Jag bor i ett område där min gata i ett drygt decennium använts som toalett till byns hundar. Nu när vi smäller upp hus här så är det ju givetvis extra intressant att rasta hundarna här. Det positiva är ju att jag får se en massa söta hundar gå parad framför huset. Det mindre glamorösa är ju att hundarna kissar på det man sätter upp.

Då till min fråga; vad står sig bäst mot kisset, en häck eller Staket? Häck ger ju ett insynsskydd som är välkommet, men det är ju mer jobb att underhålla.

Staket är lätt att underhålla, men står det sig bra mot kisset eller kommer jag att sitta här med ett stinkande staket? Vad är era erfarenheter?
 
Claes Sörmland
Att etablera en häck där hundar kissar på de små plantorna är inte en bra idé.

Staket är tåligare
 
  • Gilla
Huslighet
  • Laddar…
Häcken planteras en bit in på tomten så ha ett tillfälligt staket i tomtgränsen. Hundar har en tendens att undvika taggiga saker och de ägare som plockar upp bajs gillar det inte heller.
Under den tid staketet står kvar så klarar sig häcken och förhoppningsvis ändras beteendet under den tiden så att den överlever. Om inte annat bör häcken vara så tät att de inte kommer åt att kissa på stammarna.
Ett trästaket förstörs om det används som toalett och järn tål det inte heller (se lyktstolpar) så problemet måste bort i vilket fall som helst.
 
  • Gilla
Huslighet
  • Laddar…
Man bör välja häck med omsorg. Jag har hundgrabbar själv och alla mina jyckar har tränats i var de får lyfta på benet även inne i trädgården. Min erfarenhet är att etablerad avenbok, i viss mån även vanlig bok och bambu klarar hundkiss utan problem. Längs gatan har jag således avenbok "till grannjyckars lyst". Att ha någon form av trådstaket som skydd de första åren är inte fel.
Liguster, taxus, buxbom och thuja är olämpliga att sätta längs gata då de blir fula av hundkiss och ev dör.
 
  • Gilla
Huslighet
  • Laddar…
Jag har haft samma 'problem'. Prova med att spraya ättika där hundarna rastas.
 
U Ubbe55 skrev:
Jag har haft samma 'problem'. Prova med att spraya ättika där hundarna rastas.
Ättika är bara en temporär lösning och i så fall vore det lättare fostra hanhundsägande grannar. Det är ett otyg med hundägare som inte lär sina fyrbeningar var de ska rastas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Ättika är bara en temporär lösning och i så fall vore det lättare fostra hanhundsägande grannar. Det är ett otyg med hundägare som inte lär sina fyrbeningar var de ska rastas.
Man får spruta ättika på hundägarna så ändrar de beteende...
 
  • Haha
  • Gilla
Huslighet och 5 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Ättika är bara en temporär lösning och i så fall vore det lättare fostra hanhundsägande grannar. Det är ett otyg med hundägare som inte lär sina fyrbeningar var de ska rastas.
Hundar lär sig fort var det luktar illa. Betydligt snabbare än tiden det tar, och osämjan det skapar, att få egenmäktiga hundägare att förstå att om de tycker det är OK med hundpiss på soptunnor, brevlådor mm, så ska de rasta sina små älsklingar på den egna tomten
 
  • Gilla
Huslighet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.