Verkstan såg att min ena bakre fjäder var av. Jag tog offerten med mig hem, men det framgår inte vad som ska bytas. Först när jag kom hem slog det mig att man kanske "bara" kan byta fjädern och inte både dämpare+fjäder.

Bilen har rullat 13,000mil, en golf kombi. Bör jag byta även dämparna eller räcker det med fjädern? Jag tror fjädern är lika dyr som dämparen, vid mycket snabbt googlande. Vi parat alltså 2400 eller 4300 (typ) ...om jag tolkat det rätt.
 
Om bilen inte är allt för gammal och gått 13" behöver du inte byta dämpare de brukar hålla 20-25" mil om man inte dagligen åker på dåliga grusvägar.
Men fjädrar byter man alltid parvis, alltså både höger och vänster sida.
Om din verkstad bara ska byta fjäder på en sida, bör du söka upp en annan verkstad med bättre kunskap.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Och vill du byta dämpare görs det också parvis;)
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Och eftersom det är bakre dämpare "ska" det inte behövas så tidigt såvida inte det finns tecken på läckage.
Hade det varit fram hade jag bytt dämpare+fjädrar båda sidor.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Det blev byte av bara fjädrar bak. mekaniker sa att dämparna inte behövde bytas. fjädrar bak på en Golf 3700kr. Funderade på om fjädern kan ha gått av när någon backade in kraftigt i bilen på en p-plats, men det är väl långsökt att tro väl(?) ...kan själv inte notera när bilens fjäder gick av, vet bara att bilen blivit så "tung" där bak när man åker över minsta bula. .
 
Fjädrar har gått av i "alla tider". Fanns en period där det blev vanligare och var när man började med progressiva fjädrar, dvs olika tjocka i godset.
 
galento
A AndersS skrev:
Fjädrar har gått av i "alla tider". Fanns en period där det blev vanligare och var när man började med progressiva fjädrar, dvs olika tjocka i godset.
Ja vi har haft ett par BMW bilar som framfjädrar gått av och in i däcket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.