Hej, jag har några frågor jag inte lyckas hitta svar på inför köksrenoveringen.

Lite kort om mitt problem.
* Häll med fläkt i köksö.
* imkanal ner i betongplatta, upp under köksskåp bakom sockel, sedan ut ur fasad.
* rektangulära 22x9 kanaler under kökskåp

Här förklarar jag hur jag tänkt dra kanalen : https://www.byggahus.se/forum/threa...ll-koeksflaekt-i-koeksoe.452328/#post-4745116

Alla anslutningar till hällen är av plast, detta har jag läst av någon att det är okej i upp till 70cm(Detta saknar jag källa på). Spiro-röret kommer isoleras med minst 3cm betong i plattan.
Första funderingen är där kanalen går upp under köksskåpen. Det är ju inom samma brandcell så jag klarar mig utan isolering där som jag förstått det. Men dessa kanaler måste vara av metall? Eller är det okej att använda plast här också?

Jag har hittat metallkanaler i samma dimension, men inte 90 graders adaptrar som denna, finns såna?
 
Det är två områden av krav som du behöver uppfylla. Brandskydd, och rengöring.
När det gäller brandskydd, så verkar det finnas lite olika åsikter om vad ”utanför köket” betyder. Jag har blivit informerad av lokala sotaren, att branskyddskravet gäller så fort kanalen går in i ett oåtkomligt utrymme, ex en inkapslad kanal uppe vid innertaket.

Rengöring. Det får bara finnas en krök på kanalen mellan åtkomliga renspunkter. Har du fler krökar, så måste det finnas rensluckor. Av samma skäl ställs det mekaniska krav på kanalen, det skall gå att rensa med motordrivna borstar. Har man ex. flexkanaler av aluminiumslang så går rensapparaten rakt igenom väggen på kanalen. Finns tydligen godkänd stålslang.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är två områden av krav som du behöver uppfylla. Brandskydd, och rengöring.
När det gäller brandskydd, så verkar det finnas lite olika åsikter om vad ”utanför köket” betyder. Jag har blivit informerad av lokala sotaren, att branskyddskravet gäller så fort kanalen går in i ett oåtkomligt utrymme, ex en inkapslad kanal uppe vid innertaket.

Rengöring. Det får bara finnas en krök på kanalen mellan åtkomliga renspunkter. Har du fler krökar, så måste det finnas rensluckor. Av samma skäl ställs det mekaniska krav på kanalen, det skall gå att rensa med motordrivna borstar. Har man ex. flexkanaler av aluminiumslang så går rensapparaten rakt igenom väggen på kanalen. Finns tydligen godkänd stålslang.
tack för svar. Lite konstigt att brandskyddskravet skulle gälla så fort den går igenom? Hade jag haft hällen på andra sidan utan igenomföringen men samma kanal efter så hade det ju inte behövts. Men det kan säkert vara något sånt konstigt.. Skulle vara lite kört för mig dock att isolera den biten när det redan är för lite plats under köksskåpen på höjden.

Angående rengöringen så tänkte jag ju använda dubbla 45 grader i vardera ände av röret. Sedan en inspektionslucka på en sida mellan böjarna, på det horisontella röret. Inga flexslangar och det borde vara åtkomligt överallt då, jag får dubbelkolla innan det gjuts in

Angående
 
Ännu en sak jag inte riktigt förstår är om de oislerade inom samma brandcell måste ha "Brandskyddsavstånd 30 mm". Det är väl omöjligt för alla hällar med nedåtgående kanal först? Även min nuvarande köksfläkt har ju en flexslang som ligger vilar mot väggen bakom..
 
Flexslangen från fläkten skall gå åtkomlig. Vi fick nedslag från sotaren i vårt gamla kök. 70 tals med kryddhylla. Strax efter vi flyttade in -98, krävde sotaren att kryddhyllan måste kunna slitas bort med milt våld (den var skruvad, inte godkänt) och flexslangen måste ha slangklämmor med små spakar istället för skruv.
OM det brinner i fläkten skall man kunna slita bort slangen utan verktyg, för att hindra branden att sprida sig i kanalen.

Hur realistiskt det sedan är att faktiskt göra en sådan insats vid brand, kan nog diskuteras.
Det är tydligen inte godkänt med mjuka böjar, istället för lucka. De skall kunna skicka in en styv roterande stång med rensborste i kanalen.
Nu är det en del år sedan detta var aktuellt för mig, kan ha ändrats.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
BirgitS
Det bästa är nog att du kontaktar sotaren där du bor och får reda på vilka krav som gäller för att du ska kunna få det godkänt.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.