Kladdande? Tömmer den i behållaren brevid maskinen och sköljer av muggen. Torka av skummaren och man använt den och klart. Alla väljer ju själv vad man anser som slabbande. Jag har haft ett par helautomater innan och jag tycker de var mer ansträngande i längden med rengöring
 
M munge skrev:
Jo, men fortfarande kladdande med puckar och mjölkkannor...
Fast kaffet går dricka. Det gör det inte från en Jura eller andra automatiska fabrikat.
 
  • Gilla
Miklo84
  • Laddar…
Jag håller med om att automatiska maskiner inte är bra, men jag förstår inte riktigt vad Sage tillför jämfört med vilken annan manuell variant som helst. Att mala i en kvarn + tampa är ju inte så svårt.
 
M munge skrev:
Jag håller med om att automatiska maskiner inte är bra, men jag förstår inte riktigt vad Sage tillför jämfört med vilken annan manuell variant som helst. Att mala i en kvarn + tampa är ju inte så svårt.
Också mindre risk för gammalt kaffe som sitter kvar och ger bismak. Hade tagit en manuell varje dag i veckan. Också bättre att kvarn och kaffemaskin är två separata komponenter
 
Jag har själv nördat ned mig i kaffe, rätt länge nu och vis av erfarenheten, kan jag säga att den enskilt största faktorn för att förbättra sitt kaffe (ja förutom kaffet själv då förstås) är kvarnen. Det spelar ingen roll hur dyr och fantastisk kaffemaskin du har om kvarnen inte är bra. Så vare sig man kör pour over, brygger i maskin, eller trimmar till max i en espressomaskin, så är kvarnen avgörande. Exakt vilken kvarn man bör köpa är dock en fråga utan någon enskilt "bästa" svar. Den första fråga man bör ställa sig är dock, ska jag faktiskt göra espresso eller ej? För de flesta kvarnar är bättre på antingen Espresso, eller "vanligt" kaffe, väldigt få är bra på båda. Många kvarnar som är bra för vanligt kaffe, kan inte ens mala så fint som behövs för espresso. Så det är värt att kika lite på internet innan man bestämmer sig för vilken som passar en bäst.

Själv använder jag en Wilfa Uniform WSFB-100S (den utan våg) för allt mitt "vanliga" kaffe som jag antingen kör pour over, eller om vi är lite fler, i den vanliga kaffebryggaren. Jag tycker om den och den ger en fin smak på kaffet.

För Espresso så har jag dock en annan kvarn, en Niche Zero, fantastisk för espresso, och betydligt bättre än flera dyrare modeller som jag provat. Enkel att använda och den gör riktigt bra vanligt kaffe också, men är nog i dyraste laget om man bara ska ha den till det.

Det finns också riktigt bra handkvarnar till resonabla priser, men då ska man ju inte ha någon större konsumption förstås.

Så sammanfattningsvis, börja med att uppgradera din kvarn, eller rent av skaffa en kvarn och börja mala själv, där kommer du se den största vinsten i smak. Övriga detaljer är mer valfria, kaffemaskiner kan komma och gå, men en bra kvarn har man glädje av länge.
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Nu har ju TS redan bestämt sig, men jag har kört slut på en Gaggia Classic. Bra espresso. Min drömmaskin är Rocket r58. Manuella maskiner är förbi. Vill man justera trycket knappar man in det, inte drar i en spak. Däremot maler man gärna sitt kaffe själv. Är det middag för 8 får man ha en stor kokare och uppvärmda koppar eller använda moccamastern. Man gör inte 8 olika kaffebeställningar ..
 
De flesta kaffemaskiner ger dåligt kaffe.

Philips Grind & Brew HD7767/00 kaffebryggare 1,2 liter (Clas Ohlson) ger det smakrikaste kaffet.67913914613790.png
 
Vi uppgraderade först espressomaskinen från en enkel gammal Philips till en Gaggia Classic. Kaffet blev lite godare. Sedan uppgraderade vi kvarnen från en billig knivkvarn till en Baratza Vario med riktiga malskivor. Kaffet blev MYCKET godare. Vår högst personliga slutsats: Börja med kvarnen, den gör större skillnad än man tror. Men obs: Den måste få kosta. För att göra historieskrivningen komplett så tog vi ett mellansteg och köpte först en billig kvarn, om än med malskivor. Den motorn började krångla efter bara några månader och vi lämnade tillbaka den på garantin. Sedan bet vi i det sura äpplet och pytsade upp över 4 000 kr för kvarnen, och den har nu hållit i åratal.
 
  • Gilla
BastuBerra
  • Laddar…
Alltså, jag har fortfarande inte kommit till skott. Kaffemaskin uteblev vid födelsedagen. Det blev en Kapex istället så jag är inte missnöjd direkt :cool:

Men nu har jag testat kaffe från en ganska dyr maskin, 20k +. Och jag inbillar mig att det blir lite bättre än i de billigare maskinerna. Men är det 15000 kr bättre. Fan, jag lever vidare med POD-maskin så länge.
Eller så så köper jag en Siemens jag kikat på för lite drygt 6000 kr och bara glömmer alla andra alternativ. Ignorance is a bliss.
 
Det borde gå att mala bönorna i kapexen med rätt klinga? :crysmile:.

Siemens maskinerna får bra kritik och vår gamla var vi nöjda med förutom kaffeskummaren men de nya är helt annorlunda. Elgiganten verkar ha bra pris på Eq.6 s500 just nu. Självklart är den en tusenlapp över din budget, men så funkar ju rekommendationer på det här forumet ;).

https://www.elgiganten.se/product/h...VjNnVCh3sKQRUEAQYASABEgL4qfD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Bart Bart skrev:
Alltså, jag har fortfarande inte kommit till skott. Kaffemaskin uteblev vid födelsedagen. Det blev en Kapex istället så jag är inte missnöjd direkt :cool:

Men nu har jag testat kaffe från en ganska dyr maskin, 20k +. Och jag inbillar mig att det blir lite bättre än i de billigare maskinerna. Men är det 15000 kr bättre. Fan, jag lever vidare med POD-maskin så länge.
Eller så så köper jag en Siemens jag kikat på för lite drygt 6000 kr och bara glömmer alla andra alternativ. Ignorance is a bliss.
Håll dig borta från automatiska maskiner som Siemens du nämner. En manuell för samma pengar ger alltid bättre kaffe. Dock tillkommer kvarn. Kvarnen är lika viktigt som maskinen.
 
Kan rekommendera Jura maskinerna, hade en Z5 som klarade mer än 20 000 koppar kaffe innan den gav upp, bytte några delar men det hjälpte inte. Har nu en Jura S8 och är sjukt nöjd. Maskinen är i princip helt automatisk, den säger till när man skall rengöra den, det är en tablett, samma med kalk. Allt automatisk och helt underbart
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
T
Säg till om du hittar en bra. Jag skulle betala mycket för att slippa välja mellan enkelhet och gott kaffe.
 
Bart Bart skrev:
Jag börjad dricka kaffe i den mogna åldern av 44 år. Efter det har jag snöat in på kaffe i alla dess former. Jag har en vanlig bryggare som jag tycker ger tillräckligt bra kaffe för vardagsbruk, ibland :rofl:. I alla fall när man har många gäster och Avecen behöver en kompis.

Jag har en Nesspressomaskin med de små kapslarna som jag tycker ger godare kaffe, men är hutlöst dyr per kopp. Även om jag använder andra märken än Nesspresso på kapslarna.

Nu har jag testat kaffe från en dyrare kaffemaskin som kan hantera bönor direkt och har en mjölkskummare, jag älskar en god latte och en riktigt maskin ger överlägset bäst kaffe. Så jag sitter och kikar lite på en maskin. Dock är det något av en djungel, precis som med alla andra verktygsinköp.

Så, vilken maskin använder ni? Rekommenderar ni någon speciell? Vad önskar ni att hade tittat extra på mm?

Budget kan vi avvakta med så att det inte är en faktor som hindrar rekommendationerna. Men rena professionella maskiner kan vi lämna därhän. Det är en hemmamaskin för begränsat användande vi pratar om.
Kör med turkiskt malet kaffe hemma. Smidigast och ingen utrustning behövs, så man slipper det böket.
Kaffebutiken kan mala det av vilket kaffe som helst.

Man häller en skopa i en smalare och högre kopp eller glas.
Häll på kokande vatten och veva några varv med en sked.
Efter 1-2 minuter ligger sumpen på botten och klart att avnjutas.

Funkar med socker i.
Funkar inte så bra för bonnakaffe,
alltså med mjölk i
 
hsd
Fasiken också, man får se tvbild och provlyssna på ljudprylar så man borde faktiskt få provsmaka kaffet från de olika maskinerna
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.