Jag har försökt hitta svar på min fråga i forumet...men inte hittat något så jag provar att ställa den själv...

Vi flyttar in i vårt nybyggda hus i november och känner att det skulle vara rätt skönt att ha en färdig gräsmatta då, främst för att vi har två små barn...

Är det att rekommendera att kanske anlägga/rulla gräsmattan i tex september?

Finns det några direkt nackdelar med att anlägga gräsmatta under hösten mot våren?
 
Höst och vår är väl bästa tiden för att så gräsmatta, då är jorden fuktigare o torkar inte upp under dagen som på sommaren då det kan blir väldigt torrt på dagarna.
Vi såddde i slutet på augusti förra året och vattnade nästan inget alls (då vi inte var hemma alls under hela september-oktober) och har en jättefin och grön tjock gräsmatta nu.
Vet inget om gräs på rulle.
 
Det som kan vara en nackdel är hurpass nyplanerad trädgården är. Den brukar nämligen röra lite på sig första tiden efter att man ha planerat ut den så risken är att ni får fylla igen lite gropar sommaren efter. Det är inte något större problem utan man väntar tills gräset växer bra och sen lägger man på några cm jord i gropen och låter gräset växa igenom. Vid behov upprepar man behandlingen.
 
snor tråden lite här sorry,
vi sådde i våras,hittills har det bara kommit upp fläckvis,kan man vänta till hösten och se om resten av gräset gror eller kan fröna typ torka bort ?
 
Vi sådde i början av oktober, precis så att gräset hann börja komma upp innan snön (bor i norra Sverige). Behövde aldrig vattna pga dagg på nätterna. Gräsmattan ser riktigt bra ut nu.
 
Jg tror inte fröna kommer torka bort, men fyll på lite i höst igen och se hur det ser ut till våren.
 
våra grannar rullade ut i november 05 och det ser jättebra ut..
 
Fördelen ,med att anlägga på hösten är att gräsmattan (den blivande) får lugn och ro att växa sig stadig innan man beträder den. Så har ni planer på att sätta lite träd och buskar så gör det innan ni sår.

lycka till från en som också ska anlägga gräs i höst :)
 
Hösten hör till en av de perioderna som är bra att anlägga gräsmatta. Blir naturligt mycket fukt och värme för att det ska gro bra.

Se till att täcka över fröna med ett tunt lager jord. Dels för att de behåller fukten/värmen bättre och dels för att fåglarna är snabb på att äta upp fröna annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.