Jag en principiell fråga om utrustning som nämns i objektbeskrivningen, typ diskmaskin, tvättmaskin, spis, mm. Bör den fungera vid inflyttning?

I princip har du förstås undersökningsplikt som köpare men det är inte alltid så lätt att undersöka om sån här utrustning funkar på rimlig tid. I mitt fall tog det tre veckor att inse varför diskmaskinen diskar så dåligt - den värmer inte vattnet. I övrigt "funkar" den. Pss kanske en kyl är kall men håller 12 grader istf 6, osv, osv.

Sånt här vet den som bott i huset förstås om. Har denne ingen som helst skyldighet att berätta att maskinen faktiskt inte funkar? Är det helt OK att sälja saker man vet är trasiga bara för att köparen har undersökningsplikt? Skavanker beroende på ålder får man väl acceptera men att nåt inte funkar?

I praktiken spelar det här ingen roll eftersom en diskmaskin inte är så mycket värd efter några år men det är rätt irriterande.
 
Man måste ta hänsyn till maskinens ålder. En ny diskmaskin eller spis som inte fungerar är inget man kan räkna med.
Om de istället har mer än 6-7 år på nacken så får man kanske ta hänsyn till att livslängden är begränsad.

Dock skall säljaren upplysa om felet funnits och varit känt innan försäljningen, men det kan bli svårt att bevisa.......
 
Principiellt tycker jag att du har rätt i att säljaren borde ha informerat. Visste han om det kan man undra? Om det är så att en diskmaskin som är trasig är ditt största bekymmer efter en bostadsaffär tycker jag att du skall skratta dig lycklig. Du kan säkert köpa en ny för under 5.000 kr.

Jag tror inte säljaren har upplysningsplikt om det inte är av stor vikt.
 
Jag tror att sådana småsaker får man stå ut med, det skulle ev också vara svårt att hävda att problemet uppstått innan man flyttade in, det SKULLE ju kunna vara så att det uppkommit efteråt.

Däremot tycker jag att du pekar på ett stort problem med undersökningsplikten, vem 17 har tid/möjlighet att undersöka sugförmågan i köksfläkten och om torkskåpet blir varmt och sånt? I Stockholm där husaffärerna är över på en kafferast har jag mycket svårt att se att nån nånsin hinner kolla upp sånt. Man får vara tacksam om man får besvära mäklare och säljare med en besiktning. :(
 
Man får nog helt enkelt utgå från att ett och annat inte fungerar när man köper ett hus. Dels så kan ju en hel del saker gå sönder från det att huset besiktas tills det man tillträder, ibland utan att säljaren i sin flyttstress ens märker det. Dels så skulle minutiösa besiktningar ta flera dagar i anspråk och förmodligen kosta mycket mer än de smakar.

Jag tycker man skall koncentrera sig på sådant som man omedelbart behöver, och som är dyrt att byta, typ varmvattenberedare, värmepump, panna etc. Är det sedan en köksfläkt eller en torktumlare som inte lirar korrekt så får man trösta sig med att den lika gärna kunde gått sönder en vecka efter att man tillträtt. Det är bara att köpa nytt och acceptera faktum.
 
Håller med men principiellt menar jag att det är en omöjlig ekvation med undersökningsplikten i förhållande till tiden man har på sig. Sitter här med en beskrivning av undersökningsplikten och just vitvaror nämns som sådant som köparen ska kolla. Självklart skulle man inte häva köpet eller förhandla om priset på grund av en skruttig spis men om samtliga vitvaror hypotetiskt sett skulle vara paj så blir det ändå en ganska stor utgift som man kanske inte planerat för så på en gång.
 
När jag köpte mitt hus var frysen trasig. Jag påpekade detta för säljaren och han stod för reparation trots att frysen säkert var 15 år gammal...

Prova - ibland har man tur :)

/V
 
Du har rätt i att undersökningsplikten är alldeles för omfattande för att man skall kunna göra en undersökning som 100% täcker allt. Mäklarna brukar ibland framhålla den danska modellen där säljaren gör en besiktning som är juridiskt bindande, för att det sedan skall gå snabbare att sälja huset.

Som köpare kan man också ställa en del frågor till säljaren, som man bör kunna få svar på. T.ex. om vitvarorna fungerar, om det förekommer golvknarr, om det finns störande oljud från närliggande verksamheter etc. Kanske skall man också be säljaren berätta om vad som inte är bra med huset. Jag vet att det kan bli jobbigt att bevisa allt juridiskt sedan, men man får i alla fall en feeling för vad säljaren anser, och hur ärlig denne är.
 
Jo jag håller med om att man får räkna med att saker går sönder och att man måste ta hänsyn till hur gammalt nåt är. Kostnaden är ju heller inte stor jämfört med kostnaden för huset. Jag kommer inte heller att riva upp himmel och jord för det här. Jag kommer helt enkelt att kontakta säljaren och påpeka att maskinen var trasig. Om säljaren är juste ställer han kanske upp med en femhundring - det skulle jag ha gjort.

Jag var mer ute efter principen - kan man utan vidare sälja nåt som är trasigt och "komma undan" eftersom köparen har (obegränsad?) undersökningsplikt?

/E
 
Hemmakatten
Jag har bestämt för mig att man har rätt att anta och förutsätta att alla maskiner som finns i huset fungerar och skall fungera på tillträdesdagen.
 
Alla maskiner och övrig installationer skall fungera då man flyttar in. Om du märker att så inte är fallet så skall du ta upp detta med säljaren. Även om det gått 3 veckor innan du fattade att det var fel på diskmaskinen.

Stå på dig!
 
Jag skulle anta att det är klart att säljaren visste om maskinens status men inte berättade det. Sånt förekommer alltför ofta.

Lite OT:
Själv har jag inte drabbats väsentligt av det, förutom att säljaren var "schysst" och lämnade satellitmottagaren eftersom han inte behövde den. Satellitmottagaren visade sig vara trasig när vi flyttade in. Nu finns det ju inget att göra åt det, då mottagaren inte ens normalt ingår i köpet, men fult är det ändå. Särskilt då "det enda" han ville ha i gengäld var den fast monterade lysrörsarmaturen från taket i köket (?). (En standard 2x18w lysrörsarmatur för 195:- :confused: )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.