Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Men visst, svårt att bedöma allvarlighetsgraden så här "utifrån" och visst finns det en stor uppförsbacke men jag ville bara ge min åsikt att om det är allvarliga störningar så är det inte bara en styrelsefråga utan en direkt lagstadgad skyldighet för styrelsen att agera.
Nåja, den typisk svenska metoden att hantera detta lagkrav på föreningen som styrelse är väl helt enkelt att invänta en anmälan från någon medlem. Om anmälan väl inkommer så konstateras på ett styrelsemöte tre månader senare att det saknas tillräckliga underlag som stödjer att störningar i boendet sker i den omfattning som lagen kräver för en tillsägelse och ärendet läggs ned. Allt enligt lagens krav.
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Men visst, svårt att bedöma allvarlighetsgraden så här "utifrån" och visst finns det en stor uppförsbacke men jag ville bara ge min åsikt att om det är allvarliga störningar så är det inte bara en styrelsefråga utan en direkt lagstadgad skyldighet för styrelsen att agera.
Det är nog inga större problem att hantera det den "formella" vägen om det handlar om någon som är ökänd i hela huset och där det är allmänt känt att störningarna förekommer. Vilket ju verkar vara fallet här.

Skulle dock vilja påstå att det vanliga är att det endast är en enskild medlem som upplever sig störd och ingen annan har sett eller hört något, det finns inget bevis för att störningen har inträffat, störningens grad, eller att den utpekade personen är den skyldige. Anmälaren är ofta väldigt upprörd över situationen och ställer höga krav på styrelsens agerande i frågan. Ingen egen dialog har sökts med den utpekade.

Kort sagt, att alla rutor är checkade till nackdel för anmälaren.
Med all respekt för att det är ett stort problem för den som upplever störningen så finns det inget styrelsen kan göra med dessa förutsättningar annat än att möjligen ta ett informellt snack med den utpekade. Om denne dessutom nekar till anklagelserna är det helt glasklart att det inte finns någon grund för att utfärda några formella tillsägelser eller agera ytterligare i saken. Tyvärr är det inte alla som förstår att det finns två sidor av ett mynt och att man måste ha torrt på fötterna om man skall utfärda några formella tillsägelser.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
”Stökig” inom citationstecken, för detta är en tråkig situation för alla berörda - inkluderat ”stökiga” personen.

Vi har köpt en liten bostadsrätt, ditt vår dotter skall flytta. Just nu hyrs den ut i andra hand (med tillstånd), pga hennes studiesituation.

I föreningen finns en person som inte mår så bra psykiskt, och som har problem med droger (”bara” cannabis, om jag har förstått rätt.) Personen är högljudd på nätterna, verkar flytta runt möbler etc. Har vid ett flertal tillfällen kastat ut mat, ölburkar etc från 4:e våningen ned på trottoaren (dagtid). Står och röker cannabis på innergården, på ett ställe som gör att lukten kommer in i lägenheterna via ventilationen. Har upplevts av flera boende som obehaglig/läskig att springa på.

Personen äger sin bostadsrätt, hyr alltså inte i andra hand.

Några av de boende är upprörda, och vill att ”något” skall göras, att styrelsen skall ta tag i detta. Styrelsen har uttalat att ”Styrelsen arbetar med de möjligheter som styrelsen har för att komma tillrätta med detta.”

Men vad KAN en styrelse göra i en sådan situation, ut över att försöka prata med personen (vilket antagligen har gjorts, utan önskat resultat)?
Personen kan vräkas.

https://bostadsjuristerna.se/vräkning-bostadsrätt-avhysning-bostadsrätt/#
 
Många intressanta inlägg - tack!

Som svar på några frågor/kommentarer:

- Det verkar ha varit fulla ölburkar som kastades senaste gången. Några veckor innan var det mat (som landade på grannars fönsterbrädor) och några veckor innan dess kastades tydligen glaskoppar. Från 4:e våningen, ner på trottoaren.

- Det handlar inte om 1 granne som stör sig, utan ett större antal grannar, och över en längre tid. (Det är betydligt större engagemang kring denna fråga, än det var kring vårstäddagen, kan jag bevitna…;-))

Jag bor som sagt inte där själv, så informationen kommer från föreningens Facebookgrupp, info från vår hyresgäst samt samtal med en granne på vårstäddagen.

Mycket tråkig situation - personen mår uppenbarligen inte bra, och behöver eventuellt hjälp. Inte heller så trevligt för grannarna. Men nog svårlöst.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
föreningen kan väll införa rökförbud i fastigheten

ska jag vara ärlig tror jag inte att det finns nån myndighet som skulle göra nåt åt canabis rökning eget bruk är bara böter om ens det oftast en varning
 
L Lillekitte skrev:
I föreningen finns en person som inte mår så bra psykiskt, och som har problem med droger (”bara” cannabis, om jag har förstått rätt.) Personen är högljudd på nätterna, verkar flytta runt möbler etc. Har vid ett flertal tillfällen kastat ut mat, ölburkar etc från 4:e våningen ned på trottoaren (dagtid). Står och röker cannabis på innergården, på ett ställe som gör att lukten kommer in i lägenheterna via ventilationen. Har upplevts av flera boende som obehaglig/läskig att springa på.
Följande är lite blandat som gäller störningar:
https://www.hemhyra.se/nyheter/maste-flytta-efter-upprepade-storningar-och-hot/
https://www.hemhyra.se/nyheter/misshandel-av-flickvan-raknas-inte-som-storning-mannen-far-bo-kvar/
https://www.hemhyra.se/nyheter/cannabisforsaljning-inte-skal-nog-for-vrakning/
https://www.hemhyra.se/nyheter/skriker-av-angest-och-hotar-grannar-sa-kan-de-sjuka-fa-hjalp/
https://www.hemhyra.se/nyheter/grannar-lider-nar-sjuka-inte-far-hjalp/
https://www.hemhyra.se/nyheter/skrek-ut-sitt-hat-och-onskade-livet-ur-grannens-barn-nu-vraks-hon/

Enligt mig så baserat på det som framkommit i tråden så är det ej tillräckligt för att det skulle kunna resultera i att Hyresnämnden skulle förverka lägenheten.

Iaf det här är inget för styrelsen att driva. Fastighetsägaren är skyldig att agera vid störning men detta är något alla boende måste driva och då i formen tusen nålar. Det är inte en störningsrapport som kommer ge effekt utan alla totalt.

Utöver det som redan tagits upp så kan man plocka in reglerna för rökfria miljöer utomhus.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...-stod-i-lagen/rokfria-utomhusmiljoer/entreer/

Sen har vi även en ny lag om nedskräpning:

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/09/klart-med-ny-lag-om-boter-for-nedskrapning/

Möjligen bryter den boende även mot något ovan. Nu är det bara att organisera sig och börja dokumentera (tydligt) alla incidenter. När man har underlag i klass med den sista länken jag postade kan man prova att förverka bostadsrätten.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
M maria01 skrev:
föreningen kan väll införa rökförbud i fastigheten
Nej, det kan man inte. Bostadsrättsföreningen måste vara skapad med det från början. Eller visst kan man införa det men det har isf tvivelaktig laggrund.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Nej, det kan man inte. Bostadsrättsföreningen måste vara skapad med det från början. Eller visst kan man införa det men det har isf tvivelaktig laggrund.
vett du om det samma med hyresrätter många har infört det nu har jag läst
 
själv tycker jag folk som dricker för mycket är mer störande en nån som röker gräs
 
  • Gilla
Emil Stenqvist
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vett du om det samma med hyresrätter många har infört det nu har jag läst
Tyvärr kan man ännu ej retroaktivt införa rökförbud inomhus i en hyreslägenhet. I nybyggen ska det dock gå att göra. Kanske också går om man stammbyter hela hus. Osäker på om det går att göra vid en nyupplåtelse. Skulle dock tro att man ändå gör så som hyresvärd.
 
M maria01 skrev:
själv tycker jag folk som dricker för mycket är mer störande en nån som röker gräs
Väldigt relevant inlägg.
 
Är det någon som pratat med personen?

Jag vill ju gärna tro att det gjorts men med tanke på hur folk är så kan man inte vara alltför säker.

Om inte, börja med det. Om ja, gör som redan nämnts och dokumentera allt. En person som vid upprepade tillfällen stör trots tillsägelse samt kastar glas omkring sig, vilket är en skaderisk, kan bli vräkt trots att det är en bostadsrätt. Se tidigare länkar.

Men som sagt, ett klart och tydligt samtal med personen är första steget. Är det en väldigt ung person kan man till och med kontakta föräldrarna som ett sista desperat försök att lösa situationen. Huruvida det är moraliskt korrekt eller ej låter jag vara osagt, men men.


M maria01 skrev:
föreningen kan väll införa rökförbud i fastigheten
M merbanan skrev:
Nej, det kan man inte. Bostadsrättsföreningen måste vara skapad med det från början. Eller visst kan man införa det men det har isf tvivelaktig laggrund.
Och även om föreningen skulle lyckas göra ett rökförbud så skulle inte det lösa något. Tror man att de nämnda problemen enbart eller till största del beror på cannabis så har man inte uppdaterat sin syn på berusningsmedel de senaste fyra decennierna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.