• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A
ErikCarlsson ErikCarlsson skrev:
[länk]

Nått i den stilen hade jag köpt. Och beroende på omkrets, en lång nog så du kanslinga den runt hela och gnom sig själv så det nyper ordentligt.

Eller om det är solida bumlingar typ rullstenar så kan man borra och sätta expander och gänga på en ögla.
Smart! Stort tack! :) Då måste man ha en sån här också va? https://www.swedol.se/rundslings-ko...8&indexName=production_swedol_sek_sv_products

Sen en bandstropp på 4ton till det?
 
MrZero skrev:
Smart! Stort tack! :) Då måste man ha en sån här också va? [länk]

Sen en bandstropp på 4ton till det?
Egentligen inte för du får en ögla du kan fästa kroken i.

Enligt bild så är stora öppningen runt stenen och den linna blir som en ögla du krokar tag i med vajerspelet

//Erik Svart löst slingband formad som en ögla på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
ErikCarlsson ErikCarlsson skrev:
Egentligen inte för du får en ögla du kan fästa kroken i.

Enligt bild så är stora öppningen runt stenen och den linna blir som en ögla du krokar tag i med vajerspelet

//Erik[bild]
Ok nu hänger jag med, tack! Blir till att prova så. Besök på Swedol imorgon. :)
 
A
useless useless skrev:
Eller ett sånt här så kan man anpassa efter stenen:
[länk]
Oj den klarar mer kg än jag trodde. Hade varit smidigt och billigt men tror några stenar är lite för stora tyvärr. Men har redan såna så ska testa på några mindre redan imorgon. :)
 
MrZero skrev:
Oj den klarar mer kg än jag trodde. Hade varit smidigt och billigt men tror några stenar är lite för stora tyvärr. Men har redan såna så ska testa på några mindre redan imorgon. :)
Jag tänkte mest att spännbandet kunde användas att linda runt stenen så du har nåt att fästa spakblocket i. Spännband är dåliga att dra saker längre sträckor med.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Jag tänkte mest att spännbandet kunde användas att linda runt stenen så du har nåt att fästa spakblocket i. Spännband är dåliga att dra saker längre sträckor med.
Ok nu hänger jag med, smart! :)
 
Tänk också på att det är mycket lättare att släpa/vrida/välta ett stort stenblock än att lyfta det. Många gånger räcker ett spett, lite småskravel och rätt teknik. Om blocket inte vill upp ur gropen, kan det därför vara lättare att dra ”snett” så att blocket vrider ur sitt läge.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Tänk också på att det är mycket lättare att släpa/vrida/välta ett stort stenblock än att lyfta det. Många gånger räcker ett spett, lite småskravel och rätt teknik. Om blocket inte vill upp ur gropen, kan det därför vara lättare att dra ”snett” så att blocket vrider ur sitt läge.
Stort tack för tips! :)
 
Man brukar ha en kätting att lägga runt stenen. Det finns en speciell "knut" för ändamålet och den fungerar bäst på kortlänkiga kedjor.

Jag tror du behöver en kraftigare talja än den där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.