Försöker hitta anledningar till att köpa spikpistol :) Jula har ju kampanj på sin Power Craft 50 - 90 mm. 999:- istället för 1995:-.

Skall inte regla upp något nytt hus, byta träfasad eller spika råspont. Men jag kommer att bygga trädäck så småningom. Är det bäst att spika trädäcket med spikpistol eller dra i skruv med skruvdragare? Vilket är billigast, spik eller skruv?

Andra användningsområden för hemmapulare?
 
Det är helt överlägset att skruva trädäcket.
Upprepar: Helt överlägset.
Med skruv håller sig trallen på plats utan att knarra eller lossna.

Hitta på en annan anledning. ;)
 
Hemmakatten
Spik brukar krypa upp ur däcket och det är inte kul att göra sig illa på när man går barfota.
 
Precis, spiken kryper och till slut börjar däcket knarra och jävlas. Skruv ska det va! Om du behöver en maskin får du väl pynta för en skruvautomat =)
 
KarlXII skrev:
...Hitta på en annan anledning. ;)
Det går lätt att byta ut en bräda också.
 
Jo, det brukar vara den gängse uppfattningen att det är bättre med skruv än spik.

MEN -Den uppfattningen brukar i nästan alltid vara baserad på hörsägen, gissningar eller jämförelser mellan äpplen och päron.

Är det någon av er ovan som jämför rätt skruv med rätt spik?

Rätt spik i det här fallet är 75 x 2,8 plastbandad kamgängad rostfri spik. Den är lika dyr som kvalitetsskruv, dvs ca 1 kr/st, men mycket snabbare att montera.

Jag har byggt mitt däck med rätt spik. Det knarrar inte och sitter som berget. Det tog mindre än en timme att spika däcket på 55 m². Alla skarvar är dock förborrade och skruvade.

Om jag byggde däck idag, skulle jag nog skruva däcket med gipsskruvdragare och spika stommen. Anledningen är att skruvarna kan försänkas snyggt i rått trallvirke.

Spikskallarna syns en hel del, och är inte så snygga.
 
Det har redan nämnts, men möjligheten att byta en bräda är faktiskt inte att förakta. Eller att kunna ta bort för att ta upp något som ramlat mellan bräderna och under altanen, om man nu inte kan krypa under.

Jag har själv brutit upp en altan som spikats, och det var ett j***a jobb, rent ut sagt. Dessutom blev nästan varenda bräda förstörd. Det kanske också beror på spiken, men... Jag hade (och kommer att) skruvat.
 
Eller så kan man göra som jag: skruva men underifrån. Du har möjligheten att byta ut brädor, det sitter som berget och det syns vare sig skruv- eller spikhuvud i trallen och ingenting att snubbla på :p

Det tog dock en j-kla tid...
 
Finns ju det här sättet att göra det på också:
Beijer Byggmaterial
men dyrt.

Borde det inte gå att bocka till nåt liknande själv?
 
Deckmaster, bara namnet får ju mig att tänka på en hård midsommarafton =)
 
patrikz skrev:
Försöker hitta anledningar till att köpa spikpistol :) Jula har ju kampanj på sin Power Craft 50 - 90 mm. 999:- istället för 1995:-.
Tänk skruvautomat istället!(Om det är trädäcket och gipsskivor som ska skruvas) Finns som tillsats till en del skruvdragare, alternativt som egen enhet om man ska skruva mycket.

-Just för trädäck så är fräsrillorna som finns på trallskruven bra, jag trodde inte att de hade någon större effekt förrän jag provade med en högvarvig skruvautomat. Mindre sprickor, snabb montering. Priset ute i konsumentledet är tyvärr fortfarande högt på bandad skruv.

Vi valde makita till jobbet. 2 batteridrivna maskiner som drar sammanlagt 650' skruv per år(4,2x30mm)..kvalitet.. Senco provades men höll inte måttet på långa vägar. Men nog höll den motsvarande ett 30-tal trädäck innan första haveriet ;-)
 
Nu var väl frågan inte om det var bäst att skruv eller spika, utan om det är bäst att skruva eller spika med spikpistol. Och spikpistol kan jag inte rekommendera till ett trädäck. Du får hitta på någon annan ursäkt att köpa en spikpistol.
 
Tack för era inlägg. Blir nog isåfall svårt att motivera spikpistolen. Skall bara sätta upp lite gles ett par kvadratmeter, men annars så har svårt att hitta användningsområden.

Verktyg som bara ligger och dammar är värre än pengar som bränner i fickan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.