Jag har precis börjat bygga ett fritidshus. Det mesta avser jag göra själv men viss hjälp av lokala entreprenörer, släktingar, kompisar etc. kommer jag att ha. En fråga jag har då är vem är ansvarig om en personskada uppkommer genom att t.ex. någon ramlar ner från taket? Har jag som byggherre något ansvar där? Kan man teckna någon form av ansvarsförsäkring ifall jag är ansvarig? Till saken hör att det redan finns ett hus på tomten som har en hemförsäkring. Ingår ngt. genom detta även för mig?

/Maxen
 
Du har detta ansvar enligt lagen.
För att föra över ansvaret på de som utför jobbet skall det upprättas en arbetsmiljöplan som anger hur man skall skydda sig på just ditt bygge för att undvika skador samt hur man skall agera om olyckan är framme.

Om du delgivit alla på ditt bygge om dessa regler så är det sedan upp till var och en att följa dem. Den som inte följer Arbetsmiljöplanen och förolyckas får således stå sitt eget kast.

Sedan gäller det också att du anlitar vit arbetskraft som har sina anställada försäkrade.

Om du gör detta så klarar du dig undan om det händer något på ditt bygge.
 
C
Ja mycket skall man ju få läsa....

GLÖM andra stycket i föregående svar,det är helt fel...... stå sitt eget ansvar etc.

Carra

Som jobbat hela sitt liv i försäkringsbranschen bland annat som skadereglerare och skadechef
 
Maxen skrev:
Jag har precis börjat bygga ett fritidshus. Det mesta avser jag göra själv men viss hjälp av lokala entreprenörer, släktingar, kompisar etc. kommer jag att ha. En fråga jag har då är vem är ansvarig om en personskada uppkommer genom att t.ex. någon ramlar ner från taket? Har jag som byggherre något ansvar där? Kan man teckna någon form av ansvarsförsäkring ifall jag är ansvarig? Till saken hör att det redan finns ett hus på tomten som har en hemförsäkring. Ingår ngt. genom detta även för mig?

/Maxen
Jag håller ju också på med fritidshusbygge som du ju vet :)

I de fall jag anlitar enterpenör (grävare + elektirker) så antar jag/hoppas jag att dom eftersom dom anlitas rakt av har erfoderliga försäkringar.

Jag har ju tex ingen möjlighet att kontrollera elsäkerheten - det är ju just för det jag tar in en elektriker !?



När det gäller släkt och vänner har jag ingen försäkring annat än hemförsäkringen på huset. Dock har dom sina olycksfallsförsäkringar/hemförsäkringar.
Så händer ngt så får dessa ta hand om ev kostnad. Eftersom dom inte är anställda utan gör det på sin fritid kan jag inte tänka mig annat än att dessa skulle gälla, liksom min egen.

Det är ju fritidsolyckor man är försäkrad för, och om man då väljer att snickra så står det inget i villkoren om att det skulle vara undantaget !

Skulle man följa alla regler och förordningar, och betala släkten, och göra det vitt inkl soc. avg. skatter, försäkringar och vadvetalllt - jag menar kom igen - inget skulle funka ute i verkligheten !

/K
 
  • Gilla
allan70
  • Laddar…
carra skrev:
Ja mycket skall man ju få läsa....

GLÖM andra stycket i föregående svar,det är helt fel...... stå sitt eget ansvar etc.

Carra

Som jobbat hela sitt liv i försäkringsbranschen bland annat som skadereglerare och skadechef

Så du menar att en byggherre som i Arbetsmiljöplanen kräver tex. hjälm vid arbete på bygget i samband med lyft med kran kan bli ersättningsskyldig för kroppsskada på person som skadats av nedfallande föremål från kranlyft gods?
En skada som kunnat undvikts om hjälm använts, men där personen i fråga inte tagit på sig tillhandahållen hjälm mot bättre vetande?
Att sedan denna personen har försäkringsskydd via arbetsgivaren är irrelevant för skuldfrågan ur byggherrens synpunkt.

.....eller skall byggherren även hållas ansvarig för om någon anställd på byggarbetsplatsen medvetet bryter mot generella säkerhetsföreskrifter som att klippa av strömförande kablar, arbeta utan skydd på hög höjd, ta bort stämp som är bärande etc?
Är aldrig en professionell arbetare ansvarig för sitt eget agerande?????
 
  • Gilla
Vera11
  • Laddar…
carra skrev:
Ja mycket skall man ju få läsa....
Ja, verkligen.

carra skrev:
GLÖM andra stycket i föregående svar,det är helt fel...... stå sitt eget ansvar etc.

Carra
Tack för att du klargjorde hur det VERKLIGEN ligger till osv,etc.....

carra skrev:
Som jobbat hela sitt liv i försäkringsbranschen bland annat som skadereglerare och skadechef
Fett med respekt. Du är säkert jätterolig. Egentligen.
 
Carra, det hade varit intressant om du förklarat hur det verkligen ligger till.
 
Du är som arbetsgivare skyldig att alla följer regelverket som berör din arbetsplats. Till sin hjälp har man disciplinära åtgärder att vidtaga som t.ex. muntlig varning, skriftlig varning och avsked. Det kan också anses förmildrande för arbetsgivaren att någon anställd som drabbats av en olycka brutit mot föreskrifterna, men ett åtal för vållande av kropsskada/död samt brott mot arbetsmiljölagen slipper man nog inte ifrån i alla fall.

Vad gäller ekonomisk ersättning så finns det försäkringar som täcker det mesta, det är sällan arbetsgivaren som blir betalningsskyldig. Ur den skadades perspektiv är det också en nackdel om man inte burit hjälm, det kan leda till att det hela inte godkänns som en arbetsskada med betydligt bättre ersättning än annars.

Jag skall erkänna att det är mer än tio år sedan jag var ett av många skyddsombud på SSAB i Oxelösund. Kanske finns här något aktivt skyddsombud inom byggnads som kan berätta lite mer detaljerat om dagens lagstiftning?
 
Swetrot skrev:
Du är som arbetsgivare skyldig att alla följer regelverket som berör din arbetsplats. Till sin hjälp har man disciplinära åtgärder att vidtaga som t.ex. muntlig varning, skriftlig varning och avsked. Det kan också anses förmildrande för arbetsgivaren att någon anställd som drabbats av en olycka brutit mot föreskrifterna, men ett åtal för vållande av kropsskada/död samt brott mot arbetsmiljölagen slipper man nog inte ifrån i alla fall.

Vad gäller ekonomisk ersättning så finns det försäkringar som täcker det mesta, det är sällan arbetsgivaren som blir betalningsskyldig. Ur den skadades perspektiv är det också en nackdel om man inte burit hjälm, det kan leda till att det hela inte godkänns som en arbetsskada med betydligt bättre ersättning än annars.

Jag skall erkänna att det är mer än tio år sedan jag var ett av många skyddsombud på SSAB i Oxelösund. Kanske finns här något aktivt skyddsombud inom byggnads som kan berätta lite mer detaljerat om dagens lagstiftning?

Alltså nu blandar ni väl ihop äpplen och päron här !!??

Byggherre och arbetsgivare är inte samma sak !

Om jag är byggherre så är jag förvisso i viss utsträckning ansvarig. Men hyr jag in ett företag som i sin tur har medarbetare så torde detta företag i sin tur vara ansvarig för arbetsmiljön, med alla skyddsföreskrifter, viten etc !!??

QUTOE: "Du är som arbetsgivare skyldig att alla följer regelverket som berör din arbetsplats" - ja men jag är byggherre - inte arbetsgivare !

Vad har byggherren för ansvar, när byggherren inte är arbetsgivare ? ?

/K
 
Jag har blandat ihop äpplen poch päron, ser jag nu. Skall försöka läsa ordentligt nästa gång.
 
Swetrot skrev:
Jag har blandat ihop äpplen poch päron, ser jag nu. Skall försöka läsa ordentligt nästa gång.
Ja ditt inlägg var ju en solklar blanding iaf :)

Men jag tror att även några andra av inläggen ovan handlar mer om när Byggherren=Arbetsgivaren ?

/K
 
klaskarlsson skrev:
Ja ditt inlägg var ju en solklar blanding iaf :)

Men jag tror att även några andra av inläggen ovan handlar mer om när Byggherren=Arbetsgivaren ?

/K
Jag hoppas att du har rätt. Annars vågar man ju knappt låta sambon hjälpa till utan att vara ansvarig för när hon ramlar ;) Har iaf tecknat en försäkring med ansvarsförsäkring ifall någon trillar och slår sig (i princip alla hemförsäkringar/fritidshusförsäkringar har tydligen ngn form av ansvarsförsäkring. Enligt försäkringsbolaget är jag ansvarig även om någon går till bygget på kvällen och snavar och gör sig illa. Fattar inte om jag av det skälet kan bli skadeståndskyldig. Är mycket glad att jag inte är jurist... Kan inte vara kul att grotta ner sig i alla dessa konstiga lagar och regler :)

/Maxen
 
Jag drog lotten att bli skyddsombud när jag gjorde värnplikten.
Det enda intressanta som jag fick lära med den rollen var att det är du som anlitat som är ansvarig för arbetsmiljön. Om du exempelvis har folk som jobbar där det krävs skyddssele (typ takarbete) så är du ansvarig att de som jobbar där verkligen har skyddssele på sig.

Vid "byggarbetsplatser" där man lett ut entrepenaden dvs där hustillverkaren har "byggherre"-rollen till dess att inflyttning sker, så tror jag att det är de som ska ansvara för arbetsmiljön och således skador på de som arbetar där eller befinner sig där (du inkluderad). Men då bestämmer de dessutom om och när du får besöka din egen "byggarbetsplats"
 
Så här står det på Boverkets hemsida (Byggherre och ägare)
"Byggherrens ansvar

Byggherre kallas enligt lagen den som för egen räkning utför eller låter utföra byggnads- rivnings- eller markarbeten. Byggherren ska se till att arbetena utförs enligt lag och enligt de föreskrifter och beslut som har meddelats med stöd av lagen. Exempel på sådana beslut är beslut om kontrollplan, beslut om förbud att fortsätta byggnadsarbeten och beslut om bygglov."

Det är alltså den som låter bygga huset, alltså den den blivande husägaren, som är ansvarig för att lagar och förordningar följs. Du kan alltså lyfta telefonluren, beställa ett hus av av en husförsäljare och inte besöka byggplatsen en enda gång, men ändå är det du som är ansvarig. Jag undrar hur många som är medvetna om detta?
 
andersmc skrev:
Så här står det på Boverkets hemsida (Byggherre och ägare)
"Byggherrens ansvar

Byggherre kallas enligt lagen den som för egen räkning utför eller låter utföra byggnads- rivnings- eller markarbeten. Byggherren ska se till att arbetena utförs enligt lag och enligt de föreskrifter och beslut som har meddelats med stöd av lagen. Exempel på sådana beslut är beslut om kontrollplan, beslut om förbud att fortsätta byggnadsarbeten och beslut om bygglov."

Det är alltså den som låter bygga huset, alltså den den blivande husägaren, som är ansvarig för att lagar och förordningar följs. Du kan alltså lyfta telefonluren, beställa ett hus av av en husförsäljare och inte besöka byggplatsen en enda gång, men ändå är det du som är ansvarig. Jag undrar hur många som är medvetna om detta?
Vilket i praktiken skulle innebära att ingen någonsin vågar bygga hus som privatperson. Jobbar man inte med sådant så är det ju omöjligt att känna till alla regler, och dessutom att se till att de efterlevs !

Mao så kan det inte funka i praktiken !!!

Om jag som byggherre lejer in ett företag för att utföra ett jobb så bör jag i rimlighetens namn också kunna kräva att dom följer föreskrifterna. Och om jag som ansvarig då drabbas av böter eller liknande bör detta kunna skrivas över på dom eftersom dom skall utföra ett jobb enligt gällande bestämmelser. Möjligen kan detta innebära att byggherren måste skriva in detta i ev kontrakt ?

Samt förstås att svartjobb kan bli vanskliga ?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.