Hej!

Jag googlar och googlar men hittar inte något som är precis efter mina förutsättningar.

Jag vill bygga ett tak över min altan.
Tanken är antingen kanalplast eller korrugerad plast.
Ena bärlinan kan jag fästa i tegelväggen, ena kortsidan i ett takutskjut.
Dimensionen blir cirka 3500x5000 med taklutning på 5-8 grader. Det ska inte finnas väggar eller beklädnad på något sätt utan enbart ett tak med plast på. Snözon 2.

Jag tänker sätta ett stolpe till höger sett på bilden, ut mot barngrinden alltså, ungefär där paviljongen slutar. Dit är det cirka 5 meter. Utöver den vill jag inte ha någon stolpe. I värsta fall kan jag tänka mig en till stolpe i anslutning till takutskjutet.

Finns det något sätt att klara detta? Helst med konstruktionsvirke typ 45x220 eller skruva/limma ihop flera stycken. Limträ finns inte i de lokala butikerna utan då blir det frakt (hemskt dyrt, dyrare än virket).

Det är främst yttre bärlinan jag tänker på. Resten har jag koll på.

Mvh
 
  • Altan med möbler, en hängstol, paviljong och leksaker, intill vit tegelvägg och befintligt takutsprång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut, visst kan du jobba med vanligt konstruktionsvirke! Efter lite räknande kom jag fram till dubbla 45x220 (som du också nämnde) som bärlina för mitt uterum. Dessa är ihoplimmade och rejält skruvade så de beter sig som ett stycke lastmässigt. Även de vanliga längsgående reglarna är i samma dimension. Jag har för mig att mitt fria spann är 4,80 m så ganska nära ditt fall.Kan du bara fästa bärlinan i väggarna på ett rejält sätt ska du inte behöva någon stolpe alls kan jag tycka. Eller så har jag räknat helt galet :) Å andra sidan har uterummet stått upprätt i kanske 8 år vid det här laget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.