Litet utdrag ur en av alla skrivelser från min granne
Allt går att förhala hur länge som helst

Länsstyrelsen har (efter att en semestervikarie indikerat att ett det var en formsak som skulle beviljas när Länsstyrelsens semestrar var över) nekat mig förlängd tid som jag begärt för att få fram uppgifter från lantmäteri och andra myndigheter. Dessa myndigheter har p g a semestrarna inte hade möjlighet att hjälpa mig. Man har trots att man nekat mig tid inte själva tagit fram dessa handlingar. Det handlar om en daterad och numrerad akt som enligt rubriken innehåller villkor för avstyckning och fastighetsbildning då den berörda markbiten i slutet av femitotalet tillfördes den fastighet den avstyckades från 2009. Ursprungsfastigheterna är rimligen min egen och en annan grannes fastigheter. Vidare har man undandragit mig möjligheten att lösa den troligtvis mer svårundersökta frågan om det finns ett bit enskild väg (och/eller om den tagits bort från kartan på rättmätig grund) som jag är delaktig i (utanför min huvudingång) på den markbit som bygglov sökts för.
 
M Manfreds skrev:
Det hade onekligen skapat ett moment 22. Det känns som att du blandar lite hejvilt här men du har iaf förstått att förhandsbesked inte prövar frågan om avstyckning.
S Stadsarkitekten skrev:
Nej - absolut inte "t.ex. inför en avstyckning"!
Förhandsbesked är helt fel väg att medge en omfrågad avstyckning. Ett sådant beslut om förhandsbesked ska upphävas om beslutet överklagas. Rättsfall finns. Och det står i prop. 1985/86:1, s.285 även att förhandsbesked inte ska ersätta långsiktiga planbeslut: Förhandsbesked ska avgöras på rådande förhållanden, fastighetsgränser, m.m. Att avstycka och bebygga en ny tomt får inte avgöras i ett beslut om förhandsbesked. Då bör BN avvisa eller avslå ansökan. Avstyckning är nämligen en fråga för Lantmäteriet.
I praktiken är dock min erfarenhet att Lantmäteriet inte får stycka en tomt såvida det inte föreligger något skäl, t ex nybyggnation på den avstyckade delen. Kommunen bestämmer med förhandsbeskedet om tomten är lämplig för bebyggelse och lantmäteriet utför styckningen och bestämmer tomtgränser. Detta skapar ett moment-22 i det fall man skulle vilja stycka av för att UNDVIKA att tomten bebyggs. Då föreligger inget skäl (enl kommunen) och därmed kan inte Lantmäteriet stycka fastigheten.
 
J JoE1090 skrev:
I praktiken är dock min erfarenhet att Lantmäteriet inte får stycka en tomt såvida det inte föreligger något skäl, t ex nybyggnation på den avstyckade delen. Kommunen bestämmer med förhandsbeskedet om tomten är lämplig för bebyggelse och lantmäteriet utför styckningen och bestämmer tomtgränser. Detta skapar ett moment-22 i det fall man skulle vilja stycka av för att UNDVIKA att tomten bebyggs. Då föreligger inget skäl (enl kommunen) och därmed kan inte Lantmäteriet stycka fastigheten.

Det är inte ett moment 22, det är meningen med lagstiftningen. Men det finns ju inget som hindrar att söka förhandsbesked och sen avstycka och bara låta förhandsbeskedet förfalla. Det finns ingen regel som hindrar det utanför plan.
 
M Manfreds skrev:
Det är inte ett moment 22, det är meningen med lagstiftningen. Men det finns ju inget som hindrar att söka förhandsbesked och sen avstycka och bara låta förhandsbeskedet förfalla. Det finns ingen regel som hindrar det utanför plan.
I sig korrekt men tänkt avstyckning har ett hörn innanför strandskydd (vilket iofs sannolikt beviljas dispens för) vilket gör att även denna ansökan krävs med allt som det innebär. Detta i tillägg till det övriga som kommunen förväntar sig med rätta OM avsikten vore att bebygga, VA, infart, Bullermätning tomtstorlek mm. Mycket tid och pengar till spillo för att uppfylla villkoren för något som aldrig har avsetts att genomföras. Men jag vill inte kidnappa tråden med detta.
 
  • Gilla
TheBigCheese
  • Laddar…
Har grannen verkligen bygglov för allting byggt de senaste tio åren?

Om det är uppenbart att grannen bara överklagar för att bråka och inte har någon grund så kan du begära inhibition av överklagan.

Är inhibition begärt så ska Länsstyrelsen behandla ärendet snabbare. Eftersom det "missbrukas" så är det inte säkert att de gör det, men är det helt uppenbart en överklagan utan grund kan det ta beslut i ärendet snabbt i alla fall.
 
Redigerat:
Jag är lite nyfiken på hur det har gått för dig med bygglovet? Hur har ni gått vidare? Blev det något överklagande från grannen?
 
  • Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag är lite nyfiken på hur det har gått för dig med bygglovet? Hur har ni gått vidare? Blev det något överklagande från grannen?
Nä inget än. Bara överklagande men igår fick grannen avslag i Mark & miljö domstolen. Så vi gnatar vidare.
 
S SLAS72 skrev:
Hej,
Tänkte se om det finns några svar här om lite strul med bygglov.
Vi har ett klart förhandsbesked som vunnit laga kraft sedan ett år.
Nu har grannen fått något tuppjuck och hotar att överklaga bygglov.
Enligt Boverket måste kommunen ge ett bygglov om förhandsbeskedet finns och är klart. Under förutsättning att inga stora ändringar görs.
Min fråga är då, kan hon överklaga och hur långt kan hon gå?
Hennes underlag för överklagande är rena lögner och saker som inte existerar i verkligheten. Detta vet kommunen om.
Tack på förhand!
Med bevisningsbara rena lögner borde överklagandet avvisas direkt!
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Med bevisningsbara rena lögner borde överklagandet avvisas direkt!
Ja visst men ”direkt” är ett ord som betyder olika för oss alla i tid tydligen. Hos Mark & miljö är det flera månader.
 
S SLAS72 skrev:
Ja visst men ”direkt” är ett ord som betyder olika för oss alla i tid tydligen. Hos Mark & miljö är det flera månader.
Jag förstår och lider med er.
Med lögner borde det aldrig gått så långt.

Hoppas det går bra för er framöver :)
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag förstår och lider med er.
Med lögner borde det aldrig gått så långt.

Hoppas det går bra för er framöver :)
Ja ja det finns värre saker här på jorden att jaga upp sig över.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.