Hej!

Har källarväggar som behöver lite kärlek. Idag är det tapet som sitter och började pilla bort lite, där det inte var så snyggt gjort. Se bifogat, vad är det som döljer sig under tapeten tro? Är det klistret som sitter där? Vad gör man åt det isåfall om jag vill måla om väggarna så det blir ett bra resultat?

Och om det finns partier där tapet sitter bra, ska man låta det vara kvar och bara måla över eller hur hade ni gjort?
 
  • En delvis avlägsnad tapet på en källarvägg visar gammalt klister och underliggande ojämn struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har en susning?
 
boschkenta
Renoveringsgips är mitt tips efter att ha lagt flera dagar på att skrapa tapeter i ett par sovrum. Numera gipsar jag bara över eländet, värt varenda krona :cool:


Edit: såg nu att det var källarväggar. Isåfall får du nog skrapa ner allt innan målning ändå... släpper det lite här och var så släpper resten snart också, antagligen snabbare efter blöt färg kommer på. Så bästa att få det rent och eventuellt spackla/putsa beroende på hur noga man vill vara i källaren
 
boschkenta boschkenta skrev:
Renoveringsgips är mitt tips efter att ha lagt flera dagar på att skrapa tapeter i ett par sovrum. Numera gipsar jag bara över eländet, värt varenda krona :cool:


Edit: såg nu att det var källarväggar. Isåfall får du nog skrapa ner allt innan målning ändå... släpper det lite här och var så släpper resten snart också, antagligen snabbare efter blöt färg kommer på. Så bästa att få det rent och eventuellt spackla/putsa beroende på hur noga man vill vara i källaren
Okej. Får plocka ner tapet då. Men det man ser på min bild är det som finns under tapeten, är det klister? Känns som man då borde typ bredspackla över allt?
 

Bästa svaret

boschkenta
C cpt skrev:
Okej. Får plocka ner tapet då. Men det man ser på min bild är det som finns under tapeten, är det klister? Känns som man då borde typ bredspackla över allt?
Ser ur som gammalt klister ja. Testa att väta det lite och se så att det inte släpper. Sitter klistret kvar borde du kunna bredspackla över det utan problem :)
 
boschkenta boschkenta skrev:
Ser ur som gammalt klister ja. Testa att väta det lite och se så att det inte släpper. Sitter klistret kvar borde du kunna bredspackla över det utan problem :)
tack!
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.