Hej!

Jag behöver er hjälp! Min panna är inställd på 20 grader och nu den är igång, men i huset är nu 26 grader och ute är runt 10 på natten. Vet någon vilket problem jag har och hur man kan åtgärda problemet.

Med vänliga hälsningar
Benjamin
 
  • Display på en värmepanna som visar "HUSVÄRME FRÅN UTETEMP 10°C" med grönt och silverfärgat skal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat visar rumstemperatur på 24,7°C och inställd temperatur på 19°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepannans display visar utetemperatur 10°C och hetgastemperatur 89°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En värmepannas termostat inställd på 20 grader med synliga anslutningsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för värmekälla? Vad har du för framledningstemperatur? Är elementen varma, eller värms rummen av solen?
Pannan säger ju "Husvärme från", så värmen borde komma någon annan stans ifrån?
 
Har värmepumpen en s.k. växelventil? Ibland blir det fel på dessa och de ställer inte om mellan värme och varmvatten som de ska. Då kanske systemet tror den gör varmvatten men värmen går istället ut i husets värmesystem.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
T
Det ser ut som en gammal ecoel + ecoair.
Kolla så att shunten som sitter på toppen av pannan är stängd.

Är den helt stäng så är det troligtvis solen som värmer upp huset ;)

Vi har 25grader inne nu när solen värmer :sweat:
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Skadade och brända kablar i ett öppet eluttag som kan indikera elektriska problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Har värmepumpen en s.k. växelventil? Ibland blir det fel på dessa och de ställer inte om mellan värme och varmvatten som de ska. Då kanske systemet tror den gör varmvatten men värmen går istället ut i husets värmesystem.

Jag vet inte riktig och är inte kunnig, men kan det vara att en fas är kass. På övanvåningen är elementer jättevarma och det står att det är i huset 26 grader och i källare är de kalla. Kan det vara att en mindre fas påverkar hela systemet?
 
Oj det där ser inte alls bra ut. En elektriker behöver titta på det så snart det går. Kan bli kabelbrand när effektuttaget är stort. Är styrsystemet kopplat på den fas som är dålig kan det säkert ge problem med underspänning och liknande men är osäker på om just det kan orsaka att det är så varmt i huset.
 
BenjoD BenjoD skrev:
[bild]


Jag vet inte riktig och är inte kunnig, men kan det vara att en fas är kass. På övanvåningen är elementer jättevarma och det står att det är i huset 26 grader och i källare är de kalla. Kan det vara att en mindre fas påverkar hela systemet?
Bilden visar en kontaktor, en elektriskt styrd strömbrytare. Den är kass och har troligen hängt sig i påslaget läge med inte fullt god kontakt vilket syns på spåren efter varmgång, speciellt på terminal T2. Jag gissar att den styr en elpatron vilken kanske står på kontinuerligt och värmer på grund av felet i kontaktorn. Den behöver bytas ut samt även de svarta trådarna som går ut undertill. Om du stänger av strömmen kan du prova att trycka på den bruna knappen mitt på kontaktorn för att se om den rör sig fritt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Bilden visar en kontaktor, en elektriskt styrd strömbrytare. Den är kass och har troligen hängt sig i påslaget läge med inte fullt god kontakt vilket syns på spåren efter varmgång, speciellt på terminal T2. Jag gissar att den styr en elpatron vilken kanske står på kontinuerligt och värmer på grund av felet i kontaktorn. Den behöver bytas ut samt även de svarta trådarna som går ut undertill. Om du stänger av strömmen kan du prova att trycka på den bruna knappen mitt på kontaktorn för att se om den rör sig fritt.

Hej!

Tack för info, men var kan jag köpa likadant, eller den som kan ersätta denna kontaktor?

Med vänliga hälsningar
 
Jag tror faktiskt att du ska lämna över det till en installatör. Det är svårt att gissa vad det är för typ av kontaktor som vad den ska tåla och vad den har för spänning till magnetspolen m.m. Dessutom en som får plats i lådan. Idag är det nog enklare att byta lådan till en liten normkapsling då kontaktorer för DIN-skena är vanligast.

Kontaktorer finns i nätshopparna, t.ex. elbutik.se.
 
Logad Logad skrev:
Jag tror faktiskt att du ska lämna över det till en installatör. Det är svårt att gissa vad det är för typ av kontaktor som vad den ska tåla och vad den har för spänning till magnetspolen m.m. Dessutom en som får plats i lådan. Idag är det nog enklare att byta lådan till en liten normkapsling då kontaktorer för DIN-skena är vanligast.

Kontaktorer finns i nätshopparna, t.ex. elbutik.se.
Okej, tack så mycket för hjälp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.