Ljus varmgrå fasad

Har byggt ett nytt enplanshus + garage som vi snart ska börja måla. Vi är ute efter en ljusgrå VARM kulört som inte drar åt blått/lila. Är det någon som har tips på fina varma ljusgråa kulörer/greiga fasadfärger till vår träfasad? Har ni själva målat ert hus i liknande kulört och kan dela med er av ncs-kod och bilder?

Se bifogade bilder på hur vi vill ha färgen.

Vi har provmålat s 2002-y och s 1502-y vilka båda drog åt blått tyvärr. Har även provat s 2005-y20r (blek sand) som blev grön/brun.
 
  • Kollage av fyra hus med varm ljusgrå fasad, vita detaljer och olika texturer och nyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Crille08
  • Laddar…
Jag kan inte hjälpa dig med ncskod men tillsammans med arkitekten letade vi länge efter rätt grå nyans med samma tanke som TS dvs utan inslag av blå/lila. Det blev sedan mycket bra - men färgen blektes väldigt snabbt på putsfasaden (samma blekning på norrsidan). Jag vet inte om träfasad bleks på samma sätt. Mitt hus är nu 16 år och numera mycket ljust grått.

Jag har ingen anledning måla om det ännu eftersom färgen är jämn och oskadad - men avsikten var dock från början ett betydligt gråare hus.

Med detta: tänk också på färghållbarheten. .
 
Vi hade ungefär samma kravställning och landade i Skodde från Jotun, Sen använde vi ett annat färgfabrikat men det gick att bryta till den, tror att det var NCS S2803-G99Y. Vi har aldrig upplevt den blå, målade förra sommaren
Hörn av ett hus med träfasad målad i den ljusgråa nyansen Skodde från Jotun, med ett vitt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
L Lovisa Widen skrev:
Vi har provmålat s 2002-y och s 1502-y vilka båda drog åt blått tyvärr. Har även provat s 2005-y20r (blek sand) som blev grön/brun.
När man provmålar är det viktigt att veta att färgen runt det man målar påverkar hur ögat uppfattar det nymålade. Normalt brukar inte xx02-y uppfattas som blåaktig men om det nu verkligen är så får man ha i mer gult som xx03-y (som BjörnEngs färg) eller xx04-y.

L Lovisa Widen skrev:
Har ni själva målat ert hus i liknande kulört och kan dela med er av ncs-kod och bilder?
Tänk på att det inte går att veta hur färgen ser ut i verkligheten utifrån en bild på en webbsida, både kamera och bildskärm påverkar hur det ser ut.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
NCS S2005-Y20R. Har aldrig upplevt att det drar mot grönt.
 
  • Tvåvåningshus i beige nyans, NCS S2005-Y20R, med röd takpannor vid skogsbryn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fabaa och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M MH1001 skrev:
NCS S2005-Y20R. Har aldrig upplevt att det drar mot grönt.
På min bildskärm ser det lätt grönaktigt ut så det är ju ett bra exempel på att det inte går att se hur färger är i verkligheten.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
M MH1001 skrev:
NCS S2005-Y20R. Har aldrig upplevt att det drar mot grönt.
Riktigt snyggt. Vilken färgkod har du på plåt och även de vita trädetaljerna?
 
Plåten är Plannja "standard" vit. PL90 eller PL80 beroende på detalj.
Foder är i NCS S0502-Y
 
T
Är det över huvud taget möjligt att hitta en grå färg som inte drar åt något håll alls?
Det skiljer ju om det är klarblå himmel på sommaren eller på vintern, eller en mulen höstdag eller vilken tid på dygnet det är tänker jag?
 
  • Gilla
Fabaa och 1 till
  • Laddar…
Kolla Jotuns/Demidekk Pärlgrå. Kanske passar. Går lite mot grönt i visst ljus.
 
M MH1001 skrev:
Plåten är Plannja "standard" vit. PL90 eller PL80 beroende på detalj.
Foder är i NCS S0502-Y
Tack för svar. PL90 ska ju dra åt NCS S0502-Y hållet men finns ju inte till vattenavrinningsplåtarna?
Antar du har PL80 till det och PL90 till blecken?
 
A Andreas Karlsson1 skrev:
Tack för svar. PL90 ska ju dra åt NCS S0502-Y hållet men finns ju inte till vattenavrinningsplåtarna?
Antar du har PL80 till det och PL90 till blecken?
Japp
 
BirgitS BirgitS skrev:
På min bildskärm ser det lätt grönaktigt ut så det är ju ett bra exempel på att det inte går att se hur färger är i verkligheten.
Samma här på mobilen.
Tänkte först att detta är väl grön och inte grå.
 
T
Jag var ute efter samma sak när vi skulle måla vårt hus grått. Ville också ha varmt grått utan blått i.
Ekjsöhus har en grå grundfärg. Vi tyckte den var lite mörk och valde en ljusare. På bilderna nedan ser du Eksjöhus grundfärg till vänster och färgen vi valde till höger:

En hörndel av ett hus med två olika grå nyanser, Eksjöhus grundfärg till vänster och en ljusare grå till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad där vänstra delen har en mörkare grå färg och högra delen en ljusare grå ton, båda utan blåa undertoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husets gavel med Eksjöhus grundfärg till vänster och vald ljusare grå nyans till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad målad med Eksjöhus grundfärg till vänster, och ett ljusare val till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två väggpaneler målade i olika nyanser av grått, vänster mörkare och höger ljusare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.