte slingan är kopplad till laddningsstationen. Och det tror jag ärligt talat inte Robomow gör heller.
 
C cpalm skrev:
De funkar inte alls om inte slingan är kopplad till laddningsstationen. Och det tror jag ärligt talat inte Robomow gör heller.
Givetvis ska slingan vara kopplad till laddstationen, jag har tänkt mig två laddstationer med tillhörande slingor.
 
C
V Vincenzo skrev:
Givetvis ska slingan vara kopplad till laddstationen, jag har tänkt mig två laddstationer med tillhörande slingor.
Ja, då funkar det på samma sätt. Klipparen och laddstationen paras ihop. Finns även risk för att slingorna stör varandra. Det finns ett minimiavstånd.
 
V Vincenzo skrev:
Givetvis ska slingan vara kopplad till laddstationen, jag har tänkt mig två laddstationer med tillhörande slingor.
Då kommer du ju behöva para om dem och det gäller nog alla system. Gardenas nyare har ju så att de klarar 2 olika områden där man förväntas lyfta dem mellan. Problemet är ju just att de inte har någon uppfattning om när de är klara utan de kommer att köra på den zoon som inte har någon laddstation till dess att de får slut på ström. Kan du få ner det till 2 områden via ramp eller något så går det utmärkt dock.
 
Gardena/HQ-klippare är "knutna" till laddstationen. Ska klipparen köra med en annan laddstation måste den kodas mot den nya laddstationen.

Går det inte att dra beg.kablen i en sluten krets mellan de tre områdena?
 
E etompau skrev:
Gardena/HQ-klippare är "knutna" till laddstationen. Ska klipparen köra med en annan laddstation måste den kodas mot den nya laddstationen.

Går det inte att dra beg.kablen i en sluten krets mellan de tre områdena?
Har funderat lite och det skulle nog gå att ha en slinga med en laddstation på atta tre gräsmattorna,men jag måste fortfarande lyfta upp o ner klipparen från den lägsta nivån som även är minst ( 90 kvm ) och så får den gå där tills batteriet är slut. Mellan översta ( där laddstationen ska stå) och mellannivån hoppas jag att den kan gå på en spång i en trappa med en lutning på c.a 25 grader.
 
V Vincenzo skrev:
Har funderat lite och det skulle nog gå att ha en slinga med en laddstation på atta tre gräsmattorna,men jag måste fortfarande lyfta upp o ner klipparen från den lägsta nivån som även är minst ( 90 kvm ) och så får den gå där tills batteriet är slut. Mellan översta ( där laddstationen ska stå) och mellannivån hoppas jag att den kan gå på en spång i en trappa med en lutning på c.a 25 grader.
Låter komplicerat. Kanske enklare att satsa på en vanlig (elektrisk) gräsklippare.

Några bilder/karta på ytorna kan hjälpa till för att förstå situationen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
V Vincenzo skrev:
Har funderat lite och det skulle nog gå att ha en slinga med en laddstation på atta tre gräsmattorna,men jag måste fortfarande lyfta upp o ner klipparen från den lägsta nivån som även är minst ( 90 kvm ) och så får den gå där tills batteriet är slut. Mellan översta ( där laddstationen ska stå) och mellannivån hoppas jag att den kan gå på en spång i en trappa med en lutning på c.a 25 grader.
Det måste vara en och samma slinga som dras till samtliga etage.

Så här tänker jag:

60-100 cm är ju inte alls mycket höjdskillnad (beroende på stigning givetvis) . Har du verkligen ingen möjlighet till att fixa en slänt eller ramp mellan ytorna?

En HQ med 2 guideslingor placerad på mellannivån borde fungera i det fallet. En guide till övre etaget och en guide till nedre etaget.

Om du har en modell med bara en (1) guideslinga så fungerar det om laddaren står på översta eller nedersta etaget.

Förutsatt att klipparen kan ta sig mellan etagen själv. Det räcker med en ca 1m bred ramp för att den ska kunna ta sig fram.

Om det inte går att fixa så att klipparen själv kan ta sig fram mellan etagen så är det snabbt gjort att välja bi-yta i menyn efter du själv flyttat den till det etage som ska klippas. Det är så små ytor det handlar om (150, 100 resp 85 kvm) så det bör den avverka ganska snabbt. Dock så kräver det ju en manuell insats så det blir ju jobbigt i längden.
 
Här är lite bilder så går det kanske lättare att hänga med i mina tankebanor.

Bild 1 visar den lägsta nivån på 80-90 kvm, ( den röda markeringen är en trappa) nivåskillnaden till nästa plan är 110 cm, det finns eluttag i närheten.
Bild 2 är från samma plan men visar mellannivån som är 150 kvm, ingen el tillgänglig.
Bild 3 visar trappan mellan mellannivån och högsta nivån, höjdskillnaden är 60 cm och bredden på trappan 135 cm.
Bild 4 visar översta nivån som är 100 kvm, el finns under altanen och det går att ha laddstationen under altanen.
Att lägga en ramp från nedre till mellannivån går nog inte p.g.a höjdskillnaden, den skulle i så fall bli väldigt lång så dit får jag lyfta klipparen och så får den gå så länge batteriet räcker.
Att ordna en ramp i trappan i bild 3 borde gå bättre då höjdskillnaden bara är 60 cm, har mätt lite hastigt och det är c.a 25 graders lutning.
ALLTSÅ: med dessa förutsättningar tror ni att det går att göra en slinga av alla ytorna där klipparen tar sig från högsta nivån där laddstationen är nedför trappan till mellannivån och tillbaka, till den nedre nivån lyfter jag klipparen.
 
  • Grönt gräsmattan med trädgårdsstolar, en stenmur i bakgrunden och röd markering av trappan som leder till en annan nivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med gräsmatta, stenmur och trappstegsformade planteringar framför en tegelstentrappa som leder upp till ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En utomhustrappa av stenblock med en gräsmatta runt och en påbörjad stenlagd gångväg framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med gräsmatta och nivåskillnad skyddad av en stödmur, hus och trappa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, då blir det ju lite mer förståeligt att det inte går att ha ramp :thinking:

Att göra en (1) slinga av allt ÄR en förutsättning, för att du ska kunna köra gräsklipparen på alla nivåer fast med en enda laddstation.

Men det borde inte vara något problem. Tänk på gränskabeln som ett enda långt elektriskt, osynligt, staket som du sätter hela vägen runt tomten och vid hinder. Ett staket som både börjar och slutar vid laddstationen. Du får aldrig göra avbrott i gränskabeln och du får inte korsa en redan lagd gränskabel.


Gräsklipparen stannar och vänder när den stöter på gränskabeln, precis som den gör om den stöter på ett fysiskt hinder. Alltså sätter du gränskabeln även så att gräsklipparen inte fortsätter över kanten och trillar ner om det inte finns fysiska hinder som ändå hindrar.
 
  • Gilla
Vincenzo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.