Hej, har byggt om ett duschrumrum i sommarstugan.
Blir golvvärme, matta på golv och kakel på väggar. Ska ha utanpåliggande el till taklampa och paxfläkt.

Nu frågan, hur vill elektrikern dra utanpåliggande el? Kommer han sätta en omkopplingsdosa på insidan utanpå kaklet? Klistrar han på den? Finns det någon snyggare lösning?

Ser ut såhär idag och kommer sätta upp en gipsskiva i taket i helgen och sätta igång att kakla. (Tätskikt uppsatt)
 
  • Renoveringsprojekt av ett duschrum med synliga elledningar, omonterad gipsskiva och avtäckta eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörgenomföring i duschrum med tätskikt och två grå elkabelrör som sticker ut från väggen under en gulbrun platta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte göra en infälld installation när du ändå bygger om??? Det blir aldrig speciellt snyggt med kabel/plastkanaler och kabeldosor på kakel.
Ps
Skulle han vilja klistra fast saker så ska du byta elektriker, det fungerar kanske tillfälligt men är en dålig lösning och nått som inte är OK.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
E elmont skrev:
Varför inte göra en infälld installation när du ändå bygger om??? Det blir aldrig speciellt snyggt med kabel/plastkanaler och kabeldosor på kakel.
Ps
Skulle han vilja klistra fast saker så ska du byta elektriker, det fungerar kanske tillfälligt men är en dålig lösning och nått som inte är OK.
Jag vill ha utanpåliggande. Vill inte sänka taket pga lågtakhöjd. Hellre fult och full takhöjd.

Elektrikern har gedigen kunskap så inte orolig där. Men inte sett hur man fäster en utanpåliggande kabeldosa? Men tänkte att sikaflex är ju minst lika robust och bestående som några skruvar.

Det jag främst undrar är väl. Om jag gör två utgångar med flexirören genom kaklet, kommer elektrikern kunna sätta en kabeldosa då?

Tänkt göra det i helgen och får inte tag i elektrikern.
 
En utanpåliggande dosa skruvar man fast i underlaget, så det är inga problem. Har du provat med telefon?;)
 
  • Gilla
elmontören
  • Laddar…
"Elektrikern" kan väl sätta dosan i taket då? Eller kör du kakel även där?
 
Varför dosa?
Det går att dra kabel i röret.
Kärvar det så kan man avmantla kabeln en bit, behöver inte vara trippelisolerat.
Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.