Davidbagare Davidbagare skrev:
Som tidigare skrivits. Läs varje tillägstavla separat mot huvudskylten. Man ska alltså förstå den textade skylten även om den med ”Avgift 07-21” inte fanns. Och då är den ganska svårtolkad, eller rent ut sagt fel.
Fast samtidigt är väl ingångsskyltarna en hänvisning till att avgift gäller enligt xxxx. sen är amn själv ålagda att kontrollera vidare exakta regler kostnader etc vid mätaren eller i appen. (Så förklarade de på ett parkeringsbolags sida jag var inne på).
Mao intentionen av denna (Vilket jag håller med om rätt tveksamma skyltning), är då. Man blir upplyst att vardagar är det avgift 07-21, övrig tid vardagar gratis. Helger blir enligt tilläggstavlan 2 alltid avgift men med max 3h debitering för hela helgen. Tilläggstavlorna skall läsas var för sig. nedan är från Transportstyrelsen, så vi får utgå ifrån att det gäller över allt annat vi hittar, undantaget i ren lagtext.

Det innebär då att Skylten säger, om jag kommer dit säger att det är en Parkering, Tilläggs skylten säger att jag behöver betala för de första 3 timmarna jag står där, oavsett vilken tid på dygnet jag kommer.

Om Texten är mindre än 30mm på versalen så har TS en chans..

Illustration av parkeringsskyltar med tilläggstavlor som visar "2 tim" och "Avgift 8-18" med förklarande text om parkeringsregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EddieHansson och 2 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
då får det inte vara mindre så det blir min mått 3cm.
3,00 cm menar du väl. :crysmile:
 
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
3,00 cm menar du väl. :crysmile:
Det skulle vara roligt om P-bolaget skulle driva det vidare (att 25mm uppfyller kravet på minst 0,03m)
Skulle de vinna, kan vi alla börja betala en halv timme senare och sluta betala en halv timme tidigare.
Dessutom räcker det att betala 21,5kr/timme ifall taxan säger att det kostar 22kr/timme. Det kommer att bli massor med roliga överklaganden :)

Avrundningsregler gäller på ditt matteprov, men inte överallt i samhället. Själv skulle jag tro att en domare kollar vilken noggrannhet man rimligtvis kan förvänta sig, och skriver man för hand, gäller något annat än när man bara behöver välja en siffra för textstorlek i ett ritprogram
 
  • Gilla
  • Haha
EddieHansson och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Avrundningsregler gäller på ditt matteprov,
Jag tror du menar på @useless matteprov :crysmile:
 
Alfredo Alfredo skrev:
[bild]
Så jag slipper betala om jag inte har en telefon?
Jag får inte betala med min surfplatta?
 
M mojjen skrev:
Det innebär då att Skylten säger, om jag kommer dit säger att det är en Parkering, Tilläggs skylten säger att jag behöver betala för de första 3 timmarna jag står där, oavsett vilken tid på dygnet jag kommer.
Fast det får inte vara avgift utan att T6 Avgift används i den tilläggstavlan. T22 Text får endast användas om det inte finns andra tavlor som har samma funktion... Och det finns tilläggstavlor för avgift och tidsangivelse.
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Det är standard 1A för parkeringsbolag. De envisas med att vilja ha betalt hur fel de än har. Jag har bråkat med de några gånger och de ger aldrig upp vid första försöket. De ger sig längre fram om det är troligt att de är ute och cyklar och de märker att du inte kommer ge dig. De vet att många ger upp efter ett brev och lever gott på det.
Exakt så är det.
Det är ju deras kärnverksamhet.
Att ett parkeringsbolag inte göra allt för att försöka få kunderna att betala skulle vara som att IKEA inte skulle försöka sälja möbler, MAX inte försöka sälja hamburgare, att en bank inte försöker sälja bolån.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
3,00 cm menar du väl. :crysmile:
Absolut
 
Klaugust Klaugust skrev:
Hej!

För ett par månader sedan parkerade jag bilen och hade fått en kontrollavgift för att jag inte köpt biljett när jag kom tillbaka. Jag parkerade på en söndag, mellan cirka 14.00 och 15.30 och skylten såg ut på följande vis:
[bild]
Hade jag läst hela skylten hade jag förmodligen gått och betalat i automaten och muttrat över den otydliga skyltningen, men jag kollade av skyltarna som hastigast och missade den mellersta tilläggstavlan som menar på att man ska betala även på helgen, även om de är snälla nog att då ha en maxtaxa.

Jag missade tilläggstavlan eftersom den första tilläggstavlan endast menar på att det är avgiftsbelagd parkering vardagar utom dag före sön- eller helgdag 07-21 (tider inom parentes i vitt och rött saknas) och för att jag, av slentrian, antog att den finstilta tilläggstavlan innehöll kontaktuppgifter till parkeringsbolaget (vid kontroll på plats en månad senare fanns kontaktuppgifter till parkeringsbolaget på en tilläggstavla till en områdesskylt vid infarten, därmed inte sagt att det tvunget fanns det vid parkeringstillfället för det saknas på Google Streetview, som togs tre månader innan parkeringstillfället).

Parkeringsservicebolaget (som sköter kundtjänst och fakturering) nekade min invändning och då finns valet att processa eller inte, tror ni att det hade gått att vinna i tingsrätten?

För information så lämnade jag faktiskt in en stämningsansökan men eftersom jag har ganska dålig koll på detta vände jag mig mot parkeringservicebolaget (som jag haft kontakten mot och de som avslog min invändan) och inte mot parkeringens huvudman och fick därmed återkalla stämningen och får väl helt enkelt se det som lärpengar. Men för mig handlar det framförallt om principer, jag anser att skyltningen är bedräglig och man kan nästan tro att den är konstruerad för att fler ska begå samma misstag som jag gjorde för att få in fler kontrollavgifter. Hade bara siffror inom parentes funnits i vitt och rött på första tilläggstavlan hade allt varit frid och fröjd för mig.
Klaugust Klaugust skrev:
Hej!

För ett par månader sedan parkerade jag bilen och hade fått en kontrollavgift för att jag inte köpt biljett när jag kom tillbaka. Jag parkerade på en söndag, mellan cirka 14.00 och 15.30 och skylten såg ut på följande vis:
[bild]
Hade jag läst hela skylten hade jag förmodligen gått och betalat i automaten och muttrat över den otydliga skyltningen, men jag kollade av skyltarna som hastigast och missade den mellersta tilläggstavlan som menar på att man ska betala även på helgen, även om de är snälla nog att då ha en maxtaxa.

Jag missade tilläggstavlan eftersom den första tilläggstavlan endast menar på att det är avgiftsbelagd parkering vardagar utom dag före sön- eller helgdag 07-21 (tider inom parentes i vitt och rött saknas) och för att jag, av slentrian, antog att den finstilta tilläggstavlan innehöll kontaktuppgifter till parkeringsbolaget (vid kontroll på plats en månad senare fanns kontaktuppgifter till parkeringsbolaget på en tilläggstavla till en områdesskylt vid infarten, därmed inte sagt att det tvunget fanns det vid parkeringstillfället för det saknas på Google Streetview, som togs tre månader innan parkeringstillfället).

Parkeringsservicebolaget (som sköter kundtjänst och fakturering) nekade min invändning och då finns valet att processa eller inte, tror ni att det hade gått att vinna i tingsrätten?

För information så lämnade jag faktiskt in en stämningsansökan men eftersom jag har ganska dålig koll på detta vände jag mig mot parkeringservicebolaget (som jag haft kontakten mot och de som avslog min invändan) och inte mot parkeringens huvudman och fick därmed återkalla stämningen och får väl helt enkelt se det som lärpengar. Men för mig handlar det framförallt om principer, jag anser att skyltningen är bedräglig och man kan nästan tro att den är konstruerad för att fler ska begå samma misstag som jag gjorde för att få in fler kontrollavgifter. Hade bara siffror inom parentes funnits i vitt och rött på första tilläggstavlan hade allt varit frid och fröjd för mig.
Jag menar att den enda skylten som säger att det är en avgift är tilläggsskylt 1 som säger att det är avgift vardagar 07-21, övriga dagar och tider fri parkering
Tilläggsskylt 2 som också den hänvisar till huvudskylten där det inte står något om avgift så har svårt att förstå att det ska vara en OK skyltning
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.