D
På väg att köpa solceller och överväger batteri men lite besviket konstaterar jag att det verkar som att det inte funkar som jag hade hoppats.

Jag hade ju önskat en batterilösning som kan styras på timpriset, både vinter och sommar men jag har inte hittat stöd för detta är jag fel ute, hoppas, eller är detta inte tillgängligt?
 
Vilket timpris avser du? Timpris för ström du säljer eller för ström du köper?
Vad säger säljarna av anläggningarna du sneglar på om dina frågor om det?

Vad menar du med "batterilösning som kan styras på timpriset, både vinter och sommar"? Vad vill du kunna göra?
 
Redigerat:
Om du vill ladda ett batteri när timpriset är lågt och använda den lagrade elen när priset är högt så är det nog FerroAmp som gäller just nu. Min GoodWe har lite enkla scheman för laddning/urladdning, men utan koppling till NordSpot blir det inte en dynamisk funktion.
 
D
A Arnodt skrev:
Vilket timpris avser du? Timpris för ström du säljer eller för ström du köper?
Vad säger säljarna av anläggningarna du sneglar på om dina frågor om det?

Vad menar du med "batterilösning som kan styras på timpriset, både vinter och sommar"? Vad vill du kunna göra?
De enklaste scenarion är ju att sälja egen produktion om priset är förhållandevis högt och lagra vid tvärtom. På vintern att ladda batteriet när det är lågt och tömma vid dygnshögsta.
 
På ström man köper är det alltid utöver själva spotpriset, energiskatt ca 0,35 kr/kWh och elnätsavgift ca 0,25 kr/kWh och moms, dvs totalt 0,75 kr/kWh inkl. moms. Du har förlust ca 10 % för strömladdning av lagringsbattriet och urladdningen. När du säljer får du endast spottpris. Utöver det slitet du på lagringsbatteriet ju mer du laddar och laddar ur det och det är också en kostnad när du ska byta ut det om ca 10 år. Har du då laddat och laddat ur säg 100000 kWh, och lagringsbatteriet kostade 100000 kr, då är batterikostnaden per kWh 1 kr. Man tjänar kanske inget på det du tänker göra?
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.