Jag ser hela tiden folk säga att det finns inget som heter dolt fel när man köper bostadsrätt. Vad menas egentligen med det?
 
Köplagen gäller för köp av bostadsrätt. Där finns inget begrepp som heter dolt fel utan grundregeln är att köpet görs i befintligt skick. Det finns ändå vissa möjligheter för en köpare att försöka få ersättning för vissa typer av fel. Det förekommer att detta i dagligt tal kallas dolda fel.
 
Claes Sörmland
Mäklarna brukar kalla de där felen som man faktiskt kan få ersättning för enligt köplagen som just "dolt fel". Så jag tror det är rätt etablerat numera. För ett antal år sedan så var det nog ovanligare för "dolt fel" var på den tiden mer exklusivt en referens till jordbalkens lagstiftning om ersättningsbara fel efter fastighetsköp.
 
Köp av Bostadsrätt har ingenting med fastigheter eller jordabalken att göra.
Det kan jämställas med köp av en cykel eller båt alltså lös egendom.
Att Fastighetsmäklare blandar sig i försäljningen är inget krav utan endast ett sätt till en smidig provision.
 
  • Gilla
Fri som en fågel
  • Laddar…
Ordet dolt fel finns inte vare sig i jordabalken eller i köplagen.

Däremot så finns det i båda lagarna paragrafer om köparens rätt till ersättning eller hävande av köpet. I båda lagarna finns också skrivet att köparen inte kan kräva ersättning för sådana fel som borde gått att upptäcka vid en undersökning före köpet.
Det är detta som populärt kallas dolda fel.
Formuleringarna i de två lagarna är snarlika. Så kallas det för dolt fel vid ett villaköp så bör man kunna kalla det så även om det gäller en bostadsrätt.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ordet dolt fel finns inte vare sig i jordabalken eller i köplagen.

Däremot så finns det i båda lagarna paragrafer om köparens rätt till ersättning eller hävande av köpet. I båda lagarna finns också skrivet att köparen inte kan kräva ersättning för sådana fel som borde gått att upptäcka vid en undersökning före köpet.
Det är detta som populärt kallas dolda fel.
Formuleringarna i de två lagarna är snarlika. Så kallas det för dolt fel vid ett villaköp så bör man kunna kalla det så även om det gäller en bostadsrätt.
Det stämmer att begreppet inte finns i någon av lagstiftningarna, men att det används som synonymt med ersättningsbara fel främst för fastigheter. Så det kan ju även användas vid bostadsrätter. Termen dolt fel kan vara förledande och en del tror att alla fel som inte syns är ersättningsbara, men i verkligheten bör felen inte vara förväntade eller upptäckbara. Det har även utvecklats en praxis att fel som har en marginell ersättning jämfört med försäljningspriset inte ger någon ersättning även om de uppfyller kraven.
 
K klimt skrev:
Det har även utvecklats en praxis att fel som har en marginell ersättning jämfört med försäljningspriset inte ger någon ersättning även om de uppfyller kraven.
Jo det är ju ett ytterligare kriterie för ersättning, Det handlar om att ersättningen är inte för själva felet. Utan en ersättning för att man har betalat för mycket för bostaden om den har okända dåliga egenskaper. Då behöver man värdera hur mycket billgare bostaden skulle ha varit om det okända felet hade varit känt vid köpet. Eftersom en sådan värdering i princip är omöjlig, så likställer man "värdefelet" med vad det kostar att årgärda, ev. minus ett åldersavdrag.

Men är det då så att ett dolt fel skulle ha en åtgärdskostnad som mostvarar några enstaka procent av köpesumman, så anses det att felet inte skulle ha påverkat priset, om det hade varit känt vid köpet.

Det är ett rätt rimligt resonemang. Om jag köper ett hus där tapeten i sovrummet är omöjlig, så är jag troligen ändå villig att betala lika mycket för det huset, som ett med en sovrumstapet som jag tycker är helt rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.