Är nu klar med pool och trädäck och det är dags att åtgärda den sönderkörda gräsmattan.
Har dock dålig koll på hur man gör detta bäst och hade behövt lite tips och råd.

Efter att maskinerna hade kört runt så lämnade de stora hjulspår då de sjönk ner ordentligt i marken. Dessa har jag suddat bort genom att köra runt med jordfräs. Det är inte jämt och platt men betydligt bättre än tidigare. Det behöver planas ut mer och gropar behöver fyllas igen. Marken består av lerjord med vanlig jord på toppen.
På en del av gräsmattan har gräset kommit tillbaka.

Hur ska jag göra för att plana ut till en platt och fin gräsmatta? Jag har tänkt mig något i stil med denna arbetsordning.

1. Rensa bort ogräs och klippa gräset (som har kommit tillbaka på vissa ställen).
2. Köra en vända till med jordfräsen. Eller det kanske inte behövs på de partier som gräset har kommit tillbaka?
3. Lägga ut ett tunt lager ny jord. Bör jag använda harpad jord eller dressjord?
4. Dra runt en pall eller motsvarande för att jämna ut nivåskillnader och håligheter.
5 . Så nytt gräs. Vilket gräs?

Hur hade ni experter gjort? :) Hur bör jag tänka?


Ojämn gräsmatta med skador efter tung maskinkörning nära trädäck och byggnad, i behov av jämnas ut och sås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn gräsmatta med sporadiska grönområden, jordupptag och synligt trädäck i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn gräsmatta med hjulspår och jordhögar som behöver utjämning och sådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På med gräsmattejord och rulla ut gräs, vänta på frön är svintrist.
Nybyggd träterrass vid ett hem i väntan på gräsmattejord intill en bar markyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träterrass som gränsar till en välrullad gräsmatta med en vattenslang på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser bekvämt ut men här blir det att så :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.