Hej

Jag har köpt en tegelkåk från 1953 i 2 plan 100 kvm per plan. Huset har ingen källare och är byggt med grundsulor med mellangjutet betonggolv. Konstruktionen över betonggolvet är varierande och jag vill riva ut allt och lägga ett nytt golv över det gamla betonggolvet.

Har tänkt att gjuta ett nytt lager betong över det gamla med ngn form av fuktspärr emellan. Passar samtidigt på att lägga in golvvärme i kombination med bergvärme. Villket är det bästa sättet att göra detta på? Är det rätt / fel att lägga in en fuktspärr mellan betiongskikten. Vilka material bör jag använda? Är detta en bra konstruktion som håller markfukten ute ur huset?

Mycket tacksam för svar.
 
Det normala är väl att bila bort det gamla golvet, isolera och gjuta ett nytt golv. Om du inte har så gott om takhöjd att du helt enkelt kan bygga uppåt.
Kolla källarprojekt-avdelningen här på forumet, där finns massor med information.

Fuktspärr mitt i betongen tycker jag verkar konstigt.
 
Hej, ja bila bort det gamla golvet (en del i trä annat i kakel, och en del matta på trä = fukt) har jag tänkt göra och när jag skriver fuktspärr menar jag nog isolering :)

Vilken typ av isolering skall man lägga och läggs den mellan det gamla betongskiktet och det nya, eller gjuter man och sedan lägger isoleringen ovanpå? Vad med att lägga in golvvärme i denna konstruktion, är det bra idé eller eldar man då för kråkorna?
 
Tack Pinebar, ser lovande ut..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.